Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#431 filmz-712 18 år siden

#430 - Det er en 'cocktail' som alle bør blive i godt humør af, selv dem fra Iran. =)
Gravatar

#432 filmz-Bruce 18 år siden

#428 Hvorfor ikke? Der er jo regler for, at man ikke må spise kødet fra en kamel, hvis en mand har kneppet den?

Det har Khomeini udtalt ligesom:

Khomeini var også den højeste sagkundskab, når det gjaldt urinering og afføring. Følgende citater stammer fra ayatollahens skrifter:

Mens man urinerer eller har afføring, skal man være vendt således, at man hverken har ansigtet mod Mekka eller ryggen til Mekka.

Det er ikke tilstrækkeligt, at man drejer kønsdelen væk, men man vender ansigtet eller ryggen mod Mekka. Kønsdelene må aldrig blottes, mens man ser mod Mekka eller i den direkte modsatte retning.

Urinering og afføring er forbudt på fire steder: I blindgyder, undtagen med tilladelse fra dem, der bor i dem, på privat ejendom tilhørende en person, der ikke har givet tilladelse, på bedesteder såsom religiøse skoler, eller på troendes grave, med mindre det sker for at fornærme dem.

I tre tilfælde er det absolut nødvendigt at rengøre anus med vand: Hvis ekskrementerne er blevet udstødt sammen med andre urenheder, som for eksempel blod. Hvis nogen uren ting har berørt anus. Eller hvis analåbningen er blevet mere tilsølet end sædvanlig. Bortset fra i disse tre tilfælde, kan man enten vaske sin anus med vand eller tørre den med et eller andet stof eller en sten.

Det er ikke nødvendigt at tørre anus med tre sten eller tre stykker stof: En enkelt sten eller et enkelt stykke stof er nok. Men hvis man tørrer den med et ben eller en hellig genstand som for eksempel et stykke papir med Guds navn på, må man ikke fremsige bønner, mens det foregår.

Det er bedst at undgå at urinere, mens man står op, eller at urinere på hård jord, eller i et dyrehul, eller i vand, især stillestående vand.

Det anbefales at urinere, inden man går i seng, inden man har seksuelt samvær, og efter sædafgang.

Efter urinering skal man først vaske anus, hvis den er blevet tilsølet af urin, derefter presser man tre gange med venstre hånds langfinger på området mellem anus og penisroden, derefter lægger man tommelfingeren oven på penis og pegefingeren under den og trækker huden tilbage tre gange, så langt som til omskæringssnittet, og efter disse tre gange klemmes spidsen af penis.

Det er forbudt at indtage ekskrementer fra dyr eller udsondringen fra deres næser. Men hvis sådanne er blandet op i forholdsmæssigt små mængder i anden føde, er indtagelsen ikke forbudt.

Der er 11 ting, som er urene: Urin, ekskrementer, sperm, knogler, blod, hunde, grise, ikke-muslimske mænd og kvinder, vin, øl, og sveden fra den ekskrement-ædende kamel.

Hvis ekskrementer, urin eller andre urenheder har forurenet rindende vand, så er det kun den del af vandet, der har ændret lugt, farve eller smag, der bliver uren. Resten forbliver rent.

Kilde: Khomeinis “Little Green Book”, English Language version, Bantam Books 1979, ISBN 0-553-14032-9, fundet på

http://www.poopreport.com/Technique.../ayatollah.h...
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#433 filmz-712 18 år siden

#432 - "...og sveden fra den ekskrement-ædende kamel." Hmmm.
Gravatar

#434 davenport 18 år siden

..."Det er forbudt at indtage ekskrementer fra dyr eller udsondringen fra deres næser. Men hvis sådanne er blandet op i forholdsmæssigt små mængder i anden føde, er indtagelsen ikke forbudt."

ROFL!!!

Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#435 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg jeg vil sige, at selvom profeten Muhammed ER den han påstår at være og det han har udtrykt, ER 100% korrekt, så vil jeg være blasfemisk og forblive vantro. Det er bare ikke...mig!
Gravatar

#436 filmz-712 18 år siden

Bruce, det du skrev i #432, er det fra Koranen?
Gravatar

#437 filmz-Bruce 18 år siden

#436 Nej dog! Det er Ayatollah Khomeinis udgydelser. Ting han har sagt muslimer skal gøre.

Der kan læses mere om flere handlinger, som er i overensstemmelse med god muslimsk skik (12 tegninger er MEGET MEGET VÆRRE!).

Her

"A man can have sex with animals such as sheeps, cows, camels and so on. However, he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village; however, selling the meat to the next door village should be fine"

"If one commits the act of sodomy with a cow, an ewe, or a camel, their urine and their excrements become impure, and even their milk may no longer be consumed. The animal must then be killed and as quickly as possible and burned."

EB artikel

Gravatar

#438 filmz-712 18 år siden

Gudskelov. Hmm, denne samtale går vidt omkring.

For at komme tilbage, så tror jeg at overstående film tager et par oscars eller tre. Også for bedste film. Om den så fortjerner det, er et interessant spørgsmål som jeg ikke kan svare på, da jeg ikke har set alle de nominerede.
Gravatar

#439 filmz-Munk 18 år siden

Er lige kommet hjem fra biografen, og er stadigt dybt rørt at den styrke filmen er i besiddelse af..

En fremragende fortælling, der bør respekteres som det mesterværk det er uanset de personlige holdninger til homosexualitet som folk nu har!
"Sound editing is a lot like sex. Its usually done alone, late at night and with a lot of electronic gadgets."
- Steve Carell
Gravatar

#440 wiseguy 18 år siden

Hmmm!!! noget af en tråd og jeg ser at det også er lykkedes at få Muhammed-debatten herind Imponerende!!!!

Så filmen i går aftes.
Jeg er kendt for at være temmelig homofobisk, men alligevel må jeg overgive mig totalt til denne film og jeg tror sågar, at filmen har formået at flytte lidt ved min fobi og fordomme!

Det er en smuk og troværdig kærlighedshistorie, flotte billeder, fremragende skuespilpræstationer og det det lækreste musiktema jeg længe har hørt.

Jeg er slet ikke i tvivl om at Brokeback rydder bordet om 1½ uge ved Oscaruddelingen - jeg er villig til at satse mine penge på den....

5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: