Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MTK 14 år siden

Hold da op, "Triers bedste film til dato" er alligevel noget af en anbefaling.

Vanen tro en god anmeldelse fra Benway, jeg glæder mig til at udforske ondskaben i selskab med Von Trier.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Fremragende anmeldelse Benway. Når du synes dette, så er jeg ikke i tvivl om, at den bare skal ses.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 Zabriskie 14 år siden

This is hype!
Le temps détruit tout
Gravatar

#4 myshkin 14 år siden

Jeg vil iøvrigt ikke anbefale EB anmeldelse/rapport fra Cannes, da den vist indeholder lidt for mange "spoilers".

Vækket min nysgerighed, men det må blive når den her kommer ud på DVD marked. Helt at give slip for min antipati for Trier kan jeg ikke. :)
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#5 Killkaj 14 år siden

Skal ind og se den :D!!!
Gravatar

#6 Lizard 14 år siden

Jeg har netop snuset rundt og set en masse interviews om filmen, og tænkte at mon ikke filmz.dk snart kommer med en anmeldelse? Jeg klikker ind.. og hvad ser jeg! Yes!

Skal ind og se den på kr. himmelfarts dag ;)
Gravatar

#7 Highland Park 14 år siden

Jeg tror, at jeg venter med at læse anmeldelsen, indtil jeg har set filmen. Men det glæder mig at høre, at Benway er så begejstret. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Skeloboy 14 år siden

Vil heller ikke læse anmeldelsen før torsdag:)
Gravatar

#9 PredatorX 14 år siden

Lyder bestemt interessant, og anmeldelsen falder helt i tråd med, hvad jeg ellers har læst om filmen. Det virker som en love/hate film, og hvilken en af følelserne der bliver vækket frem i mig må tiden jo vise. Men ses, det skal den fandeme!
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#10 myshkin 14 år siden

Det med love/hate er vist rigtig nok.. pressen angriber Trier:

http://politiken.tv/nyheder/kultur/article713951.e...
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous

Skriv ny kommentar: