Australia
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 9. jun 2009 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Visse mener, at den australske filminstruktør Baz Luhrmann altid har vægtet stil højere end substans. Men når film er så visuelt og auditivt overdådige som Luhrmanns, siger det næsten sig selv, at alt andet end æstetikken vil virke underprioriteret – også selvom Luhrmann vitterligt er en dygtig historiefortæller. I “Romeo + Juliet” og “Moulin Rouge!” formåede instruktøren i dén grad at forkæle vores sanser samtidigt med, at han trak os igennem hele følelsesregistret. “Australia”, hans første film i syv år, er dog sværere at forsvare. For filmens karakterer er så overfladiske, dens historie så banal, og dens tone er så flakkende, at filmen ender med at engagere tilskueren omtrent lige så meget som facaden på et flot postkort.
Filmens problem er ikke blot, at den ofte skifter så hurtigt mellem at være overordentlig alvorlig og fuldstændig useriøs, at filmen kun ender med at fostre frustration og forvirring. Problemet er også, at hverken dens dramatiske eller komiske sekvenser fungerer efter hensigten. De (angiveligt) humoristiske indslag er oftest så hysteriske, at man trættes. Tjek bare det store slagsmål mellem Hugh Jackman og en gruppe racistiske bøller i starten af filmen. Det er plat slapstick af allerværste skuffe. Og Luhrmann bliver desværre aldrig træt af at få Nicole Kidman (i rollen som den stoiske, konservative brite Sarah Ashley) til at gyse over vildskaben i den uciviliserede, australske ødemark. Og når jeg siger gyse, mener jeg egentlig: stirre chokeret og hyle som en enerverende brandalarm.
Luhrmanns portræt af fortidens Australien har samtidig ikke godt af de mange forfærdelige computereffekter. Javist, de Oscar-nominerede kostumer og lamslående billeder af reelle locations er betagende, men ens koncentration afbrydes ofte, når man tydeligt kan se, at skuespillerne står i et studie med computergenererede rekvisitter foran en kunstig baggrund. Filmens bedste scene, hvor en lille knægt standser en flok rystede køer ved at synge, svækkes betragteligt af sekvensens unaturlige look. Den sentimentale kærlighedshistorie mellem Drover og Ashley er lakeret med sukker, og der hostes op med absolut ingen overraskelser undervejs. Afbildningen af japanernes luftbombardement savner desuden virkelig pondus. Hvor er Michael Bay, når man har brug for ham?
Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. Ganske vist er filmens billedside ikke altid lige imponerende, men det er jo ikke just noget, man kan klandre BD-udgivelsens transfer for, hvilket til gengæld er fremragende. Kontrasten er til tider lidt flad – primært i studiescenerne, hvor de indimellem udvaskede nattehimler eliminerer al dybde i billedet. Men derudover har undertegnede kun superlativer tilovers for transferet. Billedet er aldrig tilnærmelsesvis uskarpt, farverne er smukke, og hverken utilsigtet støj, edge-enhancement eller komprimeringsfejl forekommer.
Lydsiden formår langt bedre end den overmanipulerede billedside at overbevise os om, at vi faktisk befinder os i Australien og ikke i et eller andet filmstudie. Den auditive atmosfære er meget livlig, panoreringerne føles naturlige, og både replikkerne, musikken og høje og dybe toner kommer klokkeklart igennem. I sjældne tilfælde skruer diskens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor så højt op for LFE-kanalen, at lydsidens andre elementer overdøves en anelse.
Diskens to slettede scener er ligegyldige, men de i alt 118 minutters dokumentarer om Austrailen samt filmens stillfotograf, filmfotograf, kulisser, kostumer, lyd, redigering, locations, musik og effekter er alle både informative og underholdende. Man får en virkelig god fornemmelse af, hvor svært det var at skrue filmen sammen. Det er til gengæld meget sigende, at dokumentaren om filmens locations næsten kun viser billeder af Sarah Ashleys hus – formentlig fordi det var en af filmens få ægte af slagsen. Videomaterialet præsenteres i 1080p. Desuden medfølger en digital kopi af filmen, som man bl.a. kan smække på ens telefon eller MP3-afspiller.
Kan man virkelig klandre en film for at være for ambitiøs? Bestemt. “Australia” vil så gerne være både romantisk, bevægende, belærende, sjov og spændende, men den ender med at være ingen af delene. Den har sine få øjeblikke og er indimellem en visuel fornøjelse, men med en længde på knap tre timer er filmen bare ikke værd at spilde tid på. Udgivelsens AV-præsentation er tæt på at være fejlfri, og kvaliteten af ekstramaterialet overgår kvantiteten. Fans bør afgjort investere i denne Blu-ray, men der er altså mange overlegne, historiske dramaer på markedet – også om Australien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet