Der virker langt, måske for langt, til X-Men og de andre. På sine egne præmisser fungerer filmen dog upåklageligt. Det er nok sådan noget kaptajnen selv ville sætte på en doven søndag, hvis han altså vidste, hvad et fjernsyn og en DVD var. Ikke for meget eksperiment og dobbelttydige personer, men bare noget gedigen Hollywood-sjov man kan smække støvlerne op til. Han har forresten ca. et år til at få slappet af og kværnet noget flimmer, inden han skal på den igen med de andre Avengers. Det er ham vel undt. Men man kan sgu heller ikke gå ud og beskytte USA imod Ultron uden at have set “The Godfather” eller “Tilbage til fremtiden”. Eller alt det velproducerede underholdning derimellem som den regelrette kaptajn, og den her film, er essensen af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 IK 10 år siden

Ispep (48) skrev:
Det følte jeg slet ikke var et proble
m. Klipning var tæt, men på intet tidspunkt mistede jeg tråden og jeg er normalt selv imod chaky-cam brug. Hvorfor kan du så lide Batman Begins? Det er ikke et godt eksempel hvad chaky-cam angår, for Nolan brugte det i hvert fald ret skidt i nogle sekvenser.


Jeg har aldrig sagt, at jeg kan lide de sekvenser i Begins. Har jeg det? ;) Det har faktisk altid været det jeg mindst kunne lide i den film.

Ispep (48) skrev:
Tror ikke helt jeg forstå din kritik. Du siger, at du foretrækker old-school actionfilm? Så bliver det vel næppe bedre end Captain America 2, hvis vi taler om superheltefilm. Det er uden sammenligning de bedst koreograferede actionsekvenser (både de store og "små" som slås scener).


Der er jeg altså ikke helt enig. Bestemt, der er gode sekvenser, og det nævner jeg også i mit indlæg, dog følte jeg også, at de kunne gøres bedre. Jeg fandt det forvirrende indimellem. Jeg finder det distraherende, at man skal zoome så meget og klippe det i stykker. Lad os nu se kampscenen i fred og ro. :D Fist fight til sidst på færgen var dog god. Det må jeg gi' dig.

Ispep (48) skrev:
Så nævner du CGI? Det er jo superheltefilm, men denne her har da næsten mindst?? Du kan jo lide Watchmen, så jeg fatter ikke helt argumenterne må jeg erkende. Hvis CGI i øvrigt virker, så hvorfor skulle det være et problem, bare fordi man er bevidst over metoden?


Hvor meget action har Watchmen? Jeg nævner CGI-action, og der mener jeg især klimakset, hvor Falkon flyver, eksplosionerne osv. Forstå mig ret, jeg siger ikke, at det er dårligt, men sådan noget imponerer mig bare ikke særlig meget. :)

Ispep (48) skrev:
Om Cap som karakter er interessant eller ej - afhænger af øjnene der ser. Han BLEV for mig interessant her i efterfølgeren, hvor filmen fokuserede på hans plads i moderne samfund, loyalitet og hans sans for retfærdighed, som bringer ham i tvivl.


Det er skam nogle fine iagttagelser, men under filmen følte jeg, at filmen tilsidesatte alt det. Jov, der var skam fokus, men hvor meget var der? Forventer ikke at det skal være et karakterdrama som sådan, men filmen skyndte sig videre i plottet lidt for hurtigt.
Gravatar

#52 Ispep 10 år siden

IK (51) skrev:
Det har faktisk altid været det jeg mindst kunne lide i den film.


Da du nævnte Begins antog jeg blot, at alt var til UG i den ifølge dig, hvilket fik mig til at undre mig over en ting da den netop også har chaky-cam - blot ikke vellykket en af slagsen.

IK (51) skrev:
Jeg fandt det forvirrende indimellem. Jeg finder det distraherende, at man skal zoome så meget og klippe det i stykker. Lad os nu se kampscenen i fred og ro.


Jeg var sgu på intet tidspunkt forvirreret. Vi så rigeligt til fist-to-fist kampscener, både den allerførste på skibet, senere på gaden mellem Cap og skurken og den sidste afgørende. Tror du er ved at blive gammel, at du skal have dine kampscener sløve som dem i TDKR ;)


IK (51) skrev:
Forventer ikke at det skal være et karakterdrama som sådan, men filmen skyndte sig videre i plottet lidt for hurtigt.


Jeg fandt den havde lige akkurat nok scener med karakteropbygning hvor alle fint kom til udtryk, samtidig med filmen blev holdt i et afsindigt højt tempo. Fremragende disponeret i min bog.

IK (51) skrev:
Jeg nævner CGI-action, og der mener jeg især klimakset, hvor Falkon flyver, eksplosionerne osv


Falcon er da ikke CGI? Men ja, noget af det i slutningen er, men jeg synes altså kritikken er lidt hul, IK. Hvis det virker efter hensigten - og det gør det vel, destruktionerne ser jo fine ud men det vigtigste af, at brødrene bag filmen netop har taget en old-school approach (hvilket de selv også har bekræftet) til tingene og brugt CGI kun de steder, hvor det har været påkrævet.
Gravatar

#53 IK 10 år siden

Ispep (52) skrev:
Tror du er ved at blive gammel, at du skal have dine kampscener sløve som dem i TDKR ;)


Nemlig. :)

Ispep (52) skrev:
Falcon er da ikke CGI? Men ja, noget af det i slutningen er, men jeg synes altså kritikken er lidt hul, IK.


Falcons omgivelser, flyveturen, eksplosionerne osv. Bemærk, at jeg skriver, at mine præferencer til action godt kan være grunden til, at jeg aldrig blev så overvældet. Jeg roser skam også filmens old school tilgang og har da også nævnt scener jeg godt kan li'. Men jeg vil altså gerne have mit overblik i de scener, hvilket de stjal nogle gange med shaky og klipning. :)
Gravatar

#54 Driver 10 år siden

Ispep (48) skrev:

Hvorfor kan du så lide Batman Begins? Det er ikke et godt eksempel hvad chaky-cam angår, for Nolan brugte det i hvert fald ret skidt i nogle sekvenser.

Nolan fortæller i dokumentaren på DVD/BluRay'en, at han anvendte shaky-cam og hurtige klip for, at Batman skulle fremstå som et bæst, der i sin manglende og svært genkendelige fremtoning under actionscenerne, fremstod skræmmende for skurkene, såvel som for publikum. Det kan jeg sådan set godt forstå, og jeg synes det fungerede ganske godt.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#55 IK 10 år siden

Driver (54) skrev:
Ispep (48) skrev:

Hvorfor kan du så lide Batman Begins? Det er ikke et godt eksempel hvad chaky-cam angår, for Nolan brugte det i hvert fald ret skidt i nogle sekvenser.

Nolan fortæller i dokumentaren på DVD/BluRay'en, at han anvendte shaky-cam og hurtige klip for, at Batman skulle fremstå som et bæst, der i sin manglende og svært genkendelige fremtoning under actionscenerne, fremstod skræmmende for skurkene, såvel som for publikum. Det kan jeg sådan set godt forstå, og jeg synes det fungerede ganske godt.


Jeg synes også det fungerer godt i nogle sekvenser. Men det er da ikke nødvendigt i duellen til sidst? Er det?
Gravatar

#56 Driver 10 år siden

#55

Det ved jeg så ikke. Det er jo ret beset i et tog, så det må være shaky lige meget hvad, går jeg ud fra. Hvis man har prøvet at pisse på et togtoilet, mens toget brager derudaf, så kan man skrive under på, at man skal koncentrere sig lidt ;P
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#57 Ispep 10 år siden

Driver (54) skrev:
Batman skulle fremstå som et bæst, der i sin manglende og svært genkendelige fremtoning under actionscenerne, fremstod skræmmende for skurkene, såvel som for publikum


Jeg er udmærket godt klar over intentionerne bag men det fungerer ikke ud fra et visuelt synspunkt. Det er jo ikke kønt når Batman overmander en bunke skurke ved havnen når han optræder for første gang. Vil du se god action eller vil du se kunstneriske, men ukønne intentioner? Fængsel-scenen i starten var også ret rodet.
Gravatar

#58 Driver 10 år siden

#57

Sorry, du den alt vidende. Jeg så god action - Igen er din holdning altså ikke den rigtige, blot fordi du mener det. Du lyder dog alligevel ikke til at have forstået Nolans intentioner, selvom du siger det.

Første gang, vi for alvor møder Batman, skal det ikke være raffineret og krystalklart - Det skal være hurtigt og hemmelighedsfuldt, præcis som skurkene oplever det. Derudover er det jo Batmans måde at håndtere skurke på - Så er det underordnet om du finder det værende god action eller ej.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#59 dslacker 10 år siden

Fantastisk film - Bortset fra Watchmen som sikkert aldrig overgås (pga de dybere filosofiske aspekter), så slås denne film med X2 og Spiderman 2 om at være den næstbedste superheltefilm. Seriøst ja, den er så god. Se den Se den - specielt, hvis man på nogen måde kan li' Marvel universet.
Jeg har ellers ikke interesseret mig for Cap America figuren i tegneserieform, men det her er virkelig godt.

(PS Eneste mulighed for at overhale Watchmen er at lave en ordentlig filmatisering af Warlock-Thanos historien, men det tror jeg ikke på kommer til at ske...)
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#60 Ispep 10 år siden

Driver (58) skrev:
Sorry, du den alt vidende


Du behøver ikke undskylde. At vide mindre end mig er ingen skam.

Driver (58) skrev:
Igen er din holdning altså ikke den rigtige, blot fordi du mener det.


Øhh?? Stoler du da ikke nok på din egen holdning?


Driver (58) skrev:
Du lyder dog alligevel ikke til at have forstået Nolans intentioner, selvom du siger det.


Det er ikke raketvidenskab, så jeg har skam fattet det åbenlyse - jeg kan bare ikke lide måden tingene blev håndteret på i nogle sekvenser.


Driver (58) skrev:
Første gang, vi for alvor møder Batman, skal det ikke være raffineret og krystalklart - Det skal være hurtigt og hemmelighedsfuldt, præcis som skurkene oplever det.


Ja, og det virkede fint i den scene hvor Batman dukkede op som spøgelse mellem containerne, men IKKE i den scene, hvor han overmander en bunke skurke i ringen, uanset hvilken effekt Nolan ønskede at opnå. Jeg vil skide på intentionerne, de kan være nok så gode, hvis tingene visuelt ikke fremstår engagerende, men blot rodede. Jeg opfangede absolut intet hvad der skete i den sekvens og så vil jeg skide på en eller anden "kunstnerisk" intention. Mon ikke man ikke kunne have gjort tingene anderledes - uden at gå på kompromis med intentionerne nødvendigvis, men det var også Nolans første actionfilm - han er da kun blevet bedre til det.

Skriv ny kommentar: