Alien Quadrilogy
Udgivet 8. dec 2003 | Af: The Insider | Set på DVD
Der er ingen egentlig grund til virkelig at gå i dybden med filmene. Ikke blot fordi de fleste kender alle 4 film ud og ind, men også fordi at hvis man er en af de få, som aldrig har set filmene, bør plottene ikke afsløres eller udpensles her. Men det er dog også af egoistiske årsager, at jeg vælger ikke at skrive så meget om filmene, eftersom jeg gerne vil skåne både mine øjne og i særdeleshed mine fingre, som garanteret vil være slidt helt ned til knoglen, når denne gennemgang af den overvældende “Alien Quadrilogy” DVD-udgivelse er færdiggjort.
Lad det blot være sagt, at “Alien” var en aldeles fænomenal film. Det er historien om en besætning som på en uudforsket planet samler et fremmed væsen op, som går amok og begynder at dræbe besætningen en efter en. Sigourney Weaver spiller den mest prominente figur i etteren: Ellen Ripley, som er hovedpersonen i alle 4 film. Det er denne stærke kvindes kamp mod den skræmmende Alien skabning, som har holdt publikum fanget i disse mange år. “Alien” er et uhyre velinstrueret, velspillet og gennemført værk. Toeren, som udkom 7 år senere, er efter min mening præcist ligeså god som den oprindelige, men af helt forskellige grunde. Instruktør James Cameron gjorde det umulige: han lavede en film, som både ærede den oprindelige film, og tog historien hen i en helt ny og uventet retning. “Aliens” fik 7 oscar-nomineringer, inklusive en Oscar-nominering for Bedste Kvindelige Hovedrolle til Sigourney Weaver. Det var dengang fuldstændig uhørt at en skuespiller i en action/sci-fi/gyserfilm skulle kunne blive nomineret til nogen som helst store priser, men ligesom Ridley Scotts oprindelige “Alien” film, var “Aliens” en film som tilførte nyt liv til hele genren og vitterligt gjorde hele genren mere “hæderlig”.
Efter den fænomenale slutning til den skuffende “Alien 3” var de færreste nok i tvivl om, at der aldrig nogensinde ville blive udgivet flere “Alien” film – hvilket nødvendigvis ikke var nogen dårlig ting, da serien stadig som helhed var en overdådig bedrift. Men man valgte alligevel at genoplive serien med den foragtelige “Alien Resurrection” – et værre opblæst, ligegyldigt roderi, som blot er seværdig pga. Darius Khondjis eksemplariske kameraarbejde, og en veloplagt skuespillerbesætning. Sigourney Weaver spiller godt, men hvis man fandt det svært at interessere sig for karakterernes udvikling og skæbne i “Alien 3”, vil det være fuldstændig umuligt at føle noget som helst for karaktererne i “Alien Resurrection”. I “Alien 3” havde vi i det mindste stadig Ripley at holde med og heppe på, men her er selv hun blevet transformeret om til en følelseskold og kynisk karakter, som gør det nærmest umuligt at føle noget som helst for hende.
Jeg var oprindeligt helt lamslået, da jeg for første gang satte mig til at se den forrige udgivelse af “Alien” på DVD. Filmen lignede bestemt ikke en film, som var over 20 år gammel. Men denne nye DVD-udgivelse af “Alien” ser endda endnu bedre ud. Den første forbedring jeg lagde mærke til var kontrasten. Billedet er en hel del mørkere og mere dunkelt, ligesom det burde være. Billedet var en anelse for lyst på den tidligere udgivelse, hvilket gjorde, at nogle få visuelle detaljer gik tabt på billedet. Men ellers er forskellen mellem de to udgaver meget lille. Billedet er uhyre skarpt, farvetemperaturen er kold og dæmpet, akkurat som den bør være, og der er ingen komprimerings-artifacts eller edge-enhancement. Selv om “Alien” er den ældste af de fire film, så er det pudsigt nok den som ser allermest imponerende ud.
Når det kommer til “Aliens” er der ikke nogen markant forskel i forhold til billedsiden på den tidligere DVD udgivelse. Billedet er stadig en smule grynet og snavset (dog en lille smule mindre end på den tidligere udgivelse), hvilket bl.a. skyldes den type film, der blev benyttet til optagelserne. Men jeg har dog altid syntes, at dette blot har været en fordel frem for en ulempe ved billedsiden, da det giver filmen et unikt råt feel, som stemmer fuldstændig overens med stemningen i selve filmen.
“Alien Resurrection” har en særdeles flot billedside, hvilket skyldes mesterfotografen Darius Khondjis arbejde på filmen. Det er sandsynligvis den mest farverige af alle filmene. Den bærer præg af et helt særligt grøn/brunt look, som godt kunne have skabt problemer for DVD-folkene, men de har håndteret hele arbejdet på boksen med bravur. De få nye scener i “Special Edition” udgaven af denne film, ser også imponerende ud. Boksens flotteste billedside næstefter “Alien”.
Lydsporet på “Aliens” er af en hel anden type. I forhold til lydsporet på “Alien” er det et langt mere aggressivt og dynamisk lydspor, hvilket selvfølgelig (ligesom filmens billedside) stemmer overens med handlingsforløbet i selve filmen. Der bliver gjort godt brug af subwooferen, og lyden har en dejlig dyb bund, som gør den ekstra effektiv. Dialog er tydelig, bortset fra i nogle få tilfælde – i særdeleshed i scenerne i “Special Edition” udgaven af filmen, hvor man godt kan mærke, at ADR arbejdet på filmen ikke blev helt færdiggjort. Men hvis “Aliens” har den mindst imponerende billedside, så har den uden tvivl den mest imponerende lydside.
Lydsporet på “Alien Resurrection” er også vældigt imponerende, selvom man kunne måske godt have ønsket sig en lidt mere flittig brug af baghøjtalerne og subwooferen, men generelt er dette et særdeles godt lydspor, og det forhindrer ikke boksen i at opnå topkarakter i denne tekniske kategori. Med “Alien Quadrilogy” på DVD-afspilleren i dagligstuen kan ingen høre dig skrige!
Al ekstramaterialet er præsenteret i 4:3 fullscreen-format, med mindre andet er anført. Desuden er der lige et par mangler på Region-2 udgaven af boksen, som bør fremhæves. Der er kommentarspor på alle fire film, men i modsætning til Region-1 udgaven er der kun kommentarspor på en udgave af hver film. På “Alien”, “Alien 3” og “Alien Resurrection” er der kun kommentarspor på biograf-udgaverne af filmene, og på “Aliens” er der kun kommentarspor på “Special Edition” udgaven. Hardcore fans vil måske føle sig lidt stødt, da de på grund af dette mister en masse interessante kommentarer fra seriens bagmænd, især på “Alien 3” DVD’en, hvor man misser hele 30 minutters kommentarspor i forhold til på Region-1 udgaven. Man har på Region-1 udgaven også mulighed for at slå en undertekst-funktion til, som gør seeren opmærksom på, hvornår man er vidne til nogle særlige scener, som ikke var med i de oprindelige biograf-udgaver af alle 4 film. Men der er stadigvæk tale om en ubeskriveligt imponerende DVD-udgivelse.
Samtlige 4 film er udstyret med et kommentarspor, og DVD’en med “Alien” indeholder et kommentarspor med kommentarer af instruktør Ridley Scott, manuskriptforfatter Dan O’Bannon, executive producer Ronald Shusett, klipper Terry Rawlings og skuespillerne Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton og John Hurt. Sigourney Weaver og Ridley Scott er blevet optaget sammen, og man kan godt høre, at de hygger sig og har det sjovt med at mindes hele oplevelsen med at lave filmen, selv om det helt klart er Ridley Scott som kommer med de fleste kommentarer. Skerritt, Cartwright og Stanton er også blevet optaget sammen, mens resten af de medvirkende på sporet er blevet optaget hver for sig. Sporet vandt for nylig prisen for “Bedste Kommentarspor” ved en DVD prisuddeling i USA, og det er let at høre hvorfor (selv om sporet dog ikke er helt så godt som det, der er inkluderet på “Aliens”). Alle personerne kommer med adskillige interessante kommentarer, så der er naturligvis ingen irriterende pauser i sporet. Der er et par ting, som bliver diskuteret i nogle af boksens mange dokumentarer, men oftest er det nye og friske anekdoter personerne på sporet hoster op med. Et glimrende kommentarspor.
De fleste fans af filmen ejer sikkert også den tidligere DVD udgave, som havde et andet glimrende kommentarspor med Ridley Scott (som altid er interessant at lytte til, uanset hvilken af hans film han så kommenterer), og desuden også et “isolated-score” spor, og et lydspor med noget alternativ musik. Desuden indeholdt den tidligere “Alien” DVD også nogle slettede scener i deres fulde længde, som er blevet indsat i “Director’s Cut” udgaven i kortere form, så hardcore fans af serien bør beholde deres oprindelige “Alien” DVD, men det er også den eneste af de gamle “Alien” DVD’er, der stadig er noget værd.
Under “Pre-production” finder vi dokumentarerne “Star Beast: Developing the Story” (18 min.), “The Visualists: Direction and Design” (17 min.) og “Truckers in Space: Casting” (15 min.). De handler om hvordan selve historien i sin tid blev udformet og skrevet, hvordan man fandt frem til en passende instruktør, der kunne lave filmen, og arbejdet med at finde de 7 skuespillere som skulle medvirke i filmen. De er alle særdeles interessante og velproducerede, og det er helt utroligt, hvor mange produktions-billeder og produktions-klip Charles de Lauzirika og co. har formået at finde frem, og hvor mange folk de har fået fat på til at lave nogle særdeles interessante interviews, med massevis af morsomme anekdoter og interessante kommentarer. I disse tre dokumentarer er det primært skuespillerne (alle bortset fra Ian Holm og Yaphet Kotto, som desværre ikke medvirker i dokumentarerne), instruktør Ridley Scott og manuskriptforfatterne Dan O’Bannon og Ronald Shusett der kommer med kommentarer. En enkelt 5-minutter-lang screen-test af Sigourney Weaver er også spændende, og kan ses med tilhørende kommentarer af Ridley Scott.
I “Pre-production” sektionen får man også mulighed for at læse Dan O’Bannons første udgave af manuskriptet til filmen, som han introducerer med adskillige siders tekst. Dette er meget interessant læsning for fans. Og man får også mulighed for at studere adskillige storyboards, og Ridley Scotts egne tegninger af filmens scenerier (hvilket Scott laver til alle sine film, og som er blevet kendt som “Ridleygrams”), som imponerede 20th Century Fox så meget, at filmens budget blev fordoblet. Der er også inkluderet en hel del billeder af skuespillerne, og endeligt er der også mulighed for at studere en del smukke koncept-tegninger af bl.a. H. R. Giger og den famøse franske tegneserieforfatter Jean “Moebius” Giraud.
Ligesom i “Pre-production” sektionen indeholder “Production” sektionen også en masse interessante produktions-billeder, og endeligt har man mulighed for at studere den klassiske “chestburster” scene (hvor Alien kreaturet springer ud af John Hurts mave, i en af filmhistoriens mest skræmmende og famøse scener) fra adskillige forskellige vinkler, med mulighed for tilhørende kommentarer af Ridley Scott.
Så går vi videre til discens sidste sektion: “Post-production”. Her har vi dokumentarerne “Future Tense: Editing and Music” (17 min.), “Outward Bound: Visual Effects” (19 min.) og “A Nightmare Fulfilled: Reaction to the Film” (19 min.). Den førstnævnte handler selvsagt om klipningen af filmen, og komponisten Jerry Goldsmiths arbejde på filmen. Goldsmith og Scott havde mange problemer med hinanden, da de havde forskellige holdninger til, hvordan musikken skulle lyde. Dette faktum taler Goldsmith meget ærligt og oprigtigt om, hvilket gør hans udsagn utrolig interessante at lytte til. I de to andre dokumentarer hører vi om tilblivelsen af filmens special-effects, og om hvordan offentligheden reagerede på filmen, da den oprindeligt blev udgivet tilbage i 1979. Alle kommer med mange kommentarer omkring deres forhold til filmen, og den fungerer som en fin afrunding på alle discens dokumentarer.
Til sidst har vi en masse billeder taget under arbejdet på filmens special-effects scener, plakat-billeder, billeder som blev brugt til filmens PR-kampagne og billeder fra filmens premiere. 7 slettede scener (som ikke alle blev inkluderet i den nye “Director’s Cut” udgave af filmen) er også inkluderet, og 3 af disse bliver præsenteret i Dolby Digital 5.1 surround og i 2.35:1 Anamorphic-widescreen (de andre 4 er desværre ikke blevet kodet i Anamorphic-format).
Den tidligere udgave af “Aliens” på DVD indeholdt en hel del interviews og behind-the-scenes optagelser, men intet af dette var synderligt interessant, og alt hvad der i sin tid blev sagt i disse, bliver også sagt i de nye dokumentarer der er blevet produceret til “Quadrilogy”, så den gamle “Aliens” DVD er bestemt ikke et must.
“Aliens” kommentarsporet indeholder kommentarer af instruktør James Cameron, producer Gale Anne Hurd, special-effects folkene Stan Winston, Robert Skotak, Dennis Skotak, Pat McClung, og skuespillerne Michael Biehn, Bill Paxton, Lance Henriksen, Jeanette Goldstein, Carrie Henn og Christopher Henn. Dette er uden tvivl boksens bedste kommentarspor. Cameron har med sine to tidligere kommentarspor (på “Solaris” og “Terminator 2: Extreme Edition” DVD’erne) vist os, at han er en særdeles velartikuleret og interessant mand at lytte til. Hurd og Winston er blevet optaget sammen, og de er også ofte interessante at lytte til, selv om Hurd virker en lille smule for “var vi ikke bare gode?”-agtig. Special-effects folkene kommer med meget få kommentarer, men når de endelig siger noget en sjælden gang imellem, er det interessant hvad de har at sige. Skuespillerne er uden tvivl de sjoveste at lytte til, og man kan høre, at det er en nydelse for dem at være sammen igen efter så mange år. Et af de bedste kommentarspor jeg nogensinde har lyttet til, som får filmen til at fare forbi på ingen tid.
Ligesom på bonusdiscen til “Alien” har man her mulighed for at se samtlige “Aliens” dokumentarerne i én lang køre, med titlen: “Superior Firepower: The Making of Aliens”, hvilket er en fed mulighed, men igen er det nok lidt lettere at tage dokumentarerne én af gangen. “Pre-production” sektionen på “Aliens” bonusdiscen indeholder dokumentarerne “57 Years Later: Continuing the Story” (11 min.), “Building Better Worlds: From Concept to Construction” (13 min.) og “Preparing for Battle: Casting and Characterization” (17 min.). Den førstnævnte handler om arbejdet med at lave en fin overgang mellem den oprindelige “Alien” film og “Aliens”, og hyringen af James Cameron som instruktør. “From Concept to Construction” handler om hele filmens look – både scenerierne og rekvisitterne. Den sidstnævnte dokumentar handler om, hvordan man fik fat på de forskellige skuespillere til filmen, og den indeholder interviews med adskillige af de fantastiske skuespillere som medvirkede i filmen. De taler om deres arbejde på filmen og i særdeleshed om deres forhold til James Cameron.
“Production” delen indeholder dokumentarerne “This Time It’s War: Pinewood Studios, 1985” (20 min.), “The Risk Always Lives: Weapons and Action” (15 min.), “Bug Hunt: Creature Design” (16 min.), “Beauty and the Beast: Power Loader vs. Alien Queen” (22 min.) og “Two Orphans: Sigourney Weaver and Carrie Henn” (14 min.). Disse giver et glimrende indblik i de meget kaotiske optagelser, hvor James Cameron ofte havde store problemer med det engelske filmhold, som han på et tidspunkt truede med at fyre. Cameron skulle tænke på filmens budget, tiden og presset ved at lave en efterfølger til en stor sci-fi klassiker. Vi får et godt indtryk af, hvor svært det var for Cameron at håndtere jobbet. Tilblivelsen af filmens mange våben, scenerier, action-sekvenser, Alien dronningen og forholdet mellem Sigourney og Carrie bliver også diskuteret.
“Production” delen indeholder også billeder af Stan Winstons arbejde med de forskellige modeller, der blev benyttet til optagelserne, og billeder taget under selve produktionen af filmen, og til slut en masse billeder af våbnene og fartøjerne i filmen.
“Post-production” giver os følgende dokumentarer: “The Final Countdown: Music, Editing and Sound” (15 min.), “The Power of Real Tech: Visual Effects” (28 min.) og “Aliens Unleashed” (12 min.). Disse handler om arbejdet med at færdiggøre filmen, efter at man var færdige med selve optagelserne, og hvordan publikum modtog den længe ventede opfølger til klassikeren “Alien”. Selv om den førstnævnte dokumentar “reklamerer” med, at den fortæller om lydarbejdet på filmen, så bliver der faktisk talt meget lidt om lyden, hvilket faktisk er en af de eneste mangler ved denne boks. Dokumentarerne er alle særdeles fremragende, og det er utroligt, at det lykkedes filmholdet at skrue filmen så hurtigt sammen, som de gjorde, og alligevel udgive sådan en mageløs film.
David Fincher var den eneste af seriens 4 instruktører, som ikke ønskede at medvirke i “Alien Quadrilogy” projektet, hvilket naturligvis er en skam, da det forhindrer os i at få et komplet billede af, hvordan filmen blev lavet, og hvor svært det var for Fincher at lave filmen pga. pres fra produktionsselskabet. Desuden er bonusdiscen der følger med “Alien 3” uden tvivl den mest omdiskuteret del af hele denne DVD-pakke, men det kommer vi til om lidt. Lad os først tage et kig på det kommentarspor, der følger med på discen med selve filmen.
Kommentarsporet på “Alien 3” indeholder kommentarer af fotograf Alex Thomson, klipper Terry Rawlings, special-effects folkene Alec Gillis, Tom Woodruff Jr. og Richard Edlund, og skuespillerne Paul McGann og Lance Henriksen. Det er et ganske godt kommentarspor, hvor de medvirkende bl.a. taler om, hvordan Fox ikke lod Fincher lave den film, han gerne ville. Men Finchers fravær på sporet, samt manglen på kommentarer fra filmens manuskriptforfattere gør, at sporet fokuserer klart på den tekniske side af produktionen af filmen, og det kan ofte blive en smule tørt. Engang imellem kan der også godt opstå nogle pauser i sporet, hvor der ikke bliver sagt noget. Men alt i alt er dette et ganske godt kommentarspor, som fans garanteret vil synes om.
Selv om at vi ikke får den 100% oprigtige gennemgang af tilblivelsen af “Alien 3”, som vi kunne have ønsket os, så er det alligevel klart ud fra de interviews som denne disc indeholder, at ingen rigtig var tilfredse med “Alien 3”. Dokumentaren på discen hedder blot “The Making of Alien 3” (den oprindelige titel til dokumentaren var “Wreckage and Rape: The Making of Alien 3”!). Og dokumentarerne i denne discs “Pre-production” sektion har titlerne “Development: Concluding the Story” (17 min.), “Tales of the Wooden Planet: Vincent Ward’s Vision” (13 min.), “Pre-production: Part III” (12 min.) og “Xeno-Erotic: H.R. Giger’s Re-Design” (10 min.). Disse fortæller os bl.a. om, hvordan man brugte en masse tid på at finde manuskriptforfattere og en instruktør til filmen (Renny Harlin, instruktøren af “Die Hard 2” blev endda hyret på et tidspunkt, og bliver her interviewet), og om hvor svært det var at lave en film, som kunne leve op til de to første, både historie- og stilmæssigt. Vi får også en hel del interessante billeder af David Fincher, og der er mange af de interviewede folk som snakker meget positivt om ham, men ak… ingen kommentarer fra manden selv.
Ligesom på de to forrige DVD’er får vi også mulighed for at studere en masse storyboards og koncept-tegninger, men i denne omgang får vi desværre ikke mulighed for at studere manuskript, synopsis eller lignende.
“Production” sektionen giver os også et ganske morsomt 5-minutter-langt klip af konstruktionen af et af filmens scenerier i et særdeles hurtigt tempo (“Furnace Construction: Time-Lapse Sequence”), så det virker, som om filmens bagmænd bygger det hele i et langt hurtigere tempo, end de i virkeligheden gør. Og så får vi endnu flere billeder og storyboards at rode med, og en interessant sekvens fra filmen, som man kan studere fra forskellige vinkler.
“Optical Fury: Visual Effects” (23 min.), “Music, Editing and Sound” (15 min.) og “Post-Mortem: Reaction to the Film” (8 min.) er navnene på de dokumentarer som er inkluderet i “Post-production” menuen på discen. Disse handler bl.a. om skabelsen af filmens famøse special-effects, som aldrig rigtig har set særlig gode ud. Og så får vi et interview med den geniale komponist Elliot Goldenthal, hvis unikke musik var et af filmens absolutte højdepunkter. I disse dokumentarer bliver der heldigvis også snakket en smule om lyden. Men det er selvfølgelig mest interessant at høre filmholdets mening omkring filmen i den sidstnævnte dokumentar – de fleste synes filmen var skuffende, og Elliot Goldenthal ser ikke engang på filmen som værende et færdigt produkt. Endnu et par billedgallerier runder discen af.
Kommentarsporet på seriens sidste film er med instruktør Jean-Pierre Jeunet, klipper Herve Schneid, special-effects folkene Alec Gillis, Tom Woodruff Jr. og Pitof, koncept-tegneren Sylvain Despretz og skuespillerne Ron Perlman, Dominique Pinon og Leland Orser. Ligesom “Alien 3” kommentarsporet er dette mere fokuseret på den tekniske side af produktionen, men det er også et særdeles godt og informativt spor.
Lad os gå videre til ekstramaterialet på “Alien Resurrection” bonusdiscen. Sammenlagt går dokumentaren under navnet “One Step Beyond: The Making of Alien Resurrection”. “Pre-production” sektionen giver os dokumentarerne “From the Ashes: Reviving the Story” (10 min.), “French Twist: Direction and Design” (26 min.) og “Under the Skin: Casting and Characterization” (13 min.). Der bliver i disse bl.a. snakket om, hvordan alle folkene bag filmen var særdeles overrasket over, at blive hyret til at lave en 4. Alien film, eftersom Ripley – hele seriens hovedperson – døde i treeren. Der bliver talt om, hvor svært det var at genoplive serien, at sørge for at give den et særligt visuelt præg, ligesom man havde gjort med de tre forrige film, om instruktør Jeunets arbejde på filmen og om hyringen af skuespillerne. Sigourney Weaver kommer også med sin uforbeholdte mening om projektet “Alien vs. Predator” – vi er enige med dig Sigourney!
“Death From Below: Fox Studios Los Angeles, 1996” (32 min.) og “In the Zone: The Basketball Scene” kan findes i “Production” delen af discen, og disse handler om den flotte undervandsscene i filmen, som var meget hård for filmholdet at lave, og scenen hvori Sigourney Weaver for første gang møder besætningen fra rumskibet Betty. “Unnatural Mutation: Creature Design” (26 min.) handler bl.a. om, hvordan man prøvede at gøre Alien væsnerne i “Alien Resurrection” lidt anderledes i forhold til dem der optrådte i de andre film. For folk med interesse i designet af Alien væsenet, er dette en forrygende dokumentar. To billedgallerier kan findes i “Production” sektionen af discen.
“Genetic Composition: Music” (13 min.) handler om tilblivelsen af komponisten John Frizzells ganske hæderlige arbejde på “Alien Resurrection”. Frizzell snakker bl.a. om hvordan Goldsmiths, Horners og Goldenthals musik til dels inspirerede hans musik til filmen. “Virtual Aliens: Computer Generated Imagery” (10 min.) og “A Matter of Scale: Miniature Photography” (23 min.) handler begge om forskellige aspekter af special-effects arbejdet på filmen. Mange vil nok finde disse dokumentarer lidt tørre, men de er begge meget informative og særdeles velproducerede. “Critical Juncture: Reaction to the Film” (14 min.) er boksens sidste dokumentar, hvor der bl.a. bliver diskuteret hvordan amerikanske kritikere ikke var synderligt imponeret over filmen, mens kritikerne i Frankrig var særdeles glade for filmen, naturligvis fordi det var en franskmand som havde lavet den (typisk!). Sjovt nok taler Jean-Pierre Jeunet og mange af filmenes bagmænd om, at han gerne vil lave en Alien film, som foregår på væsnernes hjemplanet, hvilket Scott, Cameron og Harlin også har snakket om i årevis, men producerne har stadigvæk ikke fattet budskabet. Sikke en skam… Til sidst er der igen et par flotte billedgallerier på discen, som man kan kigge igennem.
Det er egentlig blot “Alien” og “Alien 3” som på denne 9. disc får tildelt materiale, som ikke er pr-relateret. Det mest imponerende, der er at finde på discen, er den særdeles flotte og velproducerede BBC dokumentar “Alien Evolution” (105 min. – præsenteret i 1.78:1 Widescreen-format). Det er en velfortalt dokumentar, men der bliver egentlig ikke sagt meget, som vi ikke allerede har fået at vide i nogle af de andre dokumentarer i boksen (underligt nok kommer Ian Holm og Yaphet Kotto heller ikke med nogen kommentarer om filmen i denne dokumentar). Det er samtidig også lidt ærgerligt, at denne lange dokumentar ikke er blevet kapitel-opdelt.
“Experience in Terror” (7 min.) er en lille behind-the-scenes dokumentar, lavet samtidigt med filmen. Igen bliver der ikke afsløret noget, som vi ikke allerede ved, men det er alligevel sjovt at have denne lille sag.
“Ridley Scott Q&A” (16 min.) er et relativt interessant lille interview med Ridley Scott, lavet direkte efter en speciel forevisning af filmen i Hollywood for godt to år siden.
Der er en meget lille 3-minutter-lang behind-the-scenes dokumentar omhandlende “Alien 3”, som afslører stort set intet af interesse, og heller ikke her kommer David Fincher med nogen kommentarer.
Til slut indeholder denne 9. disc en masse forsidebilleder af de mange Alien tegneserier, der er på markedet, og hvis man indsætter discen i et DVD-ROM drev, får man adgang til samtlige fire films manuskripter.
Der er også et par “easter eggs” at finde i boksen, inklusive et spøjst interview med James Camerons gode ven Van Ling, men dem vil jeg lade jer om at finde.
Alene længden af denne anmeldelse siger alt, hvad der bør siges. Uanset hvad man synes om “Alien 3” og “Alien Resurrection”, er der ingen vej udenom. Dette er en serie imponerende, flotte og iøjefaldende spillefilm, og denne DVD-boks er en mageløs og ekstremt gennemført udgivelse. Den mest imponerende og uundværlige DVD-udgivelse nogensinde.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet