På Filmz anmelder vi ikke kun de film, som vi selv ser frem mod eller de film, som flertallet interesserer sig for. Vi forsøger at anmelde alle årets filmpremierer i de danske biografer. Store som små. Men regler har undtagelser.

Vi har bevidst ikke anmeldt “Justin Bieber – Believe” og “Paranormal Activity: The Marked Ones”. Årsagen til det er ikke, at vi frygter at flashe vores indre Belieber eller at blive mærket for livet og skræmt til døde af den femte omgang “Paranormal Activity”. Det havde vi gerne, hvis vi havde fået ordentlige arbejdsbetingelser.

Det er normal kutyme, at filmjournalister et passende antal dage inden en films premiere inviteres til en visning af filmen af det danske distributionsselskab. Vi får tid – som er vigtigt i en verden med konstante deadlines – til at skrive vores anmeldelser. Selskaberne får i bytte nogle stjerner og et par citater, de kan anvende i deres markedsføring af filmen. Noget for noget.

Selskaberne er professionelt forstående for, at ikke alle film vinder seks stjerner i den enarmede anmelderautomat – de må tage den sure ene stjerne med de søde seks stjerner. Det er en god rutine, der sikrer, at du – den læsende filmfan – får anmeldelser af alle premierefilm. Men sådan er det ikke sikkert, det bliver ved med at være.

Et par af de danske selskabers amerikanske baglande er nemlig godt trætte af, at en uafhængig presse sådan skal svine deres dyre film til og dermed risikere filmens biografliv. Derfor er selskaberne begyndt at lægge visningerne på film, de måske godt ved, ikke vinder priser, så tæt på premieren, at vi tvinges til at skrive anmeldelsen på få timer.

Den udvikling blev yderligere sat på spidsen, da vi blev inviteret til visning på “Justin Bieber – Believe” natten inden premieren. Vi fik altså muligheden for at se filmen og skrive anmeldelsen, der hvor andre sover. Vi takkede pænt nej. Det behøvede vi ikke til “Paranormal Activity: The Marked Ones”. Her blev pressen aldrig inviteret.

Kære amerikanske filmselskaber. Vi glæder os til at skrive og sprede begejstring om jeres film igen i år. Vi kommer ikke til at kunne lide alle jeres film. Vi kommer igen til at kritisere kærligt. Tag det med oprejst pande, lige om hjørnet venter den næste positive anmeldelse. Til gengæld håber vi på lidt bedre arbejdsvilkår på de film, I måske ikke forventer, “de dumme anmeldere” forstår. Godt nytår.

Hvad mener du?



Vis kommentarer (30)
Gravatar

#11 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#9

Desværre har danske UIP ikke meget at skulle have sagt i den forbindelse. De parerer blot amerikanske ordre.
Gravatar

#12 Shadow_Dude 10 år siden

Personligt synes jeg det er fint nok at man vælger ikke at indkalde til pressevisning. Som det står i artiklen så er det jo en form for handel/transaktion som de jo så bare vælger at takke nej til og det er vel fair nok? Det er da ikke anmelderne der skal bestemme hvordan markedsføringen skal foregå, det må da være op til distribution/produktion/whatever-selskaberne at vælge hvordan de mener at de bedst gør det med deres film? Det er jo altså deres produkt. Jeg kan da godt forstå at det må være frustrerende som journalist/anmelder men er det ikke bare ærgerligt? Det synes jeg i hvert fald.

Tilgengæld synes jeg at det virker direkte barnligt at indkalde til pressevisning natten inden premieren. Så kan man næsten ligeså godt lade være.
"Gotta love modern weapons tech. Easier for an one-armed man to fire a missile launcher than pull on his pants"
Gravatar

#13 Michael Andersen 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (11) skrev:
#9

Desværre har danske UIP ikke meget at skulle have sagt i den forbindelse. De parerer blot amerikanske ordre.


Har de amerikanske anmeldere fået samme ordre? Den anmeldelse som Patriarch refererer til blev f.eks. lagt online nogle dage før filmens premiere.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#14 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#13

Der må jeg være dig svar skyldig, men mit gæt er ja, det er det samme for alle. På rottentomatoes hæfter jeg mig ved, at alle anmeldelser er offentliggjort på premieredagen - så de kan have set den på dagen, som enkelte danske medier vælger at gøre det.
Gravatar

#15 Michael Andersen 10 år siden

#14
Ok. Jeg syntes bare det lød lidt mærkeligt, hvis ikke de også blev holdt ude.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#16 Manthraxx 10 år siden

Det dér har spilanmeldere lidt under i noget tid, så det undrer mig ikke at filmbranchen nu følger trop.

Alt er tilsyneladende fair i fortjenestens hellige navn
Gravatar

#17 Skeloboy 10 år siden

Men at anmelde film er jo ikke en ret? Det er vel en service, som filmselskaberne tilbyder?

Man kan jo også sige, at anmelderne er fornærmede tøsedrenge, hvis de bliver sure over ikke at må anmelde en film...:)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#18 The Insider 10 år siden

Jeg husker, at Rolling Stones Peter Travers - en af USA's mest magtfulde, populære anmeldere - direkte bemærkede i to af sine "Paranormal Activity"-anmeldelser, at han selv var nødt til at tage ind og se den på premieredagen pga. manglende pressevisning, så det sker så absolut også derovre.
War. War never changes.
Gravatar

#19 Dragon_Claw 10 år siden

Shadow_Dude (12) skrev:
Personligt synes jeg det er fint nok at man vælger ikke at indkalde til pressevisning. Som det står i artiklen så er det jo en form for handel/transaktion som de jo så bare vælger at takke nej til og det er vel fair nok? Det er da ikke anmelderne der skal bestemme hvordan markedsføringen skal foregå, det må da være op til distribution/produktion/whatever-selskaberne at vælge hvordan de mener at de bedst gør det med deres film? Det er jo altså deres produkt. Jeg kan da godt forstå at det må være frustrerende som journalist/anmelder men er det ikke bare ærgerligt? Det synes jeg i hvert fald.

Tilgengæld synes jeg at det virker direkte barnligt at indkalde til pressevisning natten inden premieren. Så kan man næsten ligeså godt lade være.


Kunne ikke have sagt det bedre selv. At nægte anmeldere en fremvisning eller spænde ben for dem, vil på længere sigt bide filmselskaberne sig selv i røven...

Erroneus (5) skrev:
Det er ikke anderledes i spilbranchen, desværre. Visse spil bliver der ikke rigtig delt anmelderkopier ud af eller de kommer meget tæt på lanceringen eller endda efter lanceringen.


Eller endnu værre som dengang Jeff Gerstmann blev fyret fra Gamespot, fordi han tillod at give "Kane & Lynch" fra vores egen IO Interactive den ultimative lave score: 6/10!

Så ja, den mainstream film og spil branche er virkelig blevet til nogle tude prinsesser, som hårdnakket vil forsvarer deres skod produkter med alle kneb...
Tony Montana: All I got in this world is my word and my balls. And I don't break 'em for nobody!
Gravatar

#20 blackcowboy 10 år siden

Meget typisk i USA. Sker ofte med film som de er bange for ikke får en god anmeldelse og de ødelægger forholde mellem filmbranchen og anmeldeler branchen. Al presse er god presse hvis man ved hvordan man skal bruge det.

Skriv ny kommentar: