De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Nicki52 14 år siden

Jeg gider ikke se den hvis det kun er 3-D'en der er noget ved.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#22 Lord Beef Jerky 14 år siden

#21 Men... det ved du jo ikke, før du har set den?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#23 PJP 14 år siden

23. December i imperial i 3D ^^ bliver fedt, glæder mig :D
Gravatar

#24 mr gaijin 14 år siden

Men... de er jo blå.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#25 Fable 14 år siden

Af en eller anden grund er jeg stadig lidt skeptisk - måske mest fordi jeg tit synes film der er visuelt blændende, halter på andre - ifølge mig vigtigere - områder.

"Avatar" er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen

Den SKAL jo være den mest visuelt overvældende film - har den ikke fejlet hvis den ikke lever op til dette?
Gravatar

#26 filmkorn.dk 14 år siden

Jeg ser små blå mænd der danser rundt omkring mig i et rum der stråler af kosmisk lys.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#27 bjarke 14 år siden

#16 - tja, jeg var nu heller blown away - langt fra. Jo vist er den visuelt ret vild og 3D-effekten fungerer godt, uden blot at blive et gimmick. Men utroligt nok kom jeg sgu også til at kede mig undervejs. Den er simpelthen alt for forudsigelig og karaktererne er ikke interessante. Der er ingen gråtoner, egentlige dilemmaer eller noget medrivende drama. Men skal den ses, ja så skal det selvfølgelig være i 3D. Det er sådan den er tænkt og sådan den bør ses...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#28 MMB 14 år siden

En der kan fortælle, om den frarådes for børn under 11 eller 15? :)
Gravatar

#29 Nicki52 14 år siden

Under 11
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#30 filmkorn.dk 14 år siden

#29 det siger jo alt om den film.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: