Zoolander 2
Udgivet 10. feb 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Jeg tror, vi har en ny rekord, folkens! Jeg mindes i hvert fald aldrig at have set så mange vanvittige, absurde, groteske, fuldstændigt idiotisk fjollede karakterer i én film. I “Zoolander 2” har Ben Stiller gemt foden langt væk fra bremsen og sat fuld fart på hvert eneste gakkede påfund, han har hittet på i de 15 år, der er gået siden mandemodellen Derek Zoolander første gang præsenterede verden for det ikoniske Blue Steel-look, der i dag pryder enhver instagram-profil med respekt for sig selv. Det føles som at blive suget ned i et YouTube-kaninhul af SNL-sketches badet i syre. Mærkeligt, usammenhængende og decideret dumt. Til tider udmattende. Men jeg griner alligevel. For sjældent har jeg set en film gå så meget all in på sit egen idioti.
Eller ret blikket mod vidunderlige Kristen Wiig som en gyselig, mareridtsagtig Donatella Versace-klon i gakgak Lady Gaga-kostumer. Med en latterlig accent, der lyder som en blanding af italiensk, hollandsk og botox-lammelse i ansigtet, slagter hun det engelske sprog til ukendelighed og sætter Ben Stillers elskede bimbo-helts begrænsede antal hjerneceller på overarbejde. Eller lad Will Ferrells storslåede tilbagevenden til Jacobim Mugatu-karakteren stjæle showet, når han melder sin ankomst komplet med outrede outfits, puddelhundehår (og en udstoppet puddelhund) samt en ondsindet drøm om evig ungdom.
Derek Zoolander er lige så dum og dejlig som i 2001. Hvis du ikke brød dig om ham dengang, vil du for alvor hade ham nu. Zoolander anno 2016 føles som en filmatiseret LSD-drevet brainstorm, hvor sammenhængskraften er ofret på fjollethedens alter. Sådan et projekt må i sagens natur blive ujævnt, og det er ikke alt, der rammer lige rent. Det handler ikke om noget, det er bare fjollet for at være fjollet. Netop derfor er det, der morer mig mest, at internettets selvbestaltede krænkelsespoliti strøg til tasterne, da de første billeder af Benedict Cumberbatch som den androgyne model med det rummelig navn All blev frigivet. Lad mig citere Zoolanders kendingsmelodi af Frankie Goes To Hollywood: Relax, for satan. Det er jo ren fjol.
De dummeste idéer er de smukkeste i “Zoolander 2”. Det er befriende, at Ben Stiller tør være så skamløst idiotisk. At han ikke har behov for at binde dumhederne op på en historie, vi for alvor skal tage alvorligt. Derek Zoolanders længe ventede comeback byder på latterkramper til enhver, der formår at lukke hjernen og åbne sindet for skønheden i den allerfineste, rendyrkede dumhed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet