Med mindre man fra start har set sig sur på Cronenberg, fordi “A History of Violence” ikke indeholder talende skrivemaskiner, betontung symbolik eller muterende mænd, er der ikke meget man vil kunne sætte fingeren på. Men det vil der nok blive gjort under alle omstændigheder, for som bekendt er det eneste, som fans elsker mere end at rose deres idoler til skyerne, at trække dem rundt i mudderet. Fred være med dem. Så kan vi andre nyde denne lille guldklump, som kun sjældent ikke formår at holde balancen imellem det tragiske og det komiske, før den endelige, mageløse scene, af den slags man sjældent finder i moderne amerikanske film.

På mange måder er det her, ligesom “The Fly”, eftertænksom og nuanceret underholdning maskeret som typisk Hollywood guf. Hvis filmens misledende ydre skyldes et ønske om større finansiel indtjening, er det helt okay med undertegnede. Alt for at Cronenberg endnu en gang kan få hænderne op af lommen, gribe fat om filmmediets strube og give det et lille, fast ryst.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-yoshimura 18 år siden

#19 Sorry. Min kommentar var møntet på #15
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#22 vapor 18 år siden

Jeg bryder mig normalt ikke om Cronenberg film så det er kun positivt at dette ikke er en typisk Cronenberg film.
Glæder mig til se den engang når jeg er i rette humør til en lidt "langsom" film.
Gravatar

#23 The Insider 18 år siden

#20, mange tak. Og det gjorde jeg bestemt også :-)
War. War never changes.
Gravatar

#24 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Kan kun giver anmelderen ret - en noget nær eminent film, der heldigvis er mere nuanceret og indholdsrig end blot en klassisk twist-historie. For mig at se er overraskelserne mht historiens drejning ikke det centrale, og filmen kan sagtens nydes, selvom man har "regnet det ud". Har set den to gange nu og den mister bestemt ikke sin gennemslagskraft. Enkelte momenter er måske en anelse for stiliserede (f.eks kontrasten mellem åbningsscenen og det idylliske billede af familien Stall lige efter, eller William Hurts rolle), og de burde have fundet en bedre barneskuespiller til datteren, men alt i alt er det småting, som ikke ændrer på at "Violence" brænder sig fast på nethinden. Endelig en instruktør som formår at fremstille realistsik vold uden en æstetisk-nydende tilgang; jeg fik det virkelig dårligt!
Og så synes jeg i øvrigt at sønnen spiller rigtig godt...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#25 filmz-frostfang 18 år siden

jeg elsker denne film! Nemmere kan det ikke siges! Hvis man alligevel skal uddybe, er nogle af de ting, bedst kan lide Mortensens dejligt underspillede rolle, frække Maria Bello (cheerleader oh yeah:0), og den dejligt ambivalente stemning!
og jeg er vild med den måde volden eksloderer pludsligt og brutalt, samt slutningen, som efterlader en med et fjoget udtryk i ansigtet, mens man prøver at regne ud, hvorvidt det er Joey eller Tom, der sidder ved middagsbordet
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#26 gravity 18 år siden

hvordan kan i give den så meget, jeg har lige været inde og se den, den var fandeme ringe. En utrolig kedelig og ligegyldig dialog, hvor er det han vil hen med den film. den stiller spørgsmål, men kommer ikke med nogle svar, skal man tænke sig til det. den har jo ikke noget budskab, man bliver bare præsenteret for en mand som har en baggrund der er meget vigtig for historien, men som man ikke bliver præsenteret for og hvor er han på vej hen da filmen slutter.

2/6 jeg havde forventet mere
Gravatar

#27 jessup 18 år siden

Uden at have set filmen - med Spider i mente - er jeg sikker på at Angel har ret i at Cronenberg i roder sig ud i noget så simpelt som en film hvor et twist i er payoffet i sig selv.

Hvis Cronmenbeg nogensinde laver en film der tager alvorligt skade af at man har regnet slutningen ud, så er han for alvor på vej ned af bakke.
This is just until June
Gravatar

#28 noget 18 år siden

Jeg er stor fan af Vertigo DC comics, og jeg syntes filmen havde alt det jeg elsker ved deres histoirer. Super film.
5/6

Så kan man håbe på at den næste filmatisering fra Vertigo blever 9 film lavet over "Preacher". Så kan LOTR godt gå hjem med sølle 3 film.
Men det vil nok forblive en drøm.
Gravatar

#29 chandler75 18 år siden

Selvom den let kunne være der er "A History of Violence" faktisk ikke en Vertigo serie, men en DC Paradox serie. (Forskellen er nok primært at Paradox udgives i mindre format "bog"-udgaver).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#30 noget 18 år siden

Du har ret. Men Vertigo har fået den i forbindelse med filmen.

Skriv ny kommentar: