Hvad enten du køber billet eller ej til “Klassefesten 2” eller “Far til fire – Onkel Sofus vender tilbage”, så betaler du for, at de bliver lavet. Film, der åbent og ærligt kun vil laveste fællesnævner og et stort publikum. Under 10% af den danske befolkning kommer til at se filmene, men vi kommer alle til at betale ved skattekasse 1.

Der findes to filmstøtteordninger i Danmark: Konsulentordningen og markedsordningen. Den første gives til film, der ikke ville kunne klare sig på markedet, men som vil noget nyt og banebrydende. Det er en god ordning, som andre lande misunder Danmark. Uden den havde der næppe været dogmefilm.

Den anden giver støtte til film med stor, bred appel. Her er kun én parameter: Antal solgte billetter. Det kan der være god mening med, for hvis nu folk en dag bliver trætte af “Far til fire”, så ville det være ærgerligt, hvis Nordisk Film måtte dreje nøglen om pga. én fiasko. Sikkerhedsnettet er godt. Men hvis filmene går godt, så giver det meget lidt mening, at skattepengene skal blive i en privat virksomhed – de burde gå tilbage til filmskabelsen.

Derfor bør markedsordningen laves om til en lånebaseret ordning. Giver filmen underskud, så skal det rentefri lån ikke betales tilbage. Giver filmen derimod overskud udover lånet, så bør pengene gå tilbage til DFI, der så kan støtte flere danske filmtalenter.

Dansk film må gerne tjene penge på at lave skodfilm, men der burde ikke kunne tjenes støttepenge på at lave skodfilm. Og hvis “Far til fire” og “Klassefesten” ikke kan tjene sig selv hjem, hvad er så egentlig deres berettigelse? Det ville svare til at give McDonalds statsstøtte. Talentstøtte og sikring imod økonomisk fiasko burde være filmstøtteordningernes formål. Men dansk film må holde klassefest for egne penge.

Hvad mener du?



Vis kommentarer (15)
Gravatar

#11 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#8 Der er intet i filmstøtteloven, der tilsiger, at de skal betale støtten tilbage. De film, du nævner, betalte tilbage frivilligt. Klummen handler om, at det ikke skal være et valg, men et krav. Så den research, du forlanger, var skam lavet.

Edit: Jeg var for hurtig. Min fejl, helt klart - men klummens pointe om ændring af støtten er den samme.

Her som det er i dag: "en filmproducent må få sine indskudte penge plus 75 pct. tilbage, før andre skal have deres penge. Først til allersidst - efter regionale- og EU-fonde, kommer Dansk Filminstitut og skatteyderne."
Gravatar

#12 X&O 10 år siden

Hmm... ja i så fald tager jeg det i mig igen, men har du evt. et link til denne lov?
Gravatar

#13 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#12 Jeg formulerede mig klodset. Du har ret. De skal betale tilbage, når producenten har fået sine egne penge + et overskud på 75 % - det sker stort set aldrig, men jeg anerkender klart dine eksempler.

Min pointe er, at jeg synes afgjort, at vi skal støtte og holde hånden under de danske film - også 'Far til fire' - men det kan ikke være statens opgave at betale overskuddet. Her burde filmstøtten ændres, så filmstøtten betales tilbage fra et evt. overskud - uanset dets størrelse.

Gravatar

#14 Justin 10 år siden

Salene (9) skrev:
Dansk Film og Serier gir jeg ikke en skid for, sådan noget latterligt pis og lort^^ Spild af Tid og PENGE. Nævn bare en Dansk Film eller Serie der blevet set af mer end 10millioner Worldwide. Broen er med sine 1,5millioner englændere bedste serie vi er kommet op med. Total FAIL set med amerikanske øjne. Glæder mig til se hvor latterlig 2014 bliver for dansk filmindustri trololol.


Jeg kan nævne flere film der er blevet set af mere end 10millioner Worldwide, som jeg syntes er Total FAIL

Gravatar

#15 Jb-film 10 år siden

Justin (14) skrev:
Jeg kan nævne flere film der er blevet set af mere end 10millioner Worldwide, som jeg syntes er Total FAIL


Generalisering af danske film og tv-serier, har vi ikke brug for - men en kulturel filmforståelse og identitet.

Skriv ny kommentar: