Med mindre man fra start har set sig sur på Cronenberg, fordi “A History of Violence” ikke indeholder talende skrivemaskiner, betontung symbolik eller muterende mænd, er der ikke meget man vil kunne sætte fingeren på. Men det vil der nok blive gjort under alle omstændigheder, for som bekendt er det eneste, som fans elsker mere end at rose deres idoler til skyerne, at trække dem rundt i mudderet. Fred være med dem. Så kan vi andre nyde denne lille guldklump, som kun sjældent ikke formår at holde balancen imellem det tragiske og det komiske, før den endelige, mageløse scene, af den slags man sjældent finder i moderne amerikanske film.

På mange måder er det her, ligesom “The Fly”, eftertænksom og nuanceret underholdning maskeret som typisk Hollywood guf. Hvis filmens misledende ydre skyldes et ønske om større finansiel indtjening, er det helt okay med undertegnede. Alt for at Cronenberg endnu en gang kan få hænderne op af lommen, gribe fat om filmmediets strube og give det et lille, fast ryst.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Slacz 18 år siden

Fed anmeldelse! Jeg glæder mig personligt MEGET til at se den film. Mine forventninger har været høje, og det er ikke blevet mindre efter denne anmeldelse :)
Siempre K-B-H :D
Gravatar

#2 DarkLight 18 år siden

Filmen sagde mig bestemt ikke noget. I anmeldelsen står der flere gange "simpelt" og en sætning lyder " ikke meget man vil kunne sætte fingeren på."

Anmelderen har helt ret. Der er for lidt til at høste mere end et skuldertræk. Ærgeligt. Filmen kommer aldrig rigtig i gang. Jeg føler aldrig med Tom eller hans familie. En forhastet afslutning redder ikke noget som helst.

2.5 / 6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#3 Outbound Sith 18 år siden

#2 Jeg var ganske vist ikke helt oppe at ringe over filmen, men en bedømmelse på 2,5/6 er jo simpelt tyveri!

Hele filmen er en spiddende samfundskritik af USA. Først bliver de sensationshungrende medier hængt til tørre og siden er det forholdet til ekstrem vold og den amerikanske selvforherligelse, der får en rusketur.

Mest forfærdet er jeg dog over din kritik af den "forhastede" slutning. Ja, den slutter brat, men det er absolut ikke forhastet! Det er ganske givet helt bevidst, at man som tilskuer selv må drage konklusionerne. Personligt fandt jeg den sidste scene noget nær genial! Følelsen, jeg sad tilbage med der, er kun overgået i år af følelsen efter at have set "Crash" (ikke Cronenbergs! :P)

EDIT: Jeg har en enkelt rettelse til anmeldelsen: Ed Harris' karakter insisterer ikke på at kalde Tom Stall "Jimmy", men "Joey"! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 DarkLight 18 år siden

Folk er så damn pernitten med de spoilers, og man støder endda en sjælden gang på et fæ, der læser kommentarene og forventer ikke at blive spoilet. Med det i mente, tager jeg hensyn til denne svage sjæl (og sætter spoiler om det hele):


Min bedømmelse skal tages i betragtning af at jeg forventende noget helt andet. Der var lagt så meget vægt på at Tom's fortid skulle komme til udtryk. Men det kom den aldrig i den form, jeg havde forventet, før til sidst.
Jeg er bestemt villig til at give filmen en chance mere, men mest pga. andre folk siger den er god end at jeg selv fornemmer jeg er gået glip af noget.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#5 jessup 18 år siden

det er ikke noget der spoiler noget som helst#4. Jeg er også træt af de sarte sjæle. Jeg glæder mig meget til filmen.
This is just until June
Gravatar

#6 myggen 18 år siden

Nu er kun ca. 20% af 'indslagene' i en gennemsnitlig filmz.dk-tråd on-topic, så det er vel ikke så mærkeligt, at folk læser alle tråde, også dem der handler om film, de endnu ikke har set (men påtænker at se).

Der kunne i denne tråd sagtens komme et sjovt link, et headsup til en interessant udgivelse, en flok morsomme kommentarer, en gang gay-bashing samt piv fra Davenport, som man ellers ville gå glip af, hvis man sprang udenom fx. denne tråd :)
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#7 Outbound Sith 18 år siden

#4 For nu at følge trop:
Jeg troede også, at filmen var noget andet, end den viste sig at være, og det tog lidt tid, før jeg fik indstillet sigtekornet og "kom med" i filmen.

Og ja, jeg synes også, at den var lidt ujævn, men eftersigende skulle den blive bedre 2. gang man ser den.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#8 jessup 18 år siden

#7 der er ingen grund til den røde kasse - det er ikke det der ligner en spoiler. Men måske er det en provokation?
This is just until June
Gravatar

#9 DarkLight 18 år siden


Angående spoilermarkering. Måske. Måske ikke. Men jeg gider ikke risikerer at en ">20 post-bruger" kommer farende herind med bål og brand fordi vi har hintet at det er Toms fortid der er noget skummelt med, og vi nu har ødelagt filmen for ham.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#10 Outbound Sith 18 år siden

"I can't believe Darth Vader is Luke's dad!!!"
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: