”Brudstykkerne er indimellem fantastiske og indimellem meget tæt på at virke som tåkrummende hippiekitsch – det er nu engang ualmindeligt svært at tage flyvende munke og en romance mellem en mand og et træ alvorligt – men alligevel har filmen fundet et lille, men trofast publikum.”
– Søren Ildved om “The Fountain”.
I anledning af premieren på den roste “Black Swan” har Filmz kigget lidt nærmere på Darren Aronofsky og hans tidligere film, der bl.a. tæller “Requim for a Dream” og “The Wrestler”.
Læs mere i Filmz-artiklen: Darren Aronofsky – besættelse og ukuelighed.
#61 Babo Rises 13 år siden
Det ser da ellers sådan ud.
"som film entusiast forstår jeg simpelthen ikke jeres fortolkning eller forståelse af The Fountain. Filmen handler ikke om et kærligheds forhold til et træ? eller en munk der svæver ude i rummet"?
Folk herinde er altså ikke dumme, som det næsten lyder i dette afsnit.
#62 Riqon 13 år siden
Det har jo været ganske tydeligt i tråden indtil nu, at The Fountain er vellidt, så derfor følte jeg mig heller ikke truffet af Jens' indlæg.
#63 Babo Rises 13 år siden
Fuck it :)
#64 Riqon 13 år siden
My pleasure. :p
#65 Fellaheen 13 år siden
The Fountain til gengæld er nok en af de kompromisløst dårligste film det sidste årti. Jeg er dybt mystificeret over at folk kan rose Clint Mansell's fascistoide klappe-kage-klassiske og cinematografien, der er noget af det mest sindssyge, jeg nogensinde har oplevet. Hvad sker der for alt det guld og kitsch og new age-floskler ud over det hele. For mig var The Fountain et studie i dårlig smag musikalsk, æstetisk og på alle måder. Jeg respekterer filmen for dens store hensigter og forsøg på at forklare hele verden (som kunst jo skal!), men den slags kan godt nok gøres mere elegant - Spejlet eller 2001 f.eks.
#66 JannikAnd 13 år siden
#67 Bruce 13 år siden
Jeg kan godt forstå, hvis nogle vil finde en del fortænkt, men jeg har absolut fået mange gode syn ud af The Fountain og et godt udbytte ud af dens budskaber. Men vi kan godt blive enige om, at det ikke er Kubrick, som står bag roret :)
#68 Jens 13 år siden
#65 kunst er som så meget andet, omkring smag, endten kan man lide det eller ej. Så er det godt vi er mange som er fuldstændigt fortabt i hans film. Den eneste som ikke rigtig fik mig til at sidde med blodsprængte øjne, blodnæse og midterskilling var The Wrestler, men så er der nok mange andre som lige netop elsker den af den samme grund.
#69 Fellaheen 13 år siden
Det er jo lidt et forsøg på at lave en 2001 med et mere eksplicit kærlighedsbudskab så alle kan være med: men Kubrick gør det jo bare med så meget mere stil: Ligeti, Strauss og Pendericki i stedet for bestilt filmmusik, delirisk surrealisme og den bedste, mest yderliggjorte skildring af længsel nogensinde skabt på film i modsætning til det der himmelråbende direkte: nu skal vi have guld og lys, referencer til maya-indianere og Hugh Jackman i en magisk rumbobbel. Der er sådan lidt "Poor man's philosophical film" og "Poor man's classical music" over den. Jeg synes den er symptomatisk for postmoderne spiritualitet: dårligt og dumt artikuleret, men med god vilje. Det er sådan en af de der New Age-fænomener, der har glemt hele vestens og østens kulturhistorie, deres forfinelser af spiritualitet som f.eks. Mizoguchi eller Tarkovsky er gode repræsentanter for - og så blander alt muligt vrøvl sammen i en stilmæssig falliterklæring. Uden yderligere koblinger var fascismen altså også sådan et dårligt organiseret og irrationelt sammensurium af religiøst tankegods. Så jeg synes der er noget gumpetungt, kitschet og uværdigt over filmen som jeg ikke kan acceptere når den tager så store emner op.
Derudover er der ikke noget galt i fortænkte ting, jeg tror, jeg foretrækker dem sådan: min primære anke imod filmen er af sådan rent æstetisk og stemningsmæssig art. Historien er også ret corny, men hovedproblemet er al den guld. Det må virkelig have været svært at skaffe alt det guld.
#70 Babo Rises 13 år siden
Helt i orden, mate :)