Wiener-Dog
Udgivet 19. jul 2016 | Af: paideia | Set i biografen
H.C. Andersens “Snedronningen” begynder med et troldspejl. Det har den egenskab, at alt godt spejles som dårligt og det dårlige som endnu værre. Spejlet bliver smadret, og alle splinterne flyver rundt og nogle af dem rammer mennesker i øjnene, så de ser verden på samme måde. Jeg har en begrundet mistanke om, at der sidder en enorm troldsplint i øjet på den amerikanske instruktør Todd Solondz. Hans store gennembrudsfilm var “Happiness” fra 1998, der meget kendetegnende handler om alt andet end den glade titel. Nu er han tilbage med en hund.
Hvad der i hænderne på en anden instruktør sikkert var blevet en hjertevarmende, vammel fortælling om menneskelighed på tværs af sociale klasser, bliver med Solondz’ troldsplint til en besk satire over det moderne Amerika, hvor alle lyver over for hinanden. Og ikke mindst for dem selv. Som det sublimt iscenesættes, da moderen i den lille familie fortæller sønnen, at deres familie ikke tror på Gud, men de tror på sandhed, medfølelse og kærlighed. Hvilket hun så effektivt har modbevist i alle andre scener, som da hun uden at fortrække en mine fortæller den skræmte dreng, at grunden til, at Wiener-Dog må steriliseres, er, fordi hun selv havde en hund engang, som blev voldtaget af en vild hund med navnet Mohammed og døde. Og, tilføjer hun, Mohammed havde sikkert aids. At sønnen ikke ligner sine blonde forældre, men har mørkt hår og mørke øjne, gør ikke scenen mindre ubehagelig.
I en ensemblefilm som denne er det næsten uretfærdigt at fremhæve enkelte skuespillere frem for andre, men jeg kan ikke undlade at rose Danny DeVito som Schmerz. Hans ekspressive ansigt og overlegne komiske timing gør hans segment til et af de bedste blandt de mange. Keaton Nigel Cooke spiller sig i rollen som Remi fint ind i en lang tradition af grænseløst irriterende børn i Solondz’ film. Det kræver ikke meget at undertrykke sit yngelplejeinstinkt her. Endelig beviser Ellen Burstyn i den sidste historie endnu en gang, hvordan hun kan forvandle en mindre birolle til et fuldt udfoldet og fascinerende person, som man ønsker at se meget mere af.
Solondz’ troldsplint giver et perspektiv på samfundet, som er radikalt anderledes fra mange af hans kolleger. Han har efter den imponerende “Storytelling” haft en periode med lidt blandede film, hvor han enten har fjernet sig fra det humoristiske eller tilført for meget politisk indignation. “Wiener-Dog” har en sund blanding mellem elementerne, men kan nok først og fremmest anbefales til andre med en lille troldsplint i øjet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet