Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#341 Babo84 12 år siden

Jeg hænger mig faktisk ikke i ligegyldige detaljer, men påpegede blot for en anden bruger længere oppe, at man bliver nødt til at indfinde sig med visse ting og købe dem, som seer, særligt i eventyr film. Du kan læse min kommentar #324 Men jeg kan ikke se igennem fingre, hvis der er for mange løse ender, som nogen så tror er "overladt til fantasien" og "ikke skåret ud". Nu det er Batman, så har jeg en tendens til at "købe" mange ting langt hen af vejen, men der er grænser.

BN

Det er da også fint, at du kan tolke på den ufaglærte fange, som evt. kunne være lægen, ja måske endda julemanden, eller helbrederen med magiske evner og what not. Men for mange muligheder kan altså give bagslag, og så kan du selvfølgelig trøste dig med, at det er "overladt til fantasi". Det vi også ved om hullet er, at det er jordens dårligste sted - dét siger de i filmen. Og så kan jeg da regne to og to sammen og komme frem til, at det nok ikke er badeferie de er på med gourmetmad.
Gravatar

#342 BN 12 år siden

#341 - Babo84:

Ang. den ufaglærte fange:

No big mystery. Sommetider findes der (ikke blot på film, men også i virkeligheden) nogle, der har lært nogle tricks ... med bilmekanik (uden at være mekanikere), med et kamera (uden at være uddannede fotografer), med computere og IT (uden at have en officiel uddannelse), med musik (uden at kunne noder eller at have modtaget musikundervisning) ..... og altså også med lægedom, uden at have nogen form for lægelig uddannelse.

At man overhovedet har begrebet "ufaglært" indenfor erhvervslivet, er jo fordi, at mange er selvlærte eller er blevet oplært "på stedet" af andre. Jeg er f.eks. selv ansat i en butik, som jeg nogle dage i ugen styrer helt alene, men jeg har aldrig gået på handelsskole eller haft en læreplads.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#343 Babo84 12 år siden

Jeg har bare meget svært ved at tro, set med realistiske øjne, at Wayne kommer sig over den skade, under de forhold, som mildest talt er elendige. Dernæst tager kampen op igen mod Bane, samtidig med, at Waynes knæ er helt fucked up og lider sikkert også af andre fysiske skader. Men okay. Det er som sagt eventyr, og nogle ting køber jeg gerne, for at være med på legen. Jeg mener dog stadig lidt, at Nolan skipper lidt let over nogle ting her.

Hvad synes du ellers om filmen?
Gravatar

#344 BN 12 år siden

Babo84 (343) skrev:
Hvad synes du ellers om filmen?

Jeg deler The Insiders mening om den: Det er den bedste i trilogien. Den er den perfekte blanding af eventyr-stemningen fra 'Batman Begins' og storbykrimi-tonen fra 'The Dark Knight'. Actionscenerne er nogle af de bedste, jeg længe har set. Det er lige min stil!

Hvad er det så der gør at 'The Dark Knight Rises' rammer fuldstændig plet hos undertegnede? Tjah, jeg kan ikke sige det bedre end The Insider: "hvis der er noget i "The Dark Knight Rises", der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan." Ja, det er stadig de menneskelige, følelsesmæssige elementer der driver dramaet i Nolans Batman-univers.

Det var ren filmmagi, da
Batman blev genfødt og igen stod midt på gaden, klar til kamp. Det øjeblik var for mig ligeså gåsehudsfremkaldende som "'I'm Batman!"-scenen i 'Batman Begins'. Og den efterfølgende jagt gennem gaderne var fænomenal. Scenerne mellem Bruce Wayne og Alfred var velskrevne og rørende. Og billederne af Selina Kyle drønende gennem Gothams mørke gader på motorcyklen og af Batman poserende et sted højt oppe med udsigt over byen, var yderst stemningsfyldte. Jeg blev virkelig revet med, da det lykkedes Bruce Wayne at kravle opad hullet eller grotten - det var også en af filmens følelsesmæssigt stærke øjeblikke. Gary Oldman havde et par fremragende scener, især den hvor han blev vred over John Blakes anklage mod ham. ..... Nåja, og så fik jeg - på en god måde, omend med en trykken i maven - følelsen af deja-vú til 11/9-terroren ved synet af sprængte broer og røg fra ekslosioner hængende rundt omkring i Gotham. Jeg kan godt lide filmens storslåede scener med masseoptrin og kaos - det er eminent skruet sammen.

Det var desuden en fornøjelse at se, at Batman/Bruce Wayne helt og holdent var i centrum af historien akkurat ligesom i 'Batman Begins.

10/10

Jeg skal ind og gense den imorgen.
Gravatar

#345 The Insider 12 år siden

Niiiiiiice
War. War never changes.
Gravatar

#346 Babo84 12 år siden

Godt for dig ;)

Er dog enig omkring filmens action og persontegningen. Spot on. Nolan behandler de mange personer med flot overblik.
Gravatar

#347 doom WAD 12 år siden

Kruse (326) skrev:
Det har sine ulemper at have en Bane-maske på i længere tid om sommeren :)

Bane's tan lines

http://youbentmywookie.com/wookie/gallery/0811_fir...
Gravatar

#348 Ericmase 12 år siden

BN (344) skrev:
Jeg deler The Insiders mening om den: Det er den bedste i trilogien. Den er den perfekte blanding af eventyr-stemningen fra 'Batman Begins' og storbykrimi-tonen fra 'The Dark Knight'. Actionscenerne er nogle af de bedste, jeg længe har set. Det er lige min stil!

Hvad er det så der gør at 'The Dark Knight Rises' rammer fuldstændig plet hos undertegnede? Tjah, jeg kan ikke sige det bedre end The Insider: "hvis der er noget i "The Dark Knight Rises", der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan." Ja, det er stadig de menneskelige, følelsesmæssige elementer der driver dramaet i Nolans Batman-univers.

Det var ren filmmagi, da
Batman blev genfødt og igen stod midt på gaden, klar til kamp. Det øjeblik var for mig ligeså gåsehudsfremkaldende som "'I'm Batman!"-scenen i 'Batman Begins'. Og den efterfølgende jagt gennem gaderne var fænomenal. Scenerne mellem Bruce Wayne og Alfred var velskrevne og rørende. Og billederne af Selina Kyle drønende gennem Gothams mørke gader på motorcyklen og af Batman poserende et sted højt oppe med udsigt over byen, var yderst stemningsfyldte. Jeg blev virkelig revet med, da det lykkedes Bruce Wayne at kravle opad hullet eller grotten - det var også en af filmens følelsesmæssigt stærke øjeblikke. Gary Oldman havde et par fremragende scener, især den hvor han blev vred over John Blakes anklage mod ham. ..... Nåja, og så fik jeg - på en god måde, omend med en trykken i maven - følelsen af deja-vú til 11/9-terroren ved synet af sprængte broer og røg fra ekslosioner hængende rundt omkring i Gotham. Jeg kan godt lide filmens storslåede scener med masseoptrin og kaos - det er eminent skruet sammen.

Det var desuden en fornøjelse at se, at Batman/Bruce Wayne helt og holdent var i centrum af historien akkurat ligesom i 'Batman Begins.

10/10

Jeg skal ind og gense den imorgen.

Hørt (igen)!

The Insider (345) skrev:
Niiiiiiice

Eniiiiiiig!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#349 iso 12 år siden

BN (344) skrev:
Den er den perfekte blanding af eventyr-stemningen fra 'Batman Begins' og storbykrimi-tonen fra 'The Dark Knight'. Actionscenerne er nogle af de bedste, jeg længe har set. Det er lige min stil!

Er fuldstændig enig, BN. :) Har set Rises tre gange i biografen, og den blev bedre for hver gang. Mange detaljer faldt bedre på plads, og er så forbløffet over Nolans fortællestil, greb om karakterer, sans for action, og sidst men ikke mindst det menneskelige og humanitære drama, der altid er i centrum. Selv under actionen føler man en form for vrede, aggression, vilje eller utryghed, hvilket er en stor sjældenhed i størstedelen af blockbuckers - stor bedrift. Zimmers musik er igen inciterende, opløftende og rørende på samme tid, og Pfisters fotografering er igen så flot og episk. Jeg elsker simpelthen denne film.

BN lagde du mærke til sekvensen hvor Batman redder John Blake fra Banes håndlangere og dens blærede afslutning. Blake takker Batman, og Batman svarer igen med: ’’Don’t thank me yet’’. I de to tidligere film siger han noget i retning af: ’’You don’t have to thank me’’ til Gordon, men her tager han imod Blakes ’’taknemmelighed’’, og gør det endda også med et lille smil på læben. ;-)
Gravatar

#350 BN 12 år siden

iso (349) skrev:
BN lagde du mærke til sekvensen hvor Batman redder John Blake fra Banes håndlangere og dens blærede afslutning. Blake takker Batman, og Batman svarer igen med: ’’Don’t thank me yet’’. I de to tidligere film siger han noget i retning af: ’’You don’t have to thank me’’ til Gordon, men her tager han imod Blakes ’’taknemmelighed’’, og gør det endda også med et lille smil på læben. ;-)

Ja, det var en fin, lille detalje. :-)

Skriv ny kommentar: