På Filmz anmelder vi ikke kun de film, som vi selv ser frem mod eller de film, som flertallet interesserer sig for. Vi forsøger at anmelde alle årets filmpremierer i de danske biografer. Store som små. Men regler har undtagelser.

Vi har bevidst ikke anmeldt “Justin Bieber – Believe” og “Paranormal Activity: The Marked Ones”. Årsagen til det er ikke, at vi frygter at flashe vores indre Belieber eller at blive mærket for livet og skræmt til døde af den femte omgang “Paranormal Activity”. Det havde vi gerne, hvis vi havde fået ordentlige arbejdsbetingelser.

Det er normal kutyme, at filmjournalister et passende antal dage inden en films premiere inviteres til en visning af filmen af det danske distributionsselskab. Vi får tid – som er vigtigt i en verden med konstante deadlines – til at skrive vores anmeldelser. Selskaberne får i bytte nogle stjerner og et par citater, de kan anvende i deres markedsføring af filmen. Noget for noget.

Selskaberne er professionelt forstående for, at ikke alle film vinder seks stjerner i den enarmede anmelderautomat – de må tage den sure ene stjerne med de søde seks stjerner. Det er en god rutine, der sikrer, at du – den læsende filmfan – får anmeldelser af alle premierefilm. Men sådan er det ikke sikkert, det bliver ved med at være.

Et par af de danske selskabers amerikanske baglande er nemlig godt trætte af, at en uafhængig presse sådan skal svine deres dyre film til og dermed risikere filmens biografliv. Derfor er selskaberne begyndt at lægge visningerne på film, de måske godt ved, ikke vinder priser, så tæt på premieren, at vi tvinges til at skrive anmeldelsen på få timer.

Den udvikling blev yderligere sat på spidsen, da vi blev inviteret til visning på “Justin Bieber – Believe” natten inden premieren. Vi fik altså muligheden for at se filmen og skrive anmeldelsen, der hvor andre sover. Vi takkede pænt nej. Det behøvede vi ikke til “Paranormal Activity: The Marked Ones”. Her blev pressen aldrig inviteret.

Kære amerikanske filmselskaber. Vi glæder os til at skrive og sprede begejstring om jeres film igen i år. Vi kommer ikke til at kunne lide alle jeres film. Vi kommer igen til at kritisere kærligt. Tag det med oprejst pande, lige om hjørnet venter den næste positive anmeldelse. Til gengæld håber vi på lidt bedre arbejdsvilkår på de film, I måske ikke forventer, “de dumme anmeldere” forstår. Godt nytår.

Hvad mener du?



Vis kommentarer (30)
Gravatar

#1 origin 10 år siden

Fed artikel, giver et lille insight i hvordan det egentlig at være filmanmelder :)
Try sticking your head up your ass.. See if it fits
Gravatar

#2 Lord Beef Jerky 10 år siden

Surt stød pakket ind i artikel. Fin info til dem der ikke kender til sagen, men personligt tror jeg selskaberne skyder sig selv i foden. Hvis en film ikke bliver anmeldt, ved flere mennesker nemlig heller ikke, at den overhovedet er udkommet. Og selv dårlig omtale har en positiv effekt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3 Kviesgaard 10 år siden

Jeg er enig i Lord Beef Jerkys betragtning.

Derudover synes jeg også, at det virker uprofessionelt af filmselskaberne. Men måske er de nok klar over, at produktet er en stinker, og at det egentlig bare handler om, at få narret så mange folk i biografen som muligt, inden de opdager, hvad det er for noget bras, de har betalt for.

Det er da i hvert fald det indtryk jeg sidder tilbage med, efter at have læst ovenstående artikel.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#4 duuk74 10 år siden

#2
Tjo, jeg tror nu de fleste opdager film via. markedsføring, som plakater, trailere på tv osv.
Jeg tror vores slags (filmentusiaster) udgør en mindre del af biografgængerne.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#5 Erroneus 10 år siden

Det er ikke anderledes i spilbranchen, desværre. Visse spil bliver der ikke rigtig delt anmelderkopier ud af eller de kommer meget tæt på lanceringen eller endda efter lanceringen.
Gravatar

#6 Åkepool 10 år siden

Jeg er enig i Kviesgaards betragtning af LBJ's betragtning.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#7 Baby Strong 10 år siden

Enig med #6.
Gravatar

#8 Kviesgaard 10 år siden

#6 og #7

Jeg takker på egne vegne for støtten :)
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#9 Thomsen 10 år siden

Jeg måtte lige tjekke, hvem der var dansk distributør på Paranormal Activity: The Marked Ones, og som jeg gættede på, så var det UIP.

UIP har desværre en lang tradition for at lave den slags numre, når de ved, at de har en stinker på hænderne. Dengang jeg var med til at udgive filmblad, skete det samme en del gange.
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"
Gravatar

#10 Patriarch 10 år siden

Ifølge Aintitcool.com skulle PA:TMO være ganske hædelig. Jeg har ikke selv set nogle af dem.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: