Hvad enten du køber billet eller ej til “Klassefesten 2” eller “Far til fire – Onkel Sofus vender tilbage”, så betaler du for, at de bliver lavet. Film, der åbent og ærligt kun vil laveste fællesnævner og et stort publikum. Under 10% af den danske befolkning kommer til at se filmene, men vi kommer alle til at betale ved skattekasse 1.
Der findes to filmstøtteordninger i Danmark: Konsulentordningen og markedsordningen. Den første gives til film, der ikke ville kunne klare sig på markedet, men som vil noget nyt og banebrydende. Det er en god ordning, som andre lande misunder Danmark. Uden den havde der næppe været dogmefilm.
Den anden giver støtte til film med stor, bred appel. Her er kun én parameter: Antal solgte billetter. Det kan der være god mening med, for hvis nu folk en dag bliver trætte af “Far til fire”, så ville det være ærgerligt, hvis Nordisk Film måtte dreje nøglen om pga. én fiasko. Sikkerhedsnettet er godt. Men hvis filmene går godt, så giver det meget lidt mening, at skattepengene skal blive i en privat virksomhed – de burde gå tilbage til filmskabelsen.
Derfor bør markedsordningen laves om til en lånebaseret ordning. Giver filmen underskud, så skal det rentefri lån ikke betales tilbage. Giver filmen derimod overskud udover lånet, så bør pengene gå tilbage til DFI, der så kan støtte flere danske filmtalenter.
Dansk film må gerne tjene penge på at lave skodfilm, men der burde ikke kunne tjenes støttepenge på at lave skodfilm. Og hvis “Far til fire” og “Klassefesten” ikke kan tjene sig selv hjem, hvad er så egentlig deres berettigelse? Det ville svare til at give McDonalds statsstøtte. Talentstøtte og sikring imod økonomisk fiasko burde være filmstøtteordningernes formål. Men dansk film må holde klassefest for egne penge.
Hvad mener du?
#11 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Edit: Jeg var for hurtig. Min fejl, helt klart - men klummens pointe om ændring af støtten er den samme.
Her som det er i dag: "en filmproducent må få sine indskudte penge plus 75 pct. tilbage, før andre skal have deres penge. Først til allersidst - efter regionale- og EU-fonde, kommer Dansk Filminstitut og skatteyderne."
#12 X&O 10 år siden
#13 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Min pointe er, at jeg synes afgjort, at vi skal støtte og holde hånden under de danske film - også 'Far til fire' - men det kan ikke være statens opgave at betale overskuddet. Her burde filmstøtten ændres, så filmstøtten betales tilbage fra et evt. overskud - uanset dets størrelse.
#14 Justin 10 år siden
Jeg kan nævne flere film der er blevet set af mere end 10millioner Worldwide, som jeg syntes er Total FAIL
#15 Jb-film 10 år siden
Generalisering af danske film og tv-serier, har vi ikke brug for - men en kulturel filmforståelse og identitet.