Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.
Skriv ny kommentar:
#381 davenport 18 år siden
Jeg vil bare lige sige flot indlæg til evermind. (Det lange lidt længere oppe i tråden)
Meget velskrevet og argumenteret.
..Og Cymophane er vidst den samme som lars_hauritz som her i indlæg 111 fucker min computer op
http://www.filmz.dk/forum/item/16146/#111
og blev udvist med et rødt kort af admins.
(Det forklarer nok en del.)
#382 BN 18 år siden
Det er der som bekendt mange før dig, der har syntes om mine indlæg. ;-) ... Tjah, det er jo det samme man ser i indenfor politik, hvor folketingsmedlemmer opfatter deres opponenters holdninger og ytringer som "blæste". Dér kan bølgerne godt nok også gå højt somme tider. hehe
Jeg finder også visse af ovenstående debattørers ytringer "blæste", f.eks. var der en der var inde på det klassiske argument, hvor man gør det til en decideret REGEL, at bare to mennesker er enige om noget (mht. deres sexaktiviteter), så er der ikke noget forkert i det de laver. Det australske rockband Inxs' forsanger døde faktisk på den konto! (Og i ny og næ sker det, at andre farlige sexlege ender på samme måde.) Desuden sætter jeg spørgsmålstegn ved de tilfælde hvor vold (slag og pinerier) gøres til en del af sexritualet. ... Jeg mener naturligvis ikke, at der skal rende nogle folk rundt og holde øje med hvad der foregår i de små hjem (hehe, noget af en grotesk tanke!), men jeg finder det hovedrystende tåbeligt, at nogle brokker sig over, at man - som jeg - er fortaler for at man overordnet styrer sine lyster, fremfor at at lade sig styre af lysterne. At to voksne mennesker er enige om noget, gør det ikke nødvendigvis til noget rigtigt, det som de foretager sig.
Den mere komiske side af det der med, at nogle mener, man bare skal følge sine umiddelbare og (u)naturlige lyster, ville være sådan noget som at man fuldender et samleje på stuesofaen selvom det er 5 minutter siden éns forældre trådte ind i stuen på uventet gæstevisit - jo, for man skal jo ikke vise selvbeherskelse, vel? ;-)
Eller man bliver pludselig liderlig, mens man går tur i en park og springer derfor på den nærmeste kvinde, der kommer gående, selvom hun er fremmed (det kaldes vist voldtægt) ... jo, for man skal jo følge sine lyster, ikke sandt? Eller hvis man har en sød hunhund eller en ged og man er desperat efter sex, så kan man ligeså godt springe på hunden eller geden, ikke? Jo, for det er jo ikke menneskeligt at undertrykke sine seksuelle lyster, vel?
Nogle af de andre debattører har skreget op om, at jeg var homofob. Du selv kommer bare med en rolig konstatering af at jeg virker sådan på dig. ... Jeg kan dog ikke sige så meget andet til dig, end at eftersom jeg egentlig aldrig rigtigt møder homoseksuelle i min dagligdag, så er der ikke noget grundlag for at rende rundt med nogen fobi i den forbindelse. Og at jeg bare går ind for det, som alle dage har været det grundlæggende normale i menneskesamfundet, nemlig heteroseksualitet, og har en klar mening om det modsatte fænomen, har i bund og grund ikke noget med en fobi at gøre. Medmindre man altså betragter MENINGER og FOBIER som identiske størrelser.
*LOL* ... Ja, jeg ved det godt: min måde at argumentere eller diskutere på, ER polemisk. Men jeg er bare typen, der helst vender og drejer tingene, tanker og ord, for at komme ind til KERNEN af dem, og især KONSEKVENSEN af dem. Fordelen ved at diskutere/skrive på den måde, er at man får ransaget sine egne holdninger og meninger og enten GRUNDFÆSTET eller AFLAGT dem, ligesom dem man diskuterer med får tydeligt belyst hvad man mener. Ulempen er at mens man overfor SIG SELV får gjort sig klart hvad man føler og tænker om tingene, så kan ANDRE opfatte den polemiserende facon som provokerende eller irriterende, selvom det ikke var det, der var hensigten.
Dette var bare nogle generelle betragtninger på baggrund af dit indlæg. Jeg ønsker ikke at debattere selve det oprindelige hovedemne mere.
#383 filmz-Bruce 18 år siden
Hvis pointen er, at give klar besked om baggrunden for dine valg og meninger, så vil jeg bare lige sige, at jeg synes det var et ret godt indlæg :)
Historien her var også noget om enighed om en specifik lyst :) (skal ikke ses i kontekst af homoseksualitets debatten)
#384 BN 18 år siden
Jo, det VAR pointen.
... historien fra TV2-Nyhederne må siges at give ny mening til den populære talemåde "du er lige til at spise".
;-)
#385 filmz-Bruce 18 år siden
#386 BN 18 år siden
enig!
;-)
#387 filmz-ceviv 18 år siden
#388 filmz-Bruce 18 år siden
Aner det ikke, du kan måske anbefale det?
#389 NightHawk 18 år siden
Nu har du vel ikke tænkt dig at forsætte, så tråden ender som "The Never Ending Story" :)
Nå, men nu fik jeg så endelig set filmem og her der jo ikke andre ord at bruge end fremragende. God historie, flot filmet og Oscar værdige præstationer fra de to cowboys Heath Ledger og altid suveræne Jake Gyllenhaal. Smuk og oprigtig hele vejen igennem. "Brokeback Mountain" er en film jeg vil huske som et af de bedste nyere dramaer/westerns og en film jeg stensikkert skal ha fingrene i når DVD'en udkommer.
Skuespillet får 6/6 og filmen det samme 6/6. Bravo Ang Lee!
#390 BN 18 år siden
Nej.
Evermind's indlæg var "off topic" altså i forhold mit eget "off topic" emne. Så derfor valgte jeg at svare og forblive "off topic", men ikke i forhold til evermind's indlæg, så ville jeg da først for alvor komme "off topic".
;-)
Hvordan ender "The Never Ending Story" forresten? Og hvordan kunne bagmændene egentlig tillade sig at lade den ende? Og hvad er forklaringen på Limahl's daværende frisure?