Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Skeloboy 14 år siden

#10 - jeg synes tilgengæld Lars Von Trier han svarer helt rigtigt. Nej, han skal ikke forklare sin film, og nej, ikke alle film er til for publikum. Jeg er helt på Lars' side her :)

Mere uddybet her: http://politiken.dk/kultur/article713590.ece

David Lynch bliver f.eks. aldrig bedt om at forklare sine film(han vil heller ikke alligevel)
Gravatar

#12 BN 14 år siden

Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner.


Jeg kan ikke se nogen grund til hysteri. Når man nu i forvejen ved, at manden bare vil lave sære og provokerende film, hvordan kan sådan en film her så overraske nogen som helst? Von Trier har jo været her de sidste 20 år eller mere.

Alle hans film er en opreklameret omgang 'Kejserens nye klæder', og hvis man ikke gider at på den slags blændværk, så se dog nogle andre film! Det har JEG ihvertfald tænkt mig at gøre.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 Antlion 14 år siden

Spændende anmeldelse, Benway. Dette hæver helt sikkert mine forventninger til filmen, men jeg skal lige have én til på rette: Har Trier dedikeret filmen til Tarkovsky? Nærmere betegnet "Zerkalo" og "Offret"?
Gravatar

#14 tranberg 14 år siden

#11
At sammenligne Lars Trier med David Lynch er af blasfemisk kaliber, og lad mig da lige slå fast, at Trier aldrig vil nå de mystiske højder, som Lynch bevæger sig i.
---

That being said - jeg har altid hadet Lars Trier; hadet hans film, hadet hans person.
Og jeg må indrømme, at jeg elsker at hade ham; hvor irrationelt det end må være!

Jeg glæder mig dog HELT VILDT til at se denne film og hvad jeg glæder mig endnu mere til, er at se min egen reaktion.
Som sagt har filmen skilt Cannes i to og jeg er spændt på at se hvilken lejr jeg kommer til at tilhøre i morgen aften.
Jeg vil prøve at nedbryde alle mine fordomme for Lars Trier inden jeg går ind i biografen og bare lade filmen udfolde sig for mig, men denne anmeldelse sætter godt nok både forventningerne og fordommene op.

"Lars von Triers bedste film til dato"..?
The end is closest to the beginning
Gravatar

#15 Skeloboy 14 år siden

#14 - det var egentlig ikke så meget selve deres film, men mere det faktum, at David Lynch laver ganske uforklarlige film, som han aldrig bliver bedt om at forklare. Men når Lars Von Trier ikke vil, så er det ikke godt nok...det er den, jeg ikke forstår.

bn (12) skrev:
Jeg kan ikke se nogen grund til hysteri. Når man nu i forvejen ved, at manden bare vil lave sære og provokerende film, hvordan kan sådan en film her så overraske nogen som helst? Von Trier har jo været her de sidste 20 år eller mere..


Fordi filmen sætter nye grænser?

bn (12) skrev:
og hvis man ikke gider at på den slags blændværk, så se dog nogle andre film! Det har JEG ihvertfald tænkt mig at gøre.


Den sætning giver slet ikke mening. Du får det til at lyde som om folk tvinger sig selv til at se hans film...

Personligt synes jeg det er ærgeligt man udelukker film på forhånd. Især fra en instruktør som Trier, der trods alt har lavet den del forskellige film

Og min pointe understreges her:
tranberg (14) skrev:
Jeg vil prøve at nedbryde alle mine fordomme for Lars Trier inden jeg går ind i biografen og bare lade filmen udfolde sig for mig, men denne anmeldelse sætter godt nok både forventningerne og fordommene op.


Held og lykke med det:)
Gravatar

#16 Wrangque 14 år siden

Som altid en glimrende anmeldelse!

Havde allerede mine billetter bestilt til torsdag, men nu glæder jeg mig da bare endnu mere!

Kunne sagtens joine diskutionen om hvor forfriskende meget Trier altid pisser på Janteloven og om hvordan han er den eneste i Danmark der tør være anderledes og original, men jeg vil nøjes med at sige at jeg glæder mig helt vildt!

... Må dog rejse udenbys. Biografen i hosltebro har travlt med at vise 17 Again og Hannah Montana: The Movie.
Gravatar

#17 Kruse 14 år siden

Glimrende anmeldelse som altid Benway!

Den lyder rigtig fed. Det har i hvert fald sat mine forventninger op.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18 HonoDelLoce 14 år siden

Det er næsten synd at en så velskrevet og vel-argumenteret anmeldelse bliver spildt på en film, som alle alligevel har en næsten urokkelig fordom over for i forvejen.. Mig selv inklusiv :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#19 Highland Park 14 år siden

#15: Fin argumentation Skeloboy. Jeg er helt enig med dig. :)

#18: Der er slet ikke tale om spild. Måske skulle du bare tage dit "næsten" ved næsen og give filmen en chance. ;)

Jeg har det fint med, at Triers film provokerer en masse mennesker, og at ikke alle kan værdsætte dem, men jeg synes sgu, at det er overordentligt trist, at så mange giver udtryk for ligefrem at hade mennesket bag.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#20 tranberg 14 år siden

#19

Vi hader Trier, ligesom I hader Munch-Fals..!

8-)
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: