Der virker langt, måske for langt, til X-Men og de andre. På sine egne præmisser fungerer filmen dog upåklageligt. Det er nok sådan noget kaptajnen selv ville sætte på en doven søndag, hvis han altså vidste, hvad et fjernsyn og en DVD var. Ikke for meget eksperiment og dobbelttydige personer, men bare noget gedigen Hollywood-sjov man kan smække støvlerne op til. Han har forresten ca. et år til at få slappet af og kværnet noget flimmer, inden han skal på den igen med de andre Avengers. Det er ham vel undt. Men man kan sgu heller ikke gå ud og beskytte USA imod Ultron uden at have set “The Godfather” eller “Tilbage til fremtiden”. Eller alt det velproducerede underholdning derimellem som den regelrette kaptajn, og den her film, er essensen af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Baby Strong 10 år siden

Måske var det lige stærkt nok. Jeg tager det tilbage og siger pæn dårlig istedet :)
Gravatar

#42 Kruse 10 år siden

Men 6/10 er da stadig en over middel-karakter. Hvordan hænger det sammen med ordene pæn dårlig?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#43 Driver 10 år siden

#42

Jeg tænkte det samme. Igen vægter vi åbenbart ordene forskelligt.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#44 Slettet Bruger [669618323] 10 år siden

Baby Strong (39) skrev:
Jeg fandt den ganske elendig. Kan ikke rigtig gøre op med mig selv om den skal have 2 eller 3/6, så den får 6/10.

Du kan ikke gøre op med dig selv, om den skal have under middel eller middel, så derfor giver du en karakter over middel? 2/6 ~ 3/10 og 3/6 = 5/10 så logisk set burde karakteren vel falde på ~4/10. Eller også er der en af os, der fejler i logik.
Gravatar

#45 Baby Strong 10 år siden

Jeg kan sagtens forstå, at andre ikke kan forstå min måde at rate på (på 10-skalaen).
I rigtig mange tilfælde synes jeg at film under 7/10 på IMDB er dårlige. Rent matematisk og logisk set giver det ingen mening, men det er i forhold til hvordan film generelt ligger på IMDB. En film på IMDB rated til 6/10 er matematisk og logisk set en bedre middelmådig sag, men i virkligheden er det ofte en pæn dårlig film (imo) - der er selvfølgelig undtagelser. Så det er i forhold til hvordan film generelt ligger på IMDB. Det er sikkert vildledende og forvirrende, men jeg ved at jeg ikke er den eneste :-)
Gravatar

#46 Ispep 10 år siden

#45

Kan sådan set godt følge dig. Jeg adskiller dog personligt mellem en decideret dårlig og blot ligegyldig film. Mange på imdb der ligger på omkring 5-6 er mig ret ofte ligegyldige, uden jeg nødvendigvis finder dem forfærdelige, hvis jeg var mildt underholdt og de rummer enkelte kvaliteter. Men jeg ser helst jeg bruger skalaen nuanceret for at dække min oplevelse ellers kan jeg ligeså godt droppe den.
Gravatar

#47 IK 10 år siden

Så er den set, og jeg er pænt overrasket. Winter Soldier er bedre end sin forgænger på alle punkter. Den har bedre action, federe plot, mere interessant persongalleri og en langt federe skurk. Af Marvels egne film er den mere helstøbt end dem alle med undtagelse af The Avengers og måske Iron Man. Dog synes jeg stadig, at der er lang vej til genrens sværvægtere så som X2, Nolans Batman og Watchmen.

Som andre også har nævnt, er filmens ’’intriger’’ overflade ret forfriskende, og det er også det, der giver filmen et særpræg. Chris Evans er veloplagt og gør det maksimale ud af materialet, og resten af rollebesætningen gør det egentlig også fornemt. Jeg kan dog ikke se det store i Cap-karakteren, som stadig virker lidt for ordinær. Men jeg er ret tilfreds med Evans portrættering og finder ham nu ret sympatisk.

MEN Winter Soldier stjæler billedet for hver optræden. Han er grum og hensynsløs og er Marvels bedste skurkeportræt på film hidtil.

Mit største ankepunkt er måske ikke filmen selv, men mere mine præferencer til superhelteaction. Jeg er og bliver old school anlagt, når det handler om action, og derfor var jeg desværre ikke altid fænget af den del. Der var for meget shaky-cam og close-ups under nogle scenerne og bliver aldrig fan af det, og jeg forstår heller ikke nødvendigheden til det. CGI action bliver heller aldrig min kop te. Action scenerne på færgen og motorvejen er de bedste.
Men jeg ser frem til Avengers 2 efterfulgt af Captain America 3.

4/6
Gravatar

#48 Ispep 10 år siden

#47

Tror ikke helt jeg forstå din kritik. Du siger, at du foretrækker old-school actionfilm? Så bliver det vel næppe bedre end Captain America 2, hvis vi taler om superheltefilm. Det er uden sammenligning de bedst koreograferede actionsekvenser (både de store og "små" som slås scener).

IK (47) skrev:
Der var for meget shaky-cam og close-ups under nogle scenerne og bliver aldrig fan af det


Det følte jeg slet ikke var et problem. Klipning var tæt, men på intet tidspunkt mistede jeg tråden og jeg er normalt selv imod chaky-cam brug. Hvorfor kan du så lide Batman Begins? Det er ikke et godt eksempel hvad chaky-cam angår, for Nolan brugte det i hvert fald ret skidt i nogle sekvenser.

Så nævner du CGI? Det er jo superheltefilm, men denne her har da næsten mindst?? Du kan jo lide Watchmen, så jeg fatter ikke helt argumenterne må jeg erkende. Hvis CGI i øvrigt virker, så hvorfor skulle det være et problem, bare fordi man er bevidst over metoden?

Om Cap som karakter er interessant eller ej - afhænger af øjnene der ser. Han BLEV for mig interessant her i efterfølgeren, hvor filmen fokuserede på hans plads i moderne samfund, loyalitet og hans sans for retfærdighed, som bringer ham i tvivl. Han er da absolut en interessant karakter og interessant værktøj for SHIELD som denne super soldat som kan bruges/udnyttes til særlige missioner.
Gravatar

#49 The Insider 10 år siden

Shaky-cam?! Nu SKAL jeg se den hurtigst muligt!!
War. War never changes.
Gravatar

#50 Ispep 10 år siden

The Insider (49) skrev:
Shaky-cam?! Nu SKAL jeg se den hurtigst muligt!!


hehe!! Der er naturligvis intensitet i kameraføringen, men det blev heldigvis aldrig overkill eller på nogen måde skævt - man havde altid fuldt overblik over de lækre scener, men klipningen er HELT eminent, det tror jeg også du vil give mig ret i, hvis jeg kender dig ret ;)

Og får den nu set, altså ;)

Skriv ny kommentar: