Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#321 Therien 12 år siden

El vez (320) skrev:
Er der andre der har tænkt over, at åbningssekvensen er fuldstændig overflødig og unødigt risikabel? Hvorfor lade sig tage til fange med høj risiko og ikke nok med det, kapre et fly på den måde de gjorde. Jo det var da en flot scene men forhelvede hvor er den unødvendig. Den tendens går så igen i resten af filmen.

Der sker sgu så meget i den film der er fuldstændigt skudt i hovedet, orker ikke at tænke mere over det..
Gravatar

#322 Babo84 12 år siden

Ahh. Så kan man godt nok kritisere mange film. Der er mange ting man bliver nødt til at "købe" som tilskuer, særligt i den type film. Desuden iscenesætter de jo Pavels død, som faktisk viser sig at give mening længere fremme i filmen.

Sjovt. Jeg kan se at en film som Seven er blandt dine favoritter. Det er om nogen FILMEN, der er SÅ konstrueret, at den overhovedet ikke tåler ret mange tænken-over, for så falder korthuset squ sammen. Alligevel sluger man det hele råt.
Gravatar

#323 Therien 12 år siden

How so?

Anyway.. Du har købt en trøje! Der hænger en tråd.. Du trækker i den og forhåbentligt knækker den - overlever man nok, ellers løber den og trøjen falder fra hinanden - ubrugelig..
Gravatar

#324 Babo84 12 år siden

Nåh, men jeg tænker bare på alle de elementer i en film som Seven og for den sags skyld, Fight Club, som man bliver nødt til at "købe", for at være med på legen. F.eks: Der er mange ting der går "morderens vej", altså John Doe's vej, så puslespillet kan gå op. Vi ser ham jo aldrig udføre en eneste ting - alt er udført nøjagtigt således, at tingene går op i den højere enhed. For ham. Det er en ret utrolig konstruktion af et plot, og begynder man at skænke det ret mange tanker, jamen så ryger troværdigheden en smule. Ligesådan med en film som Fight Club (som jeg selv nyder). Edward Norton befinder sig på fly, på en bar og snakker med sit "andet jeg" og ingen opdager noget? Come on. Ikke for at nævne slut-scenen med pistolen/munden ;) Ingen er vist gode til at opdage noget i den film ;) Det jeg siger er, at film er film. Man skal "købe" visse elementer. Ikke plothuller, men visse ting i fortællingen, som er påkrævet for at være med på legen. Jovist, TDKr er ikke altid logisk set med realistiske øjne,
men alene det at bane brækker hans ryg, som i tegneserien og gør et comeback på nogle måneder, er bare noget man bliver nødt til at indfinde sig med, hvis man skal være med på legen.
Gravatar

#325 Høegh 12 år siden

Så fik jeg også set den tredie Bat-film i trilogien.
Og "underwhelmed" må nok desværre blive overskriften på min oplevelse.

Filmen er som sådan hæderlig nok i sin helhed. Men meget af den forsøgte patos blev hele tiden, for mig, overdøvet af de tomme tønder der buldrede i det fjerne, og jeg følte mig aldrig synderlig engageret i hverken Batmans eller Chicagos Gothams skæbne. Der klarede TDK det langt bedre i forhold til, at skabe uforudsigelighed og spænding.

Men det var rart at se franchisen endelig helt har opgivet sine - tidligere forgæves - forsøg på at etablere filmene som jordbundene og semi-realistiske. Seriens tidligere konstante forsøg på at blæse og have mel i munden, gjorde langt mere skade end gavn for universets troværdighed. Her led BB og TDK desværre en del under ikke at kunne bestemme sig for om de ville være jordbundene og underspillede, eller om de ville være fyldt med oneliners, superhelte-anatomi og out-of-this-world-supergadgets. The Dark Knight Rises har besluttet sig for det sidste, og det er helt fint.

Personligt følte jeg dog at plottet endte med at blive for stort til en Batman-film. Og som resultat druknede Batman lidt i de meget store armbevægelser - Endda i en sådan grad at han i en stor del af filmen praktisk talt var reduceret til en biperson.
Ja, og så bliver jeg nok aldrig helt fan af
Batman der redder dagen ved at flyve væk med atombomben hængende i en stor kæde. Det virker lidt som sådan noget der kunne være sket i den gakkede 60'er version.

Og og og, hvordan pokker har der ikke været plads i budgettet til en ordenlig koreograf - Når nu Nolan endelig har besluttet sig for, at lægge sin stroboskopiske klipning af kampscener på hylden? ...oh well.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#326 Kruse 12 år siden

Det har sine ulemper at have en Bane-maske på i længere tid om sommeren :)

Bane's tan lines
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#327 BN 12 år siden

Babo84 (324) skrev:

Jovist, TDKr er ikke altid logisk set med realistiske øjne,
men alene det at bane brækker hans ryg, som i tegneserien og gør et comeback på nogle måneder, er bare noget man bliver nødt til at indfinde sig med, hvis man skal være med på legen.

Skader og dermed forbundne sygdomsforløb er meget, meget forskellige, når det gælder en brækket ryg.

Vi får ikke at vide, hvor mange - eller hvor FÅ - ryghvirvler, Batman har brækket. Der bliver kun konkret nævnt noget om en enkelt knogle der stritter ud af ryggen på ham.

Her er lidt til sammenligning:

http://ry.dk/da/node/4057

Speedway-kører fra Ry brækkede ryggen Torsdag, 12. april 2012

SPEEDWAY: Speedway-køreren fra Ry, Morten Risager, kom alvorligt til skade torsdag aften, da han var på banen for sin engelske klub Ipswich Witches, men han tilsyneladende slipper han alligevel billigt.
En af Morten Risagers holdkammerater mistede kontrollen over speedway-cyklen, hvilket fik Morten Risager til at køre ind i holdkammeraten og vælte. Efterfølgende viste en undersøgelse, at Morten Risager har brækket fire ryghvivler i den nederste del af ryggen, men lægerne mener alligevel, at han er sluppet så billigt, at han kan være helt fit igen om tre til seks måneder.
- Da jeg lå i ambulancen, tænkte jeg. "Det er slemt denne gang".
- Det er noget pis, men jeg skal ikke opereres, så det ser trods alt fornuftigt ud, siger Morten Risager til Ekstra Bladet.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#328 Babo84 12 år siden

Men Wayne, under de forhold, kan umuligt komme på højkant, ved at de bare skubber ryghvirvler på plads og han hænges op med snoren ;) Der er nul behandling, og manglende mad/væske, selvom han får noget sølle mad en dag vistnok. Hans forsøg på flugt med snoren, hvor han falder to gange, vil simpelthen også ødelægge hans ryg igen.
Gravatar

#329 BN 12 år siden

Babo84 (328) skrev:

Men Wayne, under de forhold, kan umuligt komme på højkant, ved at de bare skubber ryghvirvler på plads og han hænges op med snoren ;) Der er nul behandling, og manglende mad/væske, selvom han får noget sølle mad en dag vistnok. Hans forsøg på flugt med snoren, hvor han falder to gange, vil simpelthen også ødelægge hans ryg igen.

Nul behandling? Han får skubbet en ryghvirvel på plads og bliver hængt op. Hvis dette i dine øjne er lig med nul sygebehandling, så bemærk, at speedwaykøreren heller ikke skulle opereres, trods 4 brækkede ryghvirvler.

Desuden får Wayne da mad og væske i samtlige måneder, han befinder sig i fangegrotten. Nolan behøver vel ikke at vise os en masse måltids-scener for at skære dette ud i pap? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#330 Kruse 12 år siden

#327+328:
Hvorfor fokus på ryggen? Det er da et endnu større mirakel at hans knæ pludselig er blevet fikset. I starten af filmen kan han knapt nok gå og har en slem halten. Han får endda at vide af sin læge, at han absolut intet brusk har i knæet, og det derfor ikke bare lige kan hele. Så får han så en højteknologisk(læs: magisk) benspænde, som gør at han nu kan bevæge sit ben helt normalt igen. På trods af hvor usandsynligt det måske er, så kan jeg godt købe at sådan en benspænde skulle kunne findes i den verden. Men når han så bliver smidt i fangehullet af Bane, så får han jo taget alt sit udstyr(og derved også sin benspænde). Men af en eller anden grund, så glemmer filmen alt om hans knæproblemer, og han har ingen problemer med det bagefter. Han træner åbenbart brusk tilbage i kroppen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: