Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#71 Spanner 15 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#72 filmz-Bruce 15 år siden
Jeg respekterer at du ikke bryder dig om eksplicit vold, ej heller den form for seksuelle billeder, som vises i denne. Jeg har selv set Salo, den mest modbydelig filmoplevelse i mit liv og med billeder, som er min moral meget imod. Men jeg kan ikke dømme en instruktørs værk på baggrund af billeder jeg ikke bryder mig om, taget ud af sin kontekst, uden omtanke for, hvad der måtte ligge bag instruktøres vision. Jo, det kan jeg godt, men det er en forkert måde, i min verden, at se og opleve film på og en sådan tilgang til film, vil afskære mig fra at se og forstå mange filmværker i historien.
Fair nok, at billederne er en så meget imod, at man ikke vil se filmen. Samme oplevelse havde jeg som sagt med Salo. Men som jeg kan forstå af Antichrists præmis, så er der absolut tale om "mening med galskaben", i dette anti-univers, hvor kaos regerer og moral og synder er vendt på hovedet og symbolikken er tommetyk.
Det er absolut muligt, at jeg vil føle mig meget ubehageligt til mode, når jeg skal se filmen, men det skal ikke afskære mig fra at hoppe hovedkuls ind i Triers mareridt og prøve og finde hoved og hale heri.
#73 tranberg 15 år siden
Trods ironien i din sætning, så gør jeg det faktisk, jaeh.
Jeg mener bare, at diskussionerne herinde tit ryger alt for langt ud.
Det burde da være muligt at sige sin mening uden at få hugget hånden af.
Jeg prøver ikke at lægge ord i munden på HP, men hvorfor skal det blive så personligt..?
#74 Thomsen 15 år siden
... måske for at diskutere selve filmene fremfor karaktererne?
#75 tranberg 15 år siden
Det kan man også 8-)
#76 elwood 15 år siden
Den mand har satme været vidt omkring.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#77 Michael Andersen 15 år siden
#78 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#79 MadMartigan 15 år siden
Mener præcis det samme, glæder mig til at høre din mening efter du har set den.
#80 tranberg 15 år siden
Den kan du høre om ca. fem timer :)