Der virker langt, måske for langt, til X-Men og de andre. På sine egne præmisser fungerer filmen dog upåklageligt. Det er nok sådan noget kaptajnen selv ville sætte på en doven søndag, hvis han altså vidste, hvad et fjernsyn og en DVD var. Ikke for meget eksperiment og dobbelttydige personer, men bare noget gedigen Hollywood-sjov man kan smække støvlerne op til. Han har forresten ca. et år til at få slappet af og kværnet noget flimmer, inden han skal på den igen med de andre Avengers. Det er ham vel undt. Men man kan sgu heller ikke gå ud og beskytte USA imod Ultron uden at have set “The Godfather” eller “Tilbage til fremtiden”. Eller alt det velproducerede underholdning derimellem som den regelrette kaptajn, og den her film, er essensen af.
#61 Mikkel Abel 10 år siden
Actionscenerne fungerede upåklageligt og var virkelig medrivende, samt godt koreograferet med tilhørende klipning. Karakterene fungerer også godt - Rodgers og Black Widow er et godt makkerpar, i og med de minder så meget om hinanden. Falcon var også et glædeligt bekendtskab og så er det fedt vi kommer noget tættere på Fury denne gang, sådan han rent faktisk føles som en reél karakter og ikke bare Samuel L. Jacson i en cameo-rolle. The Winter Soldier må ærligt siges, at være en af Marvels bedste filmatiserede skurke indtilvidere. Rå, kraftfuld, men også sårbar. Og rigtigt fedt,
Men hold op var der mange små ting der virkelig irriterede mig. Og man kunne anklage mig for at fluekneppe, men da jeg normalt plejer at bære over med sådan noget, kan jeg ikke lade vær, for det gik mig virkelig på.
1. Det er efterhånden kotyme at Marvel filmene skal begå sig mellem dyb alvor og feel- good-humor. Men her fungerede det bare slet ikke for mig. De konstante puns føltes utroligt akavede, og jeg forvente flere gange at et publikum skulle grine som var det en sit-com, hvilket kun gjorde det mere akavede da grinene aldrig kom. Og har man virkelig tid til, at konstant fyre jokes af når ens liv er i fare og hele verden er på vej i krig?
2. Var det virkelig nødvendigt, at give Peggy demens for hendes halve minuts spilletid? Føltes utroligt søgt, som en lille tåreperser.
3. What?! Captain America har lige infiltreret skibet og nakket samtlige fjender, men Batroc, som måske er lidt større og lidt mere adræt, er vitterligt i stand til at give Rodgers utallige slag, få ham ned og ligge samt sparke flere gange direkte på skjoldet, uden nogen problemer. Den har jeg sgu svært ved at købe.
Og så var der bare mange andre små ting.. Da Fury bliver skudt i lejligheden står The Winter Soldier og venter i adskillelige sekunder med intet formål, andet end selvfølgelig Rodgers kan jagte ham. Hvordan får man et USB-stik ind i sådan en automat, så hurtigt? Hvad med de utallige mennesker der har måtte lade livet, da de flyvende skib styrter ned over hele Washington? osv. osv.
(lille)7/10
#62 Mikkel Abel 10 år siden
#63 T. Nielsen 10 år siden
#64 dslacker 10 år siden
1) Det med at fyre jokes af midt i det hele er efter min mening et varemærke for stort set samtlige Marvel serier - Det gælder både for tegneserier og film. Hvis de dropper det så bliver det til Chronicle eller Watchmen, der er film der tager sig selv dybt alvorligt. Marvels udgangspunkt er dybt urealistiske superheltefigurer der befinder sig en i en alternativ skæv virkelighed. Det er jo ikke social-realisme og skal ikke opfattes som sådan.
At det så sommetider kan levere pointer der forholder sig til "vores" verden er en bi-ting som superhelte har tilfælles med al anden Science-Fiction.
Vi må dog holde fast i at Superhelte genren er underholdning først og Science Fiction-delen er 2. prioritet.
2) Så vidt jeg ved er scenen med Peggy's Flashback og demens lavet til den første film, hvilket nok forklarer, hvorfor den føles lidt akavet her. Det er jo med for at forklare, hvorfor Cap ikke er klar til "romantik"...
3) Batroc er en skurk der har overlevet slagsmål med både Punisher, Spider-Man, Deadpool, Hawkeye, Iron Fist og Gambit - De fleste af disse er bevisligt stærkere end Cap, så det er da ikke så sært. (Se Wiki)
Resten af din kritik er vitterligt i småtingsafdelingen...
Cap skal da lige vurdere om Fury skal have hjælp...
Du vil sidde i en bif og glo på USB sekvenser ?!
De flyvende skibe falder ned i vand eller ind i SHIELD bygningen som nok er ved at være rømmet på dette tidspunkt - det er i hvert fald min tolkning ;-) ...
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#65 Mikkel Abel 10 år siden
Du har ret i, at de komiske indslag er blevet et varemærke for Marvel - I TWS var det bare for meget og egentlig ikke særligt sjov. Og specielt fordi jeg følte, at denne rent faktisk tog sig selv mere seriøs det meste af tiden (i forhold til mange af de andre Marvel film), så virkede de platte indslag kun værre.
Lige præcis! Gid flere tegneseriefilmatiseringer kunne gøre det ligeså godt som Watchmen <3
Jeg forstår godt hvad du mener, men stort set alle superheltefigurer må vel være "urealistiske"...
2. Fine bud du og Hidsigproppen har på Peggy-scenen. Jeg havde svært ved at tage det seriøst.
3. Fair nok. Det rækkede min tegneserieviden ikke til at vide. Men da han langt fra er skildret som nogen "superskurk" i filmens scene, havde jeg sgu svært ved at købe det.
Som jeg selv skriver, så er det småting ja. Men det gik mig stadigvæk på og det har jeg aldrig prøvet i sådan en grad.
Til lejlighedsscenen, så gik min undren på The Winter Soldiers venten. :)
Nej jeg vil ikke se ham putte den ind i maskinen. Jeg fandt det bare lidt.... dumt
Lige præcis - utroligt heldigt, at de ALLE rammer vandet/bygninger hvor tusindvis af mennesker er nået væk. ;)
#66 T. Nielsen 10 år siden
#67 Mikkel Abel 10 år siden
#68 T. Nielsen 10 år siden
#69 Mikkel Abel 10 år siden
#70 dslacker 10 år siden
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440