Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.
Skriv ny kommentar:
#81 NightHawk 18 år siden
Hvis der tilfældigvis sku være en homoseksuel, der lægger an på dig, så er det "problem", vel egentlig ikke større, end at du bare stille og roligt forklarer vedkommende at du ikke er til mænd/ikke interesseret i den person. Sværere er det da ikke at løse. Har selv været ude for det et par gange, hvorpå jeg har forklaret den person, at jeg ikke er bøsse og så har man grinet lidt af det og gået værd til sit. Så hele det scenarie, ser jeg egentlig ikke som det store problem, hvis det en sjælden gang sker.
Lige præcis, det med det naturlige og normale, er sagens kerne. Hvem siger at dem der ikke er heteroseksuelle er unormale. Som jeg også skrev tidligere, så handler det blot om, at man ser det som to mennesker der er forelskede i hinanden og så er det i bund og grund ligegyldigt om det er mand/kvinde, eller om det er mand/mand eller kvinde/kvinde.
Ok, du har dine holdninger til tingene og det har du da lov til. Jeg så bare uenig i dem, fordi jeg finder dine udtalelser lige lovligt bastande uden, den helt store nuance. Derfor blir vi nok aldrig enige omkring det her emne.
Go nat :)
#82 BN 18 år siden
Øhhh.... hvor det er lige jeg er sur henne i mit indlæg???
Det er skam skrevet af en glad dreng, og jeg mener at jeg har skrevet hver eneste sætning i en saglig tone. Mine konstateringer af hvad du synes jeg er for en, er da ikke sure.
Jeg er endnu aldrig stødt på nogen fornuftig grund til ikke at tro på Bibelen. Det er din egen sag at DU ikke bryder dig om den - men JEG gør.
"du finder det åbenbart ok. at biblen siger at man skal straffes ved døden pga. homoseksualitet?"
Ja, selvfølgelig finder jeg det i orden. Det er Guds mening om tingene, og det kan hverken du eller jeg ændre på. Og hvorfor skulle vi også dét? ... Du har måske planlagt en 'krystalnat' med afbrænding af bibler? ;-)
"Kan du ikke selv se, hvor latterligt hele det aspekt er?"
Næh.
"Biblen er i mine øjne ikke andet end et sæt gamle eventyr, som nogle engang har overbevist andre om er det eneste rigtige at tro på."
Nå.
"Ingen ved om de ting faktisk er sket og som man siger overdrivelse fremmer forståelsen. Jesus gik på vandet og lavede vand til vin og sten til brød. Hold da kæft en omgang bullshitt."
Der findes direkte beviser for langt mere end du aner, og andre ting findes der historiske vidnesbyrd om. Og jeg køber altså ikke den der med at mirakler ikke kan lade sig gøre, for hvorfor skulle en almægtig Skaber ikke undtagelsesvis kunne ophæve naturlovene, så der sker noget helt usædvanligt?
"Jeg er ikke tilhænger af nogen form for religion i det hele taget."
Nej, det er ligesom antydet i det foregående du skriver. hehe
"Hvorfor skal man lægge begrænsninger på sig selv, bare fordi en gammel støvet bog siger, at det skal man. Man skal da leve livet, som man har lyst til og ikke hele tiden sku føle sig hæmmet af et hvis regelsæt og ha guds løftede pegefinger hæmgende over sig konstant."
Jeg lægger ingen unødige begrænsninger på mig selv, men visse begræsninger er selv DU da nødt til lægge på dig selv! Du kan da ikke bare gøre hvad du har lyst, uden at tage hensyn til dine medmennesker, familie, venner og naboer m.fl. Så bliver du ihvertfald hurtigt upopulær!!
"Et regelsæt", siger du. Du lever selv efter hundredvis af regler, mand! Jeg tænker her på den danske grundlov, som er en temmelig stor og tyk bog, og alt hvad der står i den af regler, gælder også for DIG. Faktisk kan du straffes for at straffe loven. ... Bibelen indeholder ikke en masse regler, kun nogle gode og beskyttende moralnormer. Det er mere principper end det er regler.
"som jeg læser det imellem linjerne siger (du), at det primært er homoseksuelles skyld, at flere sygdomme er blevet spredt. Kan godt være det ikke er det du mener, men syntes du antyder det alligevel."
Nej, jeg snakker kun om de sygdomme, som florerer blandt de homoseksuelle selv.
"Og handler anal-sex ikke bare om at gøre det på en tilpas beskytte facon så ingen lider overlast."
"Og så lige tilsidst du skriver, håber jeg, ironisk at "gud ikke er sadist". Jo det kan man vist roligt kalde en gut der står for et regelsæt, som intet almindeligt menneske kan leve op til."
Nå, nu bliver jeg da bekymret for dig, for de regler du siger du ikke kan leve op til, er f.eks. at det er forkert at lyve, stjæle og begå mord. Vil du påstå at "intet almindeligt menneske" kan leve op til dét???
"Hvis folk sku henrettes værd gang de har begået en synd ..."
Hvem siger dog dét? ... Der er jo ikke tale om at nogen MENNESKER skal henrette en synder. Der er tale om GUDS dom engang i fremtiden.
"Imorgen efter at har du har sprunget ud af sengen og spist morgenmad, så får du lige fat i den hest og hopper i sadlen og så ridder du med et nyt syn på verden ind til biografen og ser "Brokeback Mountain"! Go tur :)"
Det skal du nok ikke lige regne med ... desuden har jeg ingen hest længere. Jeg fandt ud af den også var til mænd .... så jeg skød den. Nu er dens tidligere elskere på jagt efter mig, så jeg er nok nødt til at gå under jorden.
Og nu vil jeg for mit eget vedkommende sige stop, for nu skal der snakkes film - FILM. Ikke bibel og ikke homoseksualitet.
Adieu
#83 Corgan 18 år siden
#80:
Mon ikke de katolske præster der sexmisbruger drenge gør det netop fordi det er børn? De gør det jo åbenbart ikke med voksne mænd. Derfor er det pædofili... og ikke homoseksualitet. At jeg tænder på kvinder, er jo heller ikke ensbetydende med at jeg tænder på små piger.
"...Og du må meget undskylde: men det som ifølge dansk lov..."
Du behøver skam ikke at undskylde overfor mig. Det er ikke mig der laver loven.
"...verden kommer derhen, at der nu og da er en homoseksuel der lægger an på os..."
Og hvad ville der så ske? Absolut intet!
"...Det er grotesk, at man - fordi man er fortaler for det naturlige og normale - skal fremstilles som om det nærmest er én selv der er noget i vejen med..."
Nej, det groteske er folk der er fortalere for intolerance. Og nu hvor du nu vil snakke om noget naturligt og normalt... hvor naturligt er så lige f.eks. en jomfrufødsel? ;-)
Jeg håber ikke du tager den sidste kommentar for alvorlig. Jeg ved det er noget du sikkert tror på, så det vil jeg ikke grave dybere i. Men det virker bare besynderligt at tale om noget som værende naturligt og normalt, når ens tro bunder i det unaturlige og unormale.
Det er fint at du ikke gider snakke mere om emnet. Det har jeg forståelse for.
#84 BN 18 år siden
"Mon ikke de katolske præster der sexmisbruger drenge gør det netop fordi det er børn?"
Nej, for så ville de SELVSAMME personer også sommetider vælge piger som deres ofre. Så det er afgørende for dem at det er DRENGE, altså deres eget køn.
"Nej, det groteske er folk der er fortalere for intolerance."
Nå, er moralsk sans nu blev det samme som INTOLERANCE???? Sådan kan jeg kun tolke dine ord.
Når jeg snakker om "naturligt" og "normalt" i mine indlæg, mener jeg hvad der naturligt og normalt for MENNESKER. ... Mht. mirakler, såsom jomfrufødslen, så var den naturlig for GUD, for hvem intet er umuligt. Hvis der var tale om at et eller andet menneske I EGEN KRAFT havde bevirket en jomfrufødsel, så ville jeg ikke have troet på det. Fo sådan noget kan mennesker ikke.
Dette svar skulle du da lige have med. ;-)
#85 NightHawk 18 år siden
Ok. er helt med på at runde diskussionen af for nu, med mindre andre vil ta den op igen. Vil faktisk også helst snakke om film og skuespillere osv. men nu hvor vi har emnet homoseksualitet på banen, så er det, syntes jeg, en interessant debat at gå ind i.
Go'nat igen og jeg er sgu ked af at høre, at den stakkels hest måtte lade livet :)
#86 filmz-Kadann 18 år siden
Bortset fra det, så er sex med dyr ikke ulovligt i danmark, så længe dyret ikke lider overlast. Hvordan man så finder frem til det, skal du ikke spørge mig om, men det er vist også en lov der er ved at blive ændret på. :)
#87 Spanner 18 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#88 davenport 18 år siden
#89 filmz-gimleno1 18 år siden
Hvor har du været bortrejst henne? Nazityskland under onkel Adolf's hygge regime? Sorry, men jeg ser dig absolut ikke som andet end en snæversynet stakkel - ked af at høre om dine oplevelser, men helt ærligt, SÅ slemme var de vist alligevel ikke, vel? Get over it!
Men en fantastisk film, i øvrigt! :-)
#90 filmz-Bruce 18 år siden
Ayatollah Khomeini quotes
"A man can have sex with animals such as sheeps, cows, camels and so on. However, he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village; however, selling the meat to the next door village should be fine."
"If one commits the act of sodomy with a cow, an ewe, or a camel, their urine and their excrements become impure, and even their milk may no longer be consumed. The animal must then be killed and as quickly as possible and burned."