Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#141 Babo84 12 år siden

The Avengers 3D

Jeg havde ikke de store forventninger til denne, eftersom jeg ikke var begejstret for hverken Thor eller C. America. Heller ikke IronMan 2. Whedon som instruktør havde jeg begrænset viden om, men efter de positive ord fra anmelderne, så steg min interesse en smule og jeg havde derfor håbet på sådan en solid film som den første IronMan. Det fik jeg desværre ikke. Jeg havde meget lidt interessen i den tåbelige historie om "store" trussel planer fra mægtige Loki, som jeg ikke finder særligt spændende og virker blot som en undskyldning for at tilkalde hele kavaleriet. Men Whedon rammer dog en god humor, som rent faktisk er sjovt, men problemet er også lidt for mig her, at jeg ikke føler nogen er i fare. Der er meget lidt på spil, trods onde planer og hensigter. Når det brænder på, ja så fyrer man da bare op for one-liners. Nu ved jeg også, at filmen er sjov og spas, og skal fungere som en kulørt eventyr, men der er meget lidt interesse i historie og personerne omkring denne "farlige" historie, som egentlig virker meget harmløs. Det hænger så måske også lidt sammen med, at mange af heltene er mig ligegyldige. Downey er måske stadig bedst, men vi kender ham også efterhånden ret godt i den skægge rolle. Hulken havde også et par gode momenter af humor. Der er ellers fart over feltet i alle minutter og tempoet er højt - hele klimakset synes JEG minder en hel del om noget taget ud fra Transformers 3 (jo det mener jeg altså). Vi har den slags action at gøre med, hvor alt bliver smadret, lige fra bygninger, biler til andre genstande, i bedste Michael Bay stil, og her ikke nødvendigvis negativt ment det hele, selvom jeg godt nok ikke finder den måde særligt involverende eller innovativ. Dømt ud fra Avengers, kan jeg ikke se noget særligt "touch" over denne produktion. 3D'en var i enkelte (daglys) sekvenser god, men ved mørkere scener knap så fedt, og så er jeg stadig irriteret over brillerne.

Film 3/6 Langt fra den bedste i genren, men ganske ok underholdning og kan godt tåle et kig på stort lærred. Jeg blev altså ikke overrasket over denne film, sorry.
Gravatar

#142 Twister 12 år siden

Babo84 (141) skrev:
hele klimakset synes JEG minder en hel del om noget taget ud fra Transformers 3 (jo det mener jeg altså). Vi har den slags action at gøre med, hvor alt bliver smadret, lige fra bygninger, biler til andre genstande, i bedste Michael Bay stil, og her ikke nødvendigvis negativt ment det hele, selvom jeg godt nok ikke finder den måde særligt involverende eller innovativ

Her synes jeg så at en væsentligt forskel er at "The Avengers" faktisk har karakterer der er sjove og med interessant kemi, hvilket gør scenerne væsentligt mere interessant end når det blot er den ene kæmpe robot efter den anden der smadrer alting med en håbløst ucharmerende shia i hovedrollen og en kvindelig hovedkarakter som ikke synes at tjene noget formål. Tilføj så samtidig at man faktisk får lov til at se actionen udfolde sig i "The Avengers" til forskel fra transformers hvor shaky-cam ødelægger en hel del. Jeg kan sagtenns se den parralel du forsøger at trække mellem de to film, men jeg synes klart at "The Avengers" er væsentligt mere velfungerende i dens action scener.

EDIT: og jeg vil også mene at cinematografien er væsentligt bedre i actionscenerne fra "The Avengers" hvor der både anvendes avancerede tracking-shots og en masse dejlige nærbilleder af vores helte.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#143 misuma 12 år siden

Babo84 (141) skrev:
The Avengers 3D

Der er meget lidt på spil, trods onde planer og hensigter.

Jorden er ved at blive overtaget af rumvæsener og en Gud...? Det er mere end blot en Søndagsavis med et krøllet hjørne ; )
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#144 Nukleon 12 år siden

Helt igennem fuldfed underholdning. Tjubang og effekter for alle pengene, og gennemgående godt skuespil for genren.

Hvis jeg skal rejse blot et par kritikpunkter er det at nogle af filmens jokes kommer lidt ud af det blå. Det passer jo fint i tegneserierne hvor figurer som sagt kan nå at sige hvad som helst i løbet af et enkelt hop, men her føles det lidt underligt når der bliver crack'et sarkastiske one-liners midt i en omgang øretæver.

Jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal syntes om nogen af de mere Whedon'ede replikker. "What will you free us from?" "Freedom." Man klukker da lidt, men det virker ekstremt cheesy.

Syntes også at når vi nu har Samuel L. Jackson, at så kunne de godt have fået ham til at råbe noget mere. Der var masser af lejligheder til at få ham til at flippe lidt ud, men istedet får vi en ret tør performance, måske hans tørreste udover selvfølgelig hans horrible miscastning i Star Wars prequel trilogien.
Gravatar

#145 HelmerJ 12 år siden

Lige kommet hjem fra bio, FED film, superb humor. Er meget træt i hovedet af for meget 3D, det var flot mange steder men syntes der var for mange steder hvor det fejlede grusomt. Jeg ville gi min første sædafgang for at stopper med at tekste film, især 3D, det er bare forstyrende ud i en hel ny dimension. Men alt i alt fin oplevelse, glæder mig til 2D på BD
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#146 Babo84 12 år siden

Jeg giver dig ret i, at humoren er bedre eksekveret under Whedon end Bay. Jeg er måske ikke helt enig i, at Shia er ucharmerende som folk gør ham til. Han var udmærket i den første film, hvor han spiller en drengerøv med drømme, så helt håbløst fandt jeg det nu ikke, og slet ikke ifht. Avengers. Jeg er også med på, at Transformers 2 havde rodet action, men den første og 3'eren havde IKKE. Om man kan bedre lide Bays eller Whedon's action, er en smagssag. Jeg ser ikke den store forskelle hvad det angår.

misuma (143) skrev:
Jorden er ved at blive overtaget af rumvæsener og en Gud...? Det er mere end blot en Søndagsavis med et krøllet hjørne ;

Ja, en gud der fik smæk af grønne hulk :)
Gravatar

#147 danschier.dk 12 år siden

Super underholdende - bedste superhelte film siden Tim Burton lavede Batman - med Watchmen og KickAss som eneste lyspunkter imellem Batman og Avengers.
Synes godt at Nolan kunne lære lidt af Joss Whedon om hvordan man skal lave en rigtig superheltefilm.
Gravatar

#148 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (146) skrev:
Om man kan bedre lide Bays eller Whedon's action, er en smagssag. Jeg ser ikke den store forskelle hvad det angår.
Forskellen er om man kan fortælle en historie og gode karaktererne skarpe nok, for så er actiondelen sjovere. Selv film hvor actiondelen ikke er helt i top, bliver jo bedre, ellers ville jeg f.eks aldrig have givet TDK 10/10, da actiondelen for det meste ikke kan leve op til de bedste sekvenser i andre film. Men fordi historien fortælles med overskud og karaktererne virker, så fungerer action'en fremragende i følge mig!

TA har så bedre action end TDK, men det havde ikke betydet en skid, hvis resten havde haltet vildt, altså i min optik.Men af den grund vinder TA på den del og trækker sig op, hvor TDK vinder på andre ting. Så for mig er det de to bedste superheltefilm jeg har set. De er dog meget forskellige af stil og tone, men ingen grund til at gøre det til en Vs. i mine øjne. Jeg sammenligner blot fordi de begge er fremragende. Skal dog erkende at TA gider jeg nok se oftere, men det er jo noget med personlig smag.

Babo84 (141) skrev:
selvom jeg godt nok ikke finder den måde særligt involverende eller innovativ.
Innovativt smadere bygninger, lol:) At den ikke ville falde i din smag, vidste jeg da jeg havde set den. Dine kritikpunkter er derfor ikke overraskende, eller særligt innovative (sagt i sjov;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#149 misuma 12 år siden

Babo84 (146) skrev:

Ja, en gud der fik smæk af grønne hulk :)

...And that he did ;)
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#150 Babo84 12 år siden

Nu kom vist TDK ind igen, og du laver netop lidt "vs" :) TDK har for mig langt bedre action og langt mere visionært udført, som rigtigt nok også understøttes af begavet fortælling. Action i TA kan for mig udføres af stort set enhver marvel-instruktør på samme skabelon, som Joe Johnston, Jon Favreau og hvad de ellers hedder. Jeg synes ikke Whedon har fortalt en bedre historie end f.eks Bay har i Transformers, overhovedet. Begge er yderst tynde og ligegyldige. Humoren har han naturligvis gjort bedre, selvom ikke alt i Avengers er sjovt, men det meste var af rigtige grunde, heldigvis. Men absolut ikke en jeg gider se mere, da den ikke har noget jeg vil vende tilbage til.

Thomas E. Nielsen (148) skrev:
Dine kritikpunkter er derfor ikke overraskende

Næh, jeg burde have stolet på min mavefornemmelse :) Jeg er dog overrasket over din 10'er må jeg indrømme, selvom jeg måske burde have set den komme :)

Skriv ny kommentar: