Og ‘letfordøjelighed’ er nøgleordet. Som de fleste traditionelle populære ‘page-turner’ romaner, der er umulige at lægge fra sig, lever og dør “Da Vinci mysteriet”-filmen med sin evne til at vedligeholde et stødt, spændingsmættet tempo uden slinger i valsen – det vil sige tålmodige, intime stunder, hvor pulsen daler og plottet og personerne får lov til at ånde lidt. Selvom “Da Vinci mysteriet” nok ikke lever helt op til sit enormt populære litterære forlæg, står vi nu alligevel med en god og effektiv, omend ganske anonym, thriller.
Skriv ny kommentar:
#71 dolphinfriendly 18 år siden
"A Beautiful Mind" er en fin film (også **** efter min mening), men ellers synes jeg ikke ligefrem Howard har bidraget med andet bare tilnærmelsesvis godt siden "Willow". Mere en instruktør man søger udenom, fremfor en man opsøger.
#72 filmz-Bruce 18 år siden
#73 BN 18 år siden
Men det jeg lige vil sige, at jeg har læst bogen igennem og dvælet mest ved selve sammensvægelsesteorien, dvs. hele det opdigtede puslespil med Opus Dei, Leonard Da Vinci, Jesu og Maria Magdalenes ægteskab og deraf følgende efterkommere, den hellige grals sande identitet, plus mange flere detaljer.
Og samtidig har jeg læst forfatterne Michael Baigent og Richard Leighs bog "Det hellige blod og den hellige gral". Disse to forfattere sagsøgte Dan Brown for at have brudt ophavsretloven. ... Og jeg kan bekræfte, at ikke bare NOGLE, men ALLE detaljer (uden undtagelse) i sammensværgelses-plottet i "Da Vinci Mysteriet" er hentet DIREKTE fra "Det hellige blod og den hellige gral".
Om Dan Brown så af den grund burde være blevet dømt skyldig, er nok mere end tvivlsomt, da de to forfatteres bøger hører til faglitteraturen og Dan Browns bog er skønlitteratur (el. fiktion). At bruge forskeres "hvad nu hvis"-teorier som grundlag for en fiktiv bog eller film, har man jo set forfattere gøre før.
Men én ting står fast: Dan Browns bog indeholder ingen som helst originale ideer eller konstruktioner fra forfatteren selv - kun hovedpersonerne, skyderierne og biljagterne, der skal danne ramme om plottet, er ting Dan Brown selv har fundet på.
#74 jessup 18 år siden
#75 BN 18 år siden
Ok. ;-)
Øv, hvorfor får man ikke altid det tilbud i biografen? hehe
#76 Riqon 18 år siden
#77 dolphinfriendly 18 år siden
Men én ting står fast: Dan Browns bog indeholder ingen som helst originale ideer eller konstruktioner fra forfatteren selv - kun hovedpersonerne, skyderierne og biljagterne, der skal danne ramme om plottet, er ting Dan Brown selv har fundet på.
Bullseye - jeg er rørende enig. Brown har kun bidraget til formen, som er super forudsigeligt dramaturlogisk set og læner sig ellers stort set op af allerede skrevet materiel.
Den nærmest rene afskriving af "Det hellige blod og den hellige gral" var en af grundene til jeg blev harm på "Da Venci mysteriet", da jeg læste den (eller halvdelen, før jeg i væmmelse kastede den over min skulder). Førstnævnte værk mener jeg iøvrigt er rigtig interessant, derfor bliver man ekstra muggen over at Brown for det første plagiater forlæget fra et andet værk, men får derudover heller ikke en skid ud af det - andet end middelmådig (ja, efter min mening nærmest pinligt ringe) litteratur. Jeg kommer ALDRIG til at forstå, hvorfor det (makt)værk har fået så stor succes.
Det er jo netop idéen der har solgt, og den har klovnen ikke engang selv udtænkt.
#78 filmz-bullettooth 18 år siden
#79 mr gaijin 18 år siden
#80 filmz-latency 18 år siden