Og ‘letfordøjelighed’ er nøgleordet. Som de fleste traditionelle populære ‘page-turner’ romaner, der er umulige at lægge fra sig, lever og dør “Da Vinci mysteriet”-filmen med sin evne til at vedligeholde et stødt, spændingsmættet tempo uden slinger i valsen – det vil sige tålmodige, intime stunder, hvor pulsen daler og plottet og personerne får lov til at ånde lidt. Selvom “Da Vinci mysteriet” nok ikke lever helt op til sit enormt populære litterære forlæg, står vi nu alligevel med en god og effektiv, omend ganske anonym, thriller.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 caks 18 år siden

hvis bogen er til **, så får filmen ***. ok underholdende, havde dog forventet mere at tautou og tom hanks var en direkte fejlcasting, total ukarismatisk og forglemmelig.
Gravatar

#82 tiny 18 år siden

Jeg må ærligt indrømme, at jeg har det lidt ambivalent med filmen - man er vel hunkøn :) Billedsiden var utrolig flot, mens musikken var lidt kedelig. Skuespillet var ok uden at være prangende. Dog med undtagelse af Paul Bettany og Jean Reno. Der var faktisk et par steder, hvor jeg måtte koncentrere mig voldsomt for ikke at komme til at grine; der var altså et par scener, hvor det blev ufrivilligt komisk.

Jeg har læst bogen og jeg tror, det tager nerven ud af filmen. Min søster var helt væk og fanget af spændingen. Jeg sad bare helt roligt og blev faktisk mere forskrækket, da min søster på et tidspunkt fløj ½ meter op i luften af forskrækkelse...

Jeg forstår dog ikke helt ændringen af slutningen i forhold til bogen:
Det giver ingen mening, at Sauniéres kone er i Skotland. Passer hun bare på kirken? Det giver da mere mening, at hun passer på Sophies bror og på den måde passe på "det hellige blod". Og hvorfor var de pludselig ikke længere hendes biologiske bedsteforældre?
Men jeg kunne godt lide, at de nedtonede "romancen" mellem Langdon og Sophie. Jeg fandt den helt malplaceret i bogen.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#83 Winniepooh 18 år siden

Jeg var skuffet over filmen, men jeg kan ikke pege på hvad der var galt.

Gode skuespillere (Jeg elsker Tom Hanks, men han passede meget dårligt med bogens beskrivelse af Robert Langdon synes jeg)

Fin instruktion, godt romanforlæg, flotte locations osv.

Men tilsammen gav det bare ikke nogen wauw oplevelse.

You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#84 SpielbergFreak 18 år siden

F******CK en skuffelse!!!!

This should have been the biggest cover-up in the moviehistory! Da Vinci Code mig et vist sted!?!?!?!

Gravatar

#85 filmz-Oddj0b 18 år siden

Jeg tror det er en ok film, hvis man ikke har læst bogen, men da alle næsten har læst bogen falder filmen til jorden.
Filmen mangler de mange spændings øjeblikke som bogen har, og de fremstiller Robert Langdon som et super menneske i forhold til bogen.
Jeg vælger alligevel at give filmen 2 stjerner fordi den har nogle gode elementer så længe man holder sig fra bogen.
>>>------------------------>
Napoleon Dynamite
Gravatar

#86 HonoDelLoce 18 år siden

Jeg forstår dog ikke helt ændringen af slutningen i forhold til bogen:
Det giver ingen mening, at Sauniéres kone er i Skotland. Passer hun bare på kirken? Det giver da mere mening, at hun passer på Sophies bror og på den måde passe på "det hellige blod". Og hvorfor var de pludselig ikke længere hendes biologiske bedsteforældre?

Undskyld jeg svarer på dette over 3 måneder efter du postede, men har først fået set filmen her til aften, og tror at du tager fejl..

Jeg tror at Sophies bedstemoder til sidst er hendes biologiske, og ikke Sauniere's kone. Som jeg ser det, skulle bedstemoderen have taget sig af Sophie efter ulykken, men for ikke at sætte hendes liv på spil, overdrog hun Sophie til Sauniere. Derfor hun siger "jeg gav dig op for længe siden" eller noget i den retning.

Jeg vil dog give dig ret i, at det virker underligt, at delen med hendes bror er udeladt, men på den anden side kan filmen jo sagtens fungere uden, og har ikke den store værdi for slutningen alligevel, når nu ændringer om det biologiske forhold til Sauniere er lavet..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#87 filmz-Mizz-freak 17 år siden

Det er altså verdens mest fantastiske film !+! Utroligt skuespil:p Audrey Tautou r kommet flot ud af sin skygge som Amilié:p Hun er da en god skuespiller ?+? Og for fanden hvor Paul Battany r fantastisk i den film !+! Vidste slet ikke hvem han var før den hér:p
Gravatar

#88 filmz-Mizz-freak 17 år siden

Glemte lige Ian Mckellen , Alfred Molina og Tom Hanks der også var fremragende , men det r jo ikke en overraskelse:p De spiller næsten altid fantastisk ! Elsker Ian McKellens typisk engelske humor , og Alfred Molinas overbevisende skuespil:p Syntes af Audrey Tautou r en af de få kvindelige hovedroller der ikke er pisse irriternde:p Hun r skøn . Paul Bettany spillede bare så overbevisende som Silas ,
at jeg blev helt ulykkelig da han døde tilsidst:(

[Spoiler indsat af admin.]
Gravatar

#89 filmz-michaell 17 år siden

#10 Har lige en kommentar til mit eget spørgsmål, som jeg stilte for syv måneder siden. Jeg var meget skuffet da jeg så filmen i biografen, men grinte ikke på nogle tidspunkter. Nu genså jeg så filmen her for nylig og grinte højlydt af slutningen hvor
Tom Hanks falder på knæ og strygerne går helt amok
, det var simpelhen for ufrivilligt komisk og plat.
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#90 filmz-Mizz-freak 17 år siden

oh yes , thanks Ron Howard ,

den film er jo bare fantastisk !! alt fra skuespillet (Især til Paul Bettany , Audrey Tautou og Sir. McKellen til historien og stederne .... uden tvivl 6/6

Skriv ny kommentar: