Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#481 davenport 14 år siden

Dybest set er jeg vel en troll nu???? ;D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#482 Thomsen 14 år siden

Nu? ;-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#483 davenport 14 år siden

Tuché :D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#484 elwood 14 år siden

Nogen der har set mine bilnøgler?

Jeg kan sku ikke lige finde dem.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#485 MuManden 14 år siden

Den "kommer" i aften kl.21.00 på TV2 film.
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#486 doom WAD 11 år siden

Jeg har altid syntes, at homoseksuelle var nogle bøsser. Alligevel er jeg ret indigneret over, at en homoseksuel aldrig har lagt an på mig. Eller i hvert fald ikke i denne uge. Eller over at jeg ikke kunne sige nej til ham den rødmossede ældre herre med de plirrende øje og de duggede briller, som jeg mødte på rastepladsen. Man kan altid bruge 500 kr. - det sagde Burhan G også til mig forleden.
Gravatar

#487 Yellow-TV 11 år siden

Filmz-barnebarn og mange andre. Homoseksualitet er ikke en sygdom, unaturligt eller lign. Det er en lyst, og ikke en valg. Homoseksualitet bør betragtes som naturligt, da der ikke står i de hellige skrifter (Toraen, Bibelen, Koranen) at det er en synd. Homoseksuelle har ikke valgt at være sammen med mænd, som man kan se i denne film, er det jo to almindelige mænd der fik lyst til at dyrke samleje, og dermed en lyst og ikke en valg.

Efter min mening er Brokeback Mountain's to hovedpersoner Jack Twist og Ennis Del Mar ikke begge to homoseksuelle, men kun en af dem. For at høre min grund, kan i læse nedenunder. Men jeg advarer om spoiler for folk der ikke har set filmen.

Jack Twist (Jake Gyllenhaal) er en ung homoseksuel, der leder efter en arbejde. Ennis Del Mar (Heath Ledger), er en heteroseksuel der leder efter en arbejde.

De får begge arbejdet. Og en nat er Ennis Del Mar beruset. Ennis Del Mar sover ude i kulden, mens Jack Twist sover inde i teltet, som enhver mand i tresserne vil gøre. Her høre vi lidt homoseksualitet, når Jack Twist inviterer en beruset Del Mar ind i teltet. Del Mar får det lidt for koldt og dermed går ind i teltet. Her taget Twist, Del Mar's hånd og ''stikker'' den ind i Twist bukser. En beruset Del Mar hopper op rasende, ville slå Twist, men Twist hurtigt kysser ham og en beruset Del Mar går i seng med ham, da han stadig var lidt beruset og ikke helt forstod hvad der skete. Mens de dyrket samleje, kom Del Mar til sig selv og faldt i kærlighed, dermed en Homoseksuel der forelsker sig i en Heteroseksuel, men vi er langt fra færdige.

Dagen efter fortæller Del Mar at han ikke er en svans. Og det samme sagde Twist. Men hvis i lægger mærke til den scene, vil i kunne se at Twist ikke ment det, mens Del Mar mente det, ved ansigts udtryk.

Før de gik i seng sammen vil du kunne se at Ennis Del Mar tog tøjet af for at tage en bad, helt upåvirket, da han er jo en mand sammen med en anden mand, så der er ikke noget dér, hvordan skulle han vide at Twist var en homoseksuel?

Senere kan du se at Jack Twist urinerer foran Del Mar, for at få noget ud af ham. Dog er Del Mar ligeglad da han er jo en heteroseksuel.

Senere finder vi ud af at Del Mar skal giftes, og det er han glad for. Men efter de dyrkede samleje, mistede han kærlighed til hende, og dermed ulykkelig. Twist giftede sig også med en kvinde. Men ikke fordi at han var forelsket, men fordi han havde brug for penge, han vidste fra start at hun var datter af en rig.

Hvis i ikke har lagt mærke til det havde Del Mar ikke brug for at være utro mod Twist, og dyrke samleje med en anden mandlige person som Twist gjorde, endnu en bevis på at Del Mar ikke var homoseksuel, men blot forelskede sig i en.

Senere i deres tredverne, kunne Twist ikke klare det længere, han ville have at folk skal høre om deres forhold, det ville Del Mar ikke for han ville ikke blive kaldt for svans og mange andre ting.

Efter Twist døde. Går Del Mar til Twist's forældre. Dér giver moderen til Twist, lov Del Mar at komme op på Twist tidligere børneværelse, Del Mar går rundt omkring alene, der finder han, hans tidligere skjorte, fra første gang de mødtes, han tager det med sig som minde. Hvis i lægger mærke til denne scene, er det som om faderen til Twist ved noget... Et par år senere kommer Del Mar's 19 årige datter til den 40 årige Del Mar's hus fortæller ham at hun skal giftes. Del Mar ville være sikker på at manden elskede hende og ikke som Del Mar gjorde med hendes moder.

Del Mar ville ikke forelske sig længere da han fandt ud af at det bringer kun ulykke. Han åbner sin skab og ligger Alma Jr's jakke øverst på skaben, da hun glemte den og kørte sin vej, der finder han postkortet Twist gav Del Mar for første gang og den blodige skjorte som var Del Mar's 20 år tidligere, han fandt hos Twist værelse hos sine forældre, hængende på en krog i skabet. Derefter siger Ennis Del Mar, det berømte citat: "Jack, I swear..."

Prøv at se denne video, og se lidenskabet på Twist, det er tydeligere end Del Mar's

Min pointe er at det er sandsynligt at en heteroseksuel kan forelske sig i en homoseksuel uden at man nødvendigvis behøver at være en biseksuel.

Dette har ikke så meget med det ovenstående at gøre, men har lagt mærke til sidst i filmen når Del Mar's datter kommer på besøg, og fortæller at hun skal giftes, spørger Del Mar om det er Troy, som hun svarer at hun ikke har været sammen med ham i et år. Del Mar svarer så om han stadig spiller basketball, som hun svarer at det ved hun ikke da hun er sammen med en anden. Minder det ikke om High School Musical?
Gravatar

#488 Highland Park 11 år siden

#487: Brug venligst spoiler-tags.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#489 Yellow-TV 11 år siden

#488, jeg har advaret om spoiler.
Gravatar

#490 Kisbye 11 år siden

Det ser man ikke hvis man kun hurtigt kigger indlægget igennem. Spoiler tagget er der for samme, så brug det venligst.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: