Alene længden af denne anmeldelse siger alt, hvad der bør siges. Uanset hvad man synes om “Alien 3” og “Alien Resurrection”, er der ingen vej udenom. Dette er en serie imponerende, flotte og iøjefaldende spillefilm, og denne DVD-boks er en mageløs og ekstremt gennemført udgivelse. Den mest imponerende og uundværlige DVD-udgivelse nogensinde.
Skriv ny kommentar:
#71 filmz-Le Samouraï 20 år siden
Den lange udgave blev produceret til amerikansk tv ud fra fraklip omkring 1990 (og senere udgivet på laserdisk). Det var ikke Fox, der "tvang" Cameron til at begrænse sig. Cameron havde fuld kontrol og valgte selv ud fra tanker om, hvad der fungerer i en biograf, og ikke mindst de økonomiske realiteter. Det er nemlig sådan, at jo længere en film, jo færre daglige forestillinger i biografen og i sidste ende jo færre penge i kassen. Cameron pressede med den endelige version allerede gennemsnitslængden på en amerikansk spillefilm anno 1986 temmeligt meget. Det er dermed *fuldstændigt* forkert at udlægge SE som en "Director's Cut". Der er hverken tale om den originale gennemklipning, om Camerons foretrukne version, eller om en udgave, som filmselskabet ikke ville udsende dengang. Det var slet ikke på tale.
#72 El vez 20 år siden
Første gang man ser filmen tilføjer det ihvertfald en del suspense at man ikke ser nogle aliens før sent inde i filmen, og at man ikke ved hvad der er sket med de folk der boede der.
Om det hedder Extended Edition, Korean Edition(!), Special Edition eller Director's Cut er mig ligemeget, jeg er egentlig ligeglad med hvad instruktøren synes er bedst, så længe jeg selv har mulighed for at se begge udgaver.
#73 PredatorX 20 år siden
#74 PredatorX 20 år siden
Nu er det jo ikke sådan, at du ikke kan argumentere for, hvad du siger, så jeg siger dig ikke direkte imod. MEN James Cameron siger jo altså på denne nye udgave: "This is the version we intended to show you" eller noget i den retning. Så jeg vil stadig et eller andet sted stå ved, hvad jeg skrev tidligere...
#75 filmz-Le Samouraï 20 år siden
Jeg beklager det sene svar (og undskylder i øvrigt mit sprog).
Det er korrekt, at det er det, som Cameron nu siger. Man har naturligvis et standpunkt, til man tager et nyt. James Cameron er jo også kendt som manden, der i sin tid udtalte, at han foretrak fullscreen-overførsler (=open matte) af sine Super-35 film fremfor at bibeholde deres originale format.
Læg dog mærke til, at Cameron selv på kommentarsporet siger, at selvom han i sin tid havde svært ved at forestille sig filmen uden, så er han idag ikke særligt glad for den laaaange, tidlige sekvens på LV-426. Han har en række indvendinger mod den og siger direkte, at filmen fungerer perfekt uden! James Cameron har altså selv forbehold overfor Aliens SE, selvom det er den udgave, han nu foretrækker.
Man bør nok også erindre, at James Cameron jo sagtens kunne have valgt at kalde den forlængede udgave for Aliens DC, hvis det var det, han ville. Det valgte han ikke. Formodentligt fordi det ville have sendt et forkert signal henad, at han ikke var tilfreds med biografudgaven.
#76 filmz-WSTE_M 20 år siden
For at bringe debatten lidt af sporet:
Hvem f**** har designet det f****** cover til den europæiske quadrologi ?
Hvis det ikke var fordi jeg var bange for tolderne, så ville jeg have købt den amerikanske udgave...
descend on us all this day, and for evermore.
#77 filmz-Plimmer 20 år siden
bestil den fra et af de europæiske importfirmaer, så havde du også sluppet for tolden.
#78 SpielbergFreak 20 år siden
Bestil de amerikanske fra axel her
Så er tolden indberegnet
#79 filmz-WSTE_M 20 år siden
descend on us all this day, and for evermore.
#80 HeavyClaus 20 år siden