De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-loke76 14 år siden

tournesoller (19) skrev:
Politiken giver den 4 hjerter - har døbt den 'Danser med ulve i rummet'.

Ekstra bladet giver den 3 stjerner - kalder historien banal, skematisk og forudsigelig.


Ekstra bladet har også Thomas Treo ansat og er ca lige så troværdig som en skør verden.
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#32 Fable 14 år siden

#31 - Men deres mening er vel ligeså "troværdig" som din?
Gravatar

#33 mr gaijin 14 år siden

Her er en temmelig underholdende negativ anmeldelse fra den gode gamle Armond White. Han slutter med ikke bare at tilsvine Cameron, men også Camerons publikum:


http://www.nypress.com/article-20710-blue-in-the-face.html skrev:
Avatar’s going-native F/X fantasy infantilizes Cameron’s technology-infatuated audience; they’ve never read Joseph Conrad on colonialism or feel any compunction about balancing politics and fantasy. There’s even a Busby Berkeley-style tribal dance to divert them. Also, Avatar’s techno-exoticism involves blue cartoon creatures, not brown, black, red, yellow real-world people. It’s the easiest, dumbest escapism imaginable.


Han bliver ved med at sammenligne med "Transformers 2", som efter hans mening er et vidunder i forhold til Camerons eksotiske pseudo-seriøse effekt-film.

Jeg lægger absolut ingenting i Whites anmeldelse i forhold til min egen vurdering af, om filmen er seværdig eller ej. Men det er skam underholdende at læse.
Happiness is not always the best way to be happy.

#34 14 år siden

Ah ja, Mr. White har jo gjort det til en sport at være først ude med en anmeldelse af modsatte mening af alle andre.

http://gatsome.com/images/armondwhiteisntinsane.jp...
Gravatar

#35 Ericmase 14 år siden

Rigtig god anmeldelse! Nu kan jeg glæde mig af H TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#36 filmz-Bruce 14 år siden

#33 Lol! Ja jeg stødte først på hans navn i denne uge og læste så alle de lorte film han jublede over og så alle de kvalitetsfilm, som han åbenbart bare må hade.

Men med hr. Benways anmeldelse in mente glæder jeg mig godt nok til på lørdag :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#37 mr gaijin 14 år siden

#34+36 Ja, det er nærmest et kvalitetsstempel, hvis White hader ens film.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#38 Antlion 14 år siden

Er der nogen der kan informere mig om en 3D-biograf som ligger tæt på Kolding? Jeg gider nemlig ikke til at køre langt, slet ikke nu hvor den værst tænkelige forhindring er blevet aktuel... Nemlig sne!

Jeg har længe været skeptisk overfor 3D fænomenet, men udover de småfilm i Tycho Brahe Planetarium har jeg endnu ikke oplevet en film i 3D, så jeg har absolut intet at bakke min skeptisk op med endnu. :)
Gravatar

#39 MOVIE1000 14 år siden

#38 Esbjerg?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#40 Antlion 14 år siden

#39:

Så kan jeg ligeså godt køre til Odense, og se den i CinemaxX?

Skriv ny kommentar: