Brokeback Mountain
Udgivet 21. dec 2005 | Af: The Insider | Set i biografen
På gaden er filmen efterhånden blevet kendt som den der film med bøsse-cowboyerne. Det er en uretfærdig opsummering, der nogenlunde svarer til at simplificere “Godfather”-trilogien som værende dem der med mafiaen eller “Romeo & Julie” som det der stykke med drengen og pigen. To unge cowboys i 1960’ernes nordlige USA mødes, bliver kollegaer og hurtigt gode venner under deres ophold på bjerget Brokeback. Deres venskabelige følelser bliver langsomt erstattet af kærlighed. Til at starte med vil ingen af dem anerkende deres nyfundne følelser for hinanden, men de oplever hurtigt, at de hverken kan ignorere hinanden eller deres følelser. Hvordan passer deres forhold ind i en verden, der ingen forståelse har for to mænds kærlighed til hinanden?
To af tidens hotteste og mest populære mandlige ungkarle, Heath Ledger og Jake Gyllenhaal, har påtaget sig rollerne. At to superstjerner af den kaliber tør at give sig i kast med sådanne roller er både imponerende og modigt. Prisværdigt er det også, hvor åbne de to skuespillere har været overfor filmen siden hen. Ingen af de to virker opsat på at lægge den bag sig hurtigst muligt og lige indkassere en hæderspris her og der som eventuel bonus.
Filmens mageløse billeder imponerer tillige. Den foregår i det nordlige Wyoming, men blev skudt i Calgary og Canada. Den mexicanske fotograf Rodrigo Prieto giver filmens omgivelser (uanset om der er tale om småbyer, bjerge eller marker) et sjæleligt og majestætisk præg, der tager vejret fra én. Filmen virker på mange måder som et klassisk, episk Hollywood-kærlighedsdrama, visuelt såvel som strukturmæssigt. Det er noget af en bedrift. Den argentinske musiker Gustavo Santaolallas arbejde på filmen bør også nævnes. Hans guitarbetonede, country-inspirerede toner danner filmens musikalske fundament, der er mindst lige så mindeværdigt som hans stemningsmættede scores til bl.a. “Motorcykel Dagbog” og “21 Grams”.
Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet