For et år siden hovedrystede mange filmfans så kraftigt til nyheden om, at Chan wook-Parks “Stoker” ikke ville blive vist i de danske biografer, at rygtet vil vide, at der var flere hold i nakken det år end året før.
Den koreanske kultinstruktør, der har stået bag film som dvd-hittet “Oldboy” og genrehybriden “Thirst”, som er filmbibler hos nørderne, havde endda nu lavet en film på engelsk. Men kendte skuespiller som Nicole Kidman og Matthew Goode var ikke nok for SF Film. Den kunne ikke sælge billetter, lød beskeden. Og hos selskaberne er solgte billetter vigtigere end nørdernes filmbibler.
Sådan er det, når markedet bestemmer. Det er filmfestivalen CPH PIX heldigvis lidt mere ligeglade med. Selvfølgelig vil de også sælge billetter, men de har samtidig modet til at smide en masse film på programmet, som det vanlige biografmarked siger nej tak til.
Så hovederne stoppede med at ryste, da CPH PIX kunne meddele, at julen var reddet… Eller hvert fald “Stoker”, der på festivalen kunne ses i biografen. Til udsolgte sale vel at mærke.
Vi var derfor mange, der oplevede et hovedrystende deja-vu, da endnu en anerkendt koreaner – denne gang Bong Joon-ho – fik dansk biograf-nej til sin første film på engelsk. På årets Berlinale talte alle ellers om den, “Snowpiercer”. De fleste gik forgæves til de to snollede visninger, der var sat op i Berlin.
Men hvor markedet fejler, der korrigerer CPH PIX nu næsten som en dejlig vane: “Snowpiercer” får en dag i biografen og ikke kun i København, men i hele landet.
I en filmverden, hvor de store blockbusters fylder mere og mere, er det befriende med institutioner som CPH:DOX, Buster og så altså CPH PIX, der ikke giver os nørder det (film)markedet byder flertallet, men derimod de film som markedet ryster på hovedet ad.
Hvad mener du?