Når det så er sagt, så er “127 Hours” også en ekstremt nervepirrende oplevelse, der absolut ikke er for sarte sjæle. Især filmens klimaks er så grafisk, at det til tider er uudholdeligt at komme igennem, og man forstår næsten godt de publikummer i England, der sidste år besvimede og kastede op, da de så filmen i biografen.

“127 Hours” er ikke blot en fantastisk inspirerende hyldest til den menneskelige vilje. Den er også et rørende portræt af en ung mand, der vil gå meget langt for at vende døden ryggen og blive genforenet med dem, han elsker. Vi griner, græder og jubler med Aron Ralston, simpelthen fordi han er dig og mig. Når døden truer med at formørke vores tilværelse, vil vi altid kunne finde lyset i de mennesker, der virkelig betyder noget for os. Og den pointe er i sidste ende den største triumf ved “127 Hours”.

Se også: Filmz TV: Interview med “127 Hours”-vovehalsen Aron Ralston.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Bruce 13 år siden

Aaaah Sunshine. Fedt lydspor. Men jeg havde håbet på mere af den visuelle kvalitet. Derudover så er Mick LaSalle bedre end jeg til at opsummere:

Eternal Sunshine of a Pointless Mind
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#32 Ericmase 13 år siden

Lyder scary, men stadigvæk:
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#33 Babo Rises 13 år siden

God film om et menneske i en ekstrem situation, om liv og død, vilje og mod. Intet nyt under solen her, men Boyle's kreative visualisering af Aron Ralston's (James Franco) tilstand er både effektfuld og intens. Et stort tak går selvfølgelig til Dod Mantles energiske fotografering. Franco er one man show her, hvor vi både græder, griner og føler med ham. Samtidig føler jo også, at filmen blot virker som en hyldest til den stærke vilje, eller rettere sagt, så føles filmen som en stiløvelse. Derfor forstår jeg slet ikke dens oscarnominering på manuskript-siden. Men når det så er sagt, så er det altså en pænt underholdende film, men jeg kan ikke strække mig mere end:

7.5/10
Gravatar

#34 MilanB 13 år siden

Er lige hjemvendt fra biografen, og jeg synes det var en rigtig god film.

Utroligt nok, besvimet jeg da Franco skærer sin arm af, jeg har aldrig prøvet at besvime, og jeg havde slet ikke regnet med, det var sådan noget der skulle få mig til at besvime. Spoiler er nok lidt overflødigt, men man ved aldrig om nogle ikke kender historien, selvom jeg tvivler! Andre der er lige så sarte som mig, ha ha?
Gravatar

#35 Betelgeuse 13 år siden

Et fængslende og bjergtagende drama! 127 Hours er en enormt flot film og dens intense klipning og lækre billedside er imponerende. Men filmens største styrke ligger efter min mening i James Francos geniale præstation og hans Oscar nominering er naturligvis fuldt ud fortjent. Menneskets enestående vilje til at overleve er skildret på fornemste vis, og Franco viser at han er en yderst kompetent skuespiller. Det er inspirerende, rørende, dramatisk, neglebiddende uhyggeligt og ikke mindst ubehageligt klaustrofobisk at overvære Arons kamp.

Filmen havde dog nogle få svage punkter. Bl.a. de mange flash-back sekvenser og Arons hallucinationer mens han er fastklemt i kløften, fungerede ikke rigtigt for mig. Desuden det faktum at man ved, at han overlever, gør måske filmen en smule mere "spiselig", da man bare sidder og venter på den famøse scene, hvori Aron ellers formår at gøre det nærmest utænkelige.

Det er dog stadig en fantastisk film - så tag ind og se den hvis du er frisk på en biografoplevelse lidt ud over det sædvanlige.

5/6
Gravatar

#36 Babo Rises 13 år siden

#34

Den omtalte scene synes jeg levede op til dens ry. Den var voldsom og skræmmende. På en ægte måde, og virker heldigvis ikke karikeret.
Gravatar

#37 RasmusFL 13 år siden

#36 - Enig, selvom jeg endda havde læst meget om scenen fandt jeg den uhyggelig stærkt og effektivt leveret. Musikken pumper pulsen og billederne af den spaghetti-agtige nervegrød (tilsat skarpe lyde, som suser gennem kroppen) var noget, jeg sent vil glemme.

Ligesom billedet inde fra armen da han knækker knoglen - klart tænkt, flot udført og sikke en virkning
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#38 Babo Rises 13 år siden

#37

Ja, og lyden hvor han brækker knoglen, fik jeg næsten kvalme af... Det er vildt at manden var så stærk psykisk. Go' anmeldelse du fik skrevet, Ras.. Er dog ikke helt enig, men pyt.
Gravatar

#39 RasmusFL 13 år siden

Jamen tak, du. Min drivkraft var primært utilfredshed med Per Juuls fuldkommen tåbelige anmeldelse. Jeg overdrev dog ikke med henblik på at fremme forståelsen, jeg synes virkelig filmen var et mesterværk og at den har sjælen og oprigtigheden til at kunne give genlyd langt ude i fremtiden. Generelt kommer de danske anmelderes lunkne reaktioner fuldstændig bag på mig, særlig set i lyset af en totalt middelmådig film som 'Winter's Bone', der åbenbart kunne feje tæppet væk under dem alle.

Og ja, pyt om du ikke er enig - vi kan i hvert fald blive enige om, at '127 Hours' var en klasse eller to bedre end 'Black Swan' :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#40 JTToft 13 år siden

Det var en ravn.

Skriv ny kommentar: