Med mindre man fra start har set sig sur på Cronenberg, fordi “A History of Violence” ikke indeholder talende skrivemaskiner, betontung symbolik eller muterende mænd, er der ikke meget man vil kunne sætte fingeren på. Men det vil der nok blive gjort under alle omstændigheder, for som bekendt er det eneste, som fans elsker mere end at rose deres idoler til skyerne, at trække dem rundt i mudderet. Fred være med dem. Så kan vi andre nyde denne lille guldklump, som kun sjældent ikke formår at holde balancen imellem det tragiske og det komiske, før den endelige, mageløse scene, af den slags man sjældent finder i moderne amerikanske film.

På mange måder er det her, ligesom “The Fly”, eftertænksom og nuanceret underholdning maskeret som typisk Hollywood guf. Hvis filmens misledende ydre skyldes et ønske om større finansiel indtjening, er det helt okay med undertegnede. Alt for at Cronenberg endnu en gang kan få hænderne op af lommen, gribe fat om filmmediets strube og give det et lille, fast ryst.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 chandler75 18 år siden

Ok, det vidste jeg ikke. Paradox er vist også blevet sløjfet.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#32 filmz-mhh 18 år siden

Fed film! Så den idag!
Det er klart en film jeg ville anbefalde!
Gravatar

#33 filmz-gofferoffer 18 år siden

Jep, helt enig i anmeldelsen. Helt klart fem ud af seks stjerner.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#34 gravity 18 år siden

den er så ringe. ringe historie uden spænding eller formål
Gravatar

#35 filmz-frostfang 18 år siden

okay Gravity!
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#36 akerman 18 år siden

Synes heller ikke der var så meget at komme efter. Altså det var da en fin film, men den var lidt for ligetil til min smag - hvis man har set trailers og læst intro, så kender man stort set hele historien på forhånd, og så er der ikke så meget tilbage at kigge på, andet end maria bello.
Gravatar

#37 dolphinfriendly 18 år siden

Jeg synes filmen er fremragende og den indfriende min venten på en ny Cronenberg film - ja faktisk en af de mest tankevækkende han har lavet i mange år. Den er måske ikke så uforudsigelig som visse af hans andre værker, men den er bestemt kitchet og imponerende virkningsfuld mht. den tematiske behandling af den hverdagslige og mere "ekstreme" vold som samfundsfundament. Mortensen er, som anmelderen også skriver, absolut ikke set bedre - imponerende udtryksfuld.

Jeg kan kun anbefale dette underspillede lille mesterværk.
5,5/6.


Gravatar

#38 filmz-miuand 18 år siden

Synes aldrig rigtig filmen kommer i gang. 3/6 fra min side.
Vuf like a dog
Gravatar

#39 filmz-mullexp 18 år siden

Meget god film.....
Gravatar

#40 filmz-phalanx 18 år siden

jeg anser mig selv for en cronenberg fan, men de gamle er stadig de bedste, videodrome, dead ringers, the fly og The Dead Zone,, History of Violence gjorde ikke det helt store ved mig og det plejer ellers at være hans styrke hans film kribler ind under huden på en og bliver sittende, den kom aldrig rigtig igang selvom viggo og de andre spiller rigtigt godt, jeg kan ikke få mig selv til at gi den 3stjerner så den får 4, måske er det pga. jeg aldrig helt fattede hvad meningen var, hvis det var for at vise hvad vold gjorde ved hans familie og ham selv syntes jeg han skulle have brugt mere tid på familien istedet for at "the bad guys" hele tiden kommer rendene og skal sættes på plads og før man ved af det, er han på vej til et showdown, cronenbergs fussere er stadig væk bedre end så meget andet så helt skuffet er jeg ikke
This is the one thing we didnt want to happen - Christopher Morris

Skriv ny kommentar: