De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Skeloboy 14 år siden

#10 - men så skal man jo også tage turen til Klovborg...:)
Gravatar

#12 filmz-loke76 14 år siden

Skeloboy (11) skrev:
#10 - men så skal man jo også tage turen til Klovborg...:)


Gør jeg også gerne, hellere det end at smide en eneste krone ved NF.. Har kammerater der kører 80km for at komme til Klovborg
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#13 El vez 14 år siden

FixX (5) skrev:
Kan vi ikke få et par ord om lyden? Både det visuelle og historien bliver beskrevet men slet intet om lydsiden :(


Der er en del imponerende lydeffekter også, men det er klart at det visuelle er i højsædet. Jeg synes Horners score var overraskende anonymt, men det kan også være fordi jeg havde for travlt med at samle den førnævnte kæbe op fra gulvet.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#14 Skeloboy 14 år siden

#12 - jojo, det er selvfølgelig et statement, men prisen bliver ikke ligefrem billigere af det jo:)
Gravatar

#15 filmz-loke76 14 år siden

Skeloboy (14) skrev:
#12 - jojo, det er selvfølgelig et statement, men prisen bliver ikke ligefrem billigere af det jo:)


Heldigvis bor jeg ikke langt fra Klovborg :)
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#16 filmz-Filmnørden 14 år siden

Ja, filmen er egentlig dybt uoriginal og til tider en lille smule latterlig, men det ændrer ikke på den rene følelse af filmglæde som den gav mig – en følelse som jeg alt for sjældent får lov at opleve. Derfor har jeg været lidt ekstra karakter-gavmild og derfor er Avatar absolut en filmoplevelse du ikke bør gå glip af.

Filmnørdens karakter: 5/6
Filmglæde i dens reneste form - se den!

Læs hele anmeldelsen på Filmnørdens Hjørne
Gravatar

#17 tiany 14 år siden

Mit spørgsmål er om den kan ses i 2D?

Jeg har lidt indtrykket af at filmen alene får gode anmeldelser pga den er utrolig flot og vellavet på det visuelle og at 3D effekterne fungere optimalt. Men hvis historien langt hen ad vejen er en "tynd kop Titanic te", så hjælper flotte effekter lige lidt.
Valar morghulis
Gravatar

#18 rammy 14 år siden

Den ser så dårlig ud men med alle de fine anmeldelser bliver man jo næsten nød til at se den :/
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#19 filmkorn.dk 14 år siden

Politiken giver den 4 hjerter - har døbt den 'Danser med ulve i rummet'.

Ekstra bladet giver den 3 stjerner - kalder historien banal, skematisk og forudsigelig.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#20 Lord Beef Jerky 14 år siden

Politiken og Ekstra Bladet har ret i deres kritik. Det er en af de historier, hvor man skal holde paraderne nede, og glemme alt om skematisk og forudsigelig opbyggelse. Hvis man kan det, vil man hurtigt erfare, at den velkendte formel mestrer Cameron glimrende. Hans kærlighed for klicheerne kan i den grad mærkes. Jeg ville aldrig overveje en karakter på 6/6 til den film... det er den trods alt for uoriginal og ligetil for, men det er en glimrende film på dens egne præmisser. Jeg svinger stadig imellem de 4 og 5 stjerner.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: