Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#61 Tylerdurden 15 år siden
Hvorfor landets anmeldere falder på halen for Trier er mig en gåde.
Jeg synes filmen var langtrukken og kedelig.
Og de enkelte skræmmende scener var provokerende for provokationens skyld.
Samtidig er der intet i denne film, som man ikke kan finde i en hver anden b-films gyser.
Men der er det jo bare ikke "Stor film kunst".
Må jeg bede om en bræk pose...
#62 dolphinfriendly 15 år siden
Ingen som Lars Von Trier kan dele vandene - og gudskelov og tak for at der findes folk som ham, man enten elsker eller hader. :) Jeg har altid syntes godt om mandens film og mener personligt at den danske filmindustri ville være nul og niks uden ham og hans enorme indflydelse nationalt og internationalt.
Men nok om det. "Antichrist" har gjort et dybt og rungende indtryk på mig, og jeg har svært ved ikke at lovprise den til skyerne. I stedet for at begynde på en længere begrundelse her, vil jeg i stedet henvise til min anmeldelse her : http://filmnet.dk/article-8460-Antichrist.html . :)
#63 Thomsen 15 år siden
Fordi Benway ikke deler din opfattelse, så ryger hans troværdighed ligefrem?
#64 BN 15 år siden
Det skal Tylerdurden naturligvis selv have lov til at svare på. Men jeg har dog lyst til at indskyde, at jeg selv synes, at Benway er en ret god og velformuleret anmelder, men at hans anmeldelse af 'Antichrist' gør, at jeg - som en der trods alt også lader anmeldelser påvirke mit filmvalg - fremover ikke vil stole alt for meget på hans vurdering af de rent kunstneriske kvaliteter ved film af den mere kontroversielle og bevidst provokerende slags. ... Jeg vil ikke sige, at hans troværdighed er røget, for han gør jo netop opmærksom på, hvor ulækker og makaber 'Antichrist' er, med sætninger som:
"Jeg opfatter mig selv som rimelig hårdhudet, når det kommer til film, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg sidst har været så gennemrystet af en filmoplevelse som "Antichrist"."
"ekstrem sex og vold sendes mod tilskueren i en lind strøm"
Jeg mindes dog mange andre anmeldelser, hvor jeg i det store og hele har kunnet tilslutte mig Benway's vurdering af en film, efter selv at have set den.
#65 Highland Park 15 år siden
Tal for dig selv tranberg.
Der er masser af andre ting, man kan gå op i her på Filmz.
#66 filmz-Bruce 15 år siden
For mig at se, skal man have "en nøgle" for at kunne for mest muligt ud af filmen, nøjagtig som David Lynchs geniale Mulholland Drive krævede "en nøgle" for at kunne forstå filmens præmis. Jeg håber Eberts udlægning holder vand, for så er hr. Trier intet mindre end genial.
#67 BN 15 år siden
#68 tranberg 15 år siden
Nej jeg vil ikke.
For det første tager du det fuldstændig ud af kontekst, for det andet tror jeg ikke på, at du ikke går op i hvad Filmz' anmeldere giver de nye premierefilm. Hvis du ikke gik op i det, ville du ikke gide at diskutere dette, så det har da en påvirkning på dig.
Hvorfor være medlem på et filmforum, hvis man ikke også går op i hvad anmelderne på filmsitet giver de nyeste film..?
#69 Highland Park 15 år siden
Længere er den ikke. Træk selv vejret mester, før du udtaler dig på andres vegne.
#70 tranberg 15 år siden
Mærkværdigt er det, at du tager den modsatte side af diskussionen uanset hvad den handler om.
Du er Ramus Modsat personificeret.
Du burde være klar over den fjendtlige toner du lægger i dine beskeder, når de egentlig kun burde handle om diskussionen og ikke personerne, der diskutere.
Tænk før du taler, så kommer du lidt længere.