Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.
Skriv ny kommentar:
#151 MOVIE1000 12 år siden
Captain America
Iron man
Iron man 2
Thor
The Incredible Hulk
Også den lille kortfilm The Consultant
#152 IK 12 år siden
Jeg kan sagtens forstå dit plot parallel til Transformers 1-3. The tesseract -og Cube-delen minder en del om hinanden, og begge er lige så fjollede historier, men jeg vil lige prøve at opremse hvorfor jeg synes det fungerer bedre i The Avengers.
The Avengers er ikke en film der tager sig selv så seriøst som TDK, og derfor mener jeg, at der er andre forholdsregler man skal tage stilling til. Hvis man ikke er til denne type superheltefilm, er det skam fair nok, men personligt synes jeg, at det er befriende at der er så mange tilgange og fortolkninger af tegneserier. Selvom jeg også er mest tilhænger af Nolans Batman-film, er det langt fra kun den type superheltefilm, jeg elsker at se. Jeg anskuer The Avengers som lettere og lidt uforpligtende underholdning, hvor jeg bare har tænkt mig at nyde rutsjebaneturen, og selvfølgelig bliver oplevelsen/filmen endnu bedre, når det er kombineret med solidt samspil mellem skuespillerne, humor der rammer plet og mest af alt en form for engagement i personerne, og det synes jeg bestemt er tilfældet i The Avengers.
Jeg har nævnt i mit tidligere indlæg, at selve action-koreografien er lysår bedre end i Bays Transformers film, og det betyder virkelig meget for denne type Blockbusters. Humoren er også bedre timet og mere moden, og sidst men ikke mindst har Whedon bare bedre greb om sit cast. Scenen hvor gruppen diskuterer efter at have blevet manipuleret af Lokis trolddom, er en af de mest intense scener jeg har set i et stykke tid. Tony Starks entre i ubåden var også humor på højt plan. Jeg var simpelthen forbløffet over hvor godt rollebesætningen fungerede som helhed.
Jeg giver dig fuldkommen ret i, at begge historier er ret tynde, men har også prøvet at forklare hvorfor jeg synes The Avengers fungerer bedre.
#153 Babo84 12 år siden
Tak for de gode eksempler :)
Det skal så lige siges, at jeg altså godt kan lide den første IronMan samt Spider-Man filmene, nok mest del 2, som holder bedst af de mere selvironiske superhelte. Så det behøver ikke være så gravalvorligt det hele. Af andre mere kulørte film kan jeg nævne flere af x-men filmene, særligt del 2 og den nye, som er ret vellykkede. Men indrømmet, jeg har da klare præferencer hvad jeg bedst kan lide, og her kan film som Lee's Hulk, Nolans-batman, V-for vendetta bare mere min stil.
Jeg medgiver (igen) at humoren er leveret med glimt i øjet og skuespillerne virker oplagte, men det ændrer ikke ved, at interessen omkring de helte/skurken er minimal fra min side. Jeg føler ingen fare, ingen reele trusler, ingen interesse i deres mission, som er den tynde historie. Tilbage fik jeg en bunke "lad os smadre det hele" actionscener som i a la Transformers 3, som man så mener er ligmed scener a la Black Hawk Down. Ros for selve overblikket, men svært for mig sådan for alvor at involvere mig i smadren af bygninger, "farlige" tingester fra himlen, hoppen og svingen rundt, og generelt den cgi-fest til sidst, som jeg bare har fået rigeligt af. Derfor synes jeg heller ikke det er "lysår" bedre end i Bays film, men har faktisk flere ting der forener, end skiller dem.
#154 Hr. Nielsen 12 år siden
Men så er du vel næppe overrasket, hvis du burde have set den komme? Men det behøver du altså ikke være overrasket over. En superheltefilm af den kvalitet er en sjældenhed, som jeg absolut værdsætter, da jeg elsker den mere kulørte genre af en godt, stort og rummeligt hjerte og da denne lykkes så godt, er der jo intet overraskende der:) Jeg havde samme fantastiske oplevelse som jeg havde med den nye Star Trek.
OG JA, ENIG DET ER GODE EKSEMPLER og jeg er helt enig i IK's måde at se og opfatte filmen på (selv om jeg ringer højere oppe end ham). Tror i øvrigt også jeg skrev det et sted, med den bedre fortalte historie, de mere velfungerende og skarpt skårne karakterer, den fine humor osv osv (lidt her på siden, under min profil på facebook og under din. Så kan du se, at det er det samme der trods alt går igen ganske ofte, i kritikken)
#155 Babo84 12 år siden
Det er det jeg ikke helt kan afgøre med mig selv :) Men tror måske, at jeg alligevel er en smule overrasket :)
#156 Hr. Nielsen 12 år siden
Jeg finder det da dødærgeligt at din oplevelse ikke var bedre. Havde da været langt sjovere for dig med endnu en god biograf-oplevelse. Du har i hvert fald haft ret for mit vedkommende mht årets blockbuster, som jeg nævnte et sted. Har set 3 og givet dem 8, 9 og 10 (selv om alt ikke alene kan måles deri:)
#157 PredatorX 12 år siden
Get a room you two..
#158 Hr. Nielsen 12 år siden
#159 Babo84 12 år siden
Jeg er glad for både din og IK's vegne :)
Ja, sådan er livet. Men der er flere titler tilbage, så nu må vi se.
Men ja. Jeg sagde jo også året 2012 bliver fedt :)
#160 Babo84 12 år siden
Hvorfor? Det er en omkostning.