Som det romantiske par er Hugh Jackman og Nicole Kidman pålidelige som altid, men begge svigtes af et manuskript, der ikke giver dem megen personlighed, og deres figurer bliver derfor på klicheplanet. Jackman blev for nyligt kåret til verdens mest sexede mand, og filmen henvender sig da tydeligvis også mest til det kvindelige publikum, når Luhrman lader kameraet dvæle ved hans bare overkrop, der bliver smurt ind i sæbevand, eller når han ankommer til sidst til en fest, som var han ballets dronning.

“Australia” er filmet i en lidt abrupt stil, der bevidst blander falske opsætninger med on-location-billeder, hvilket dog ofte er mere distraherende end gavnligt. Som et kulørt gammeldags melodrama er den dog hæderlig om end noget ordinær, og de sidste tyve minutter drukner næsten i pompøs sentimentalitet. Australien skulle eftersigende være i gang med det helt store reklamefremstød i forbindelse med filmen i håbefuld forventning om, at “Australia” vil lokke flere turister til landet, og filmen ligner da også til forveksling en meget lang reklamefilm for det smukke landskab. Desværre lader alt andet til at være kommet i anden række.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 15 år siden

Så er det jeg godt kunne tænke mig en anmeldelse/kommentar fra en der er BEGEJSTRET for filmen, så man kan holde den ene mening op mod den anden. ... Indtil videre lyder det som en film, der godt kan vente til den kommer på dvd/blue-ray.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 gi-jones 15 år siden

Jeg så den til forpremieren og mener nu at anmeldelsen er lige lovligt hård. Det er korrekt at den er en lidt ujævn til tider, men jeg var nu fuldt tilfreds da jeg forlod salen. Jeg synes den var både gennemført og anderledes nok til at være interessant. Storladen og klichéfyldt, ja, men sådan skal den slags film i mine øjne være. Den tilhører på en eller anden måde en uddød genre, som vi ikke ser mere, og som heller ikke tåler for mange moderne gentagelser, men en enkelt kan jeg godt leve med. Jeg køber blå-rokken, det er helt sikkert.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 wiseguy 15 år siden

Anmelderen bekræfter blot mit førstehåndsindtryk af traileren - jeg venter til den kommer på skive!
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#4 Highland Park 15 år siden

#2: Ah tak gi-jones, det trængte jeg sgu til at høre. Jeg har nemlig en aftale om at se den i denne uge og har håbet på et godt melodrama. Nu er jeg også håbløs romantiker af den gammeldags slags, så jeg krydser fingre for, at den falder i god jord hos både mig og ledsageren.
Men jeg må indrømme, at jeg er noget nervøs efter at have studeret et par halvsure anmeldelser. :/
I øvrigt har din smittende omtale af "W" også givet mig lyst til at få den set i biografen. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 elwood 15 år siden

I øvrigt har din smittende omtale af "W" også givet mig lyst til at få den set i biografen. :)

Hvis der er nogen retfærdighed til, så skal Josh Brolin satme ha en norminering for den rolle.

Men nu ved jeg ikke lige hvor stor hans rolle er i Milk, som også bliver omtalt positivt.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 Spanner 15 år siden

Han har en forholdsvis lille rolle i Milk, men han gør det bestemt godt.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#7 gi-jones 15 år siden

#4: Mange tak :) Nu håber jeg at jeg er tilliden værdig.

Jeg syntes at Australia har et par virkelig corny punkter, herunder den omtalte scene med Jackman og spanden, plus et par andre tilsvarende, men jeg tror ærlig talt at instruktøren har lavet dem med fuldt overlæg og en vis portion ironi, men det er svært at vurdere.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#8 tranberg 15 år siden

Ifølge denne anmelder er filmen middelmådig, og til dette kan jeg kun smile og ryste på hovedet.

JA, Australia har sine svage punkter, men for helved og satan da; den er alt andet en middelmådig!!!:
- Fantastiske billeder og visual effects (der er lige som en grund til, at den er med i kapløbet om at blive nomineret til BEDSTE VISUAL EFFECTS hos Oscarakademiet)
- En episk historie
- Gode, solide skuespilspræstationer
- Og for første gang bliver Australiens historie fortalt på en grandiøs manér. Tænk lige på hvor lidt man hører om Austalien på det store lærred i forhold til Amerika eller England. Fantastisk med en episk, romantiserende film, der endelig fortæller landets tormenterede historie af aboriginals og Japanernes angreb under 2. verdenskrig.

Filmen låner sine fragmenter med stor inspiration fra "Gone with the Wind", det er helt korrekt:
The Drover = Rhett Butler, Sarah Ashley = Scarlett O'Hara og Faraway Downs = Tara.
Men dette er da med fuld overlæg, det må selv denne anmelder kunne se.
Hvad "Gone with the Wind" gjorde for Amerika, prøver Baz Lurhman at få til at ske for Australien med tjaeh... "Australia"....

Denne anmelder er ALT for hård, og til anmelderen; tænk lige på, at du har ratet filmen til at være MIDDELMÅDIG... mener du 100% seriøst, at "Australia" KUN er MIDDELMÅDIG???
Tyg lige på den...
The end is closest to the beginning
Gravatar

#9 wimmie 15 år siden

Jeg glæder mig rigtig meget til at se den...skal bare lige finde én der gider at se den med mig - tror kæresten er blevet lidt skræmt af at det er en kærlighedshistorie - selvom han nu godt kunne lide Moulin Rouge (det tog mig over et halvt år at få ham overtalt til at se den).
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10 chandler75 15 år siden

Filmen låner sine fragmenter med stor inspiration fra "Gone with the Wind", det er helt korrekt:
The Drover = Rhett Butler, Sarah Ashley = Scarlett O'Hara og Faraway Downs = Tara.


Så filmen er altså ikke kun middelmådig, men også en dårlig kopi?

Denne anmelder er ALT for hård, og til anmelderen; tænk lige på, at du har ratet filmen til at være MIDDELMÅDIG... mener du 100% seriøst, at "Australia" KUN er MIDDELMÅDIG???
Tyg lige på den...


Hvad er det præcis, du vil have anmelderen til at tygge på? Om han mener, at filmen kun er middelmådig? Giver han ikke meget godt udtryk for det?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: