Med “Cloverfield” har J.J. Abrams & co. sat ny standard for denne slags film. Kun igennem ét kamera opleves filmens handling, og den uvished, der er ved kun at kunne se, hvad kameraet filmer, gør “Cloverfield” til en intens og nervepirrende oplevelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 ks 16 år siden

En helt igennem fantastisk og meget gennemført spændingsfilm! Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg havde forventet, men filmen klarede sig i hvert fald over alle forventningerne.

Jeg må indrømme, at kameraet til tider var lidt irriterende, men samtidig var det virkelig også en effektiv måde at præsentere filmen på. Den rystende, dokumentariske og ekstremt autentiske stil flyttede virkelig filmen fra god til ekstraordinær. Specielt syntes jeg, at teknikken blev brugt på meget gennemtænkt og mesterligt vis. Her var jeg simpelthen nød til at tage hatten af, det kamera gav virkelig filmen noget, den ville have manglet med andre kamerateknikker. Specielt var jeg imponeret over, hvordan de aldrig gik på kompromis med kameraet og virkelig valgte at vise ALT gennem kameeraet. Dette gjorde naturligvis, at man ofte mistede et par bider her og der af "scenariet", men samtidig var det nok den største årsag til, at filmen blev så nærværende.

Jeg kunne fornemme i biografen, at mange var lidt skuffet over, at der ingen forklaring kom på monstrets tilstedeværelse. Jeg følte dog nærmere, at det blot forstærkede filmens egentlig stærke punkt - nemlig karakterne og autenciteten af hele begivenheden. Det var vitterligt som selv at være der og aldrig har jeg set en katastrofefilm, der i den grad fik mig til at frygte at være til stede i filmen.

Lige en ting, der undrer min kæreste og jeg meget!
Da de findes af militæret i undergrunden, bryder der vild panik ud da de pludselig opdager, at Marlena er blevet bidt. Herefter går kameraet på vild rystetur og panikken gør, at man næsten ikke når at opfatte hvad fanden der sker. Man når dog at se en form for forstørret rotte æde hende bag et forhæng. Hvad fanden sker der lige der? Det fik ingen af os overhovedet fat i. Nogen af jer, der har teorier?
Gravatar

#32 filmz-gofferoffer 16 år siden

#31

Da hun bliver bidt, bliver hun muligvis inficeret med noget, for mændende trækker hende til side, mens de råber noget med, hun er blevet bidt, og hun sprænger derfor i luften bag forhænget. Tidligere ser man en mand på en båre med en sprængt brystkasse, formodentlig en soldat, der har lidt en lignende skæbne på grund af et bid fra de mindre væsner.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#33 mar16 16 år siden

32#
hun eksploderer


jeg var inde i lido i vejle for at se den i går sammen med nogle venner. det mærkelige var at vi havde næsten hele salen for os selv. der er åbenbart ikke mange der kender den, men den har også kun været mest kendt på internettet.

ps: ingen af os fik det dårligt
Gravatar

#34 cansi 16 år siden

# 31

første gang jeg så traileren tænkte jeg også at det var en kæmpe rotte, men det er nogle mænd som har sådan en beskyttelses dragt på, da alt går i panik derinde ved militæret, ser man 2 mænd med blå dragter på tage fat i Marlena og fører hende bag et forsejlning også sprænger hun i luften.


Angående monsteret, mange mennesker har ikke kunnet lide filmen pga. monsteret ikke bliver forklaret. Jeg syntes bare de skal huske at filmen handler om et lille gruppe menneskers overlevelse og nærmest ikke om et monster der hærger NY. Jeg tror det er de samme mennesker som vil klage over The Dark Knight, hvor jokeren heller ikke vil blive forklaret.
Gravatar

#35 wiseguy 16 år siden

#33 jeg var også i Lido igår kl. 19 i sal 1 og undrede mig også lidt over, hvor få mennesker der egentlig var! Men mon ikke den kommer stærkt igen, når rygtet spreder sig.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#36 kasper0204 16 år siden

6/6 - Hold da kæft en oplevelse!! Jeg får lyst til at tage ind og se den igen, for som #31 skriver - "Det var vitterligt som selv at være der og aldrig har jeg set en katastrofefilm, der i den grad fik mig til at frygte at være til stede i filmen." !!

Det var lige så da jeg gik hjem fra biografen, så frygtede jeg, at der lige pludselig skulle falde murbrokker ned foran mig - eller at den kæmpe fod pludseligt ville trampe ned foran mig...

FED FED film!!!
Gravatar

#37 dyg 16 år siden

Er lige kommet hjem fra en næsten tom BioCity Sal 2 i Århus, hvor jeg så denne film. Jeg havde ikke rigtigt nogen fornemmelse for, hvordan denne film ville være, men den gjorde et meget positivt indtryk på mig. Der hersker en dejlig intens og uhyggeligstemning hele filmen igennem (næsten), og det håndholdte kamera er virkeligt brugt godt i filmen.

#29 - Din første spoiler, har du ikke et link dertil? Har lige søgt lidt selv, men har ikke fundet det.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#38 metabolid 16 år siden

Saa den i Montreal for ca 10 dage siden og maa sige den stadig haenger i som en af de fedeste monsterfilm ever. "Realismen", kamerafoering, klipning, lydmix, skuespil etc er suveraent og fungerer uovertruffent i samtlige 88 minuters terror...wow :D
Gravatar

#39 filmz-Qawl 16 år siden

Da den lammende tavshed havde lagt sig i biografen, og rulleteksterne begyndte, at vise sig på skærmen, rev jeg min mobil frem som det første, og skrev til en klassekammerat:

"... i filmens historie vil man se tilbage på dén her og tænke; århundredes milepæl og det var her(!) vi toppede film genren. Jeg kan uden tøven sige, at det er den bedste film jeg nogensinde har set!".

Man er allerede suget ind i universet efter 20 sekunder af filmen, hvor man nærmere bliver sat i rollen som en militær-repræsentant, som skal gennemse optagelser fra episoden, end man decideret føler sig som en tilskuer.

Efter at jeg i mange år har været suget ind i filmens univers, er jeg efterhånden gået fra det redegørende til det analyserende niveau, og nærmere tænkt; "ej, en god kameravinkel", der hvor jeg nok nærmere skulle have tænkt; "hold kæft, hvor er det synd, at Jack er ved, at fryse ihjel i vandet"...

Men den her film ændrede dét. I 1 time og 25 var jeg alle andre steder end i Baltoppen bio. Jeg var i et konferrencerum på en militærbase og gennemså optagelserne.

Kortere sagt: Jeg levede mig ind i filmen. For første gang i flere år havde jeg lyst til at græde, når J.J ville have mig til at græde og jeg havde lyst til, at skrige, når J.J ville have mig til at skrige!

Filmen er uden tvivl værd, at se!
- Og jeg regner også selv med, at tage ind og se den allerede imorgen.

Venlig hilsen,
Christian,
Mediefagsstuderende på Ørestad gymnasium og 1-18-08 (Cloverfield) fan siden sommeren (Juni) 2007.
Gravatar

#40 blahblah 16 år siden

#39

Nu har JJ Abrams kun produceret den, så det er Matt Reeves du skal have fat i der :)

Skriv ny kommentar: