Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#451 JannikAnd 12 år siden

Following - 4/10
Memento - 6/10
Insomnia - 5/10
The Prestige - 7/10
Batman Begins - 8/10
The Dark Knight - 7/10
Inception - 3/10
The Dark Knight Rises - 6/10

Kun Batman Begins tiltaler mig for alvor. Den (og til en vis grad The Prestige) er hans eneste film, hvor han dropper matematikken og lykkes med at skabe illusion. Resten er over-rationaliseret kedsomhed.
Gravatar

#452 BN 12 år siden

Following - har ikke set den
Memento - 4-5/10
Insomnia - 8/10
The Prestige - ?/10 (smider en anmeldelse og karakter senere)
Batman Begins - 10/10
The Dark Knight - 10/10
Inception - 10/10
The Dark Knight Rises - 10/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#453 Collateral 12 år siden

Following - Ikke set.
Memento - 9/10
Insomnia - Ikke set
The Prestige - 7/10
Batman Begins - 8/10
The Dark Knight - 9/10
Inception - 9/10
The Dark Knight Rises - 8/10

TDKR kan måske stige senere hen, men min mavefornemmelse omkring den lige nu ligger i det lav. Memento skal jeg også lige have genset, kan være den egentlig bør have topkarakter.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#454 Neranders 12 år siden

My turn!

Following - 7/10
Memento - 10/10
Insomnia - 8/10
The Prestige - 8/10
Batman Begins - 8/10
The Dark Knight - 9/10
Inception - 8/10
The Dark Knight Rises - 7-8/10
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#455 Kyllingebenet 12 år siden

Jeg vil også lege med:

Following: Ikke set
Memento: 8/10
Insomnia: 7/10
Prestige 8/10
Batman Begins 9/10
The Dark Knight 10/10
Inception 10/10
The Dark Knight Rises 9/10

... ikke fordi det betyder noget for nogen!
Gravatar

#456 Babo84 12 år siden

cronick (448) skrev:
Okay, nu hvor vi alligevel er ude på et sidespor, er der så nogen, der vil være flink og argumentere for, hvorfor Memento er så god en film?

Jeg fandt den ganske kedelig og langtrukken, dog med et fint persongalleri og twist til sidst. Jeg ligger nok på en 6-7/10. Hvad er jeg gået glip af?

Genial rent fortælleteknisk. Først og fremmest. Derudover har den rent tematisk en del at byde på og flere ting der kom til at kendetegne Nolan fremover, blandt andet leg med tid (opfattelsen af tid), hævn, hukommelse, selvbedrag, identitet. Det er nok også den af hans film, jeg bliver ved med at opdage nye detaljer for hver gang jeg ser den. Filmen er kompromisløs. Den efterlod mig lamslået i slutningen, når man opdager sandheden. Desuden er dette Nolans bedste klippede film af Dody Dorn, som kunne noget helt magisk her.

"kedelig og langtrukken" synes jeg da er lidt ærgerligt du synes dette, men giv den nu en chance måske, og måske voksner den?
Gravatar

#457 Lord Beef Jerky 12 år siden

#456 Det var først anden gang jeg så den, at det gik op for mig, at slutningen var tvetydig! Men jeg var heller ikke den store på twists tilbage i tiden... rigtig fed film, ja.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#458 akerman 12 år siden

Memento, 10
Inception, 9
Prestige, 8
Batman Begins, 7
Dark Knight, 7
Dark Knight Returns, 6
Insomnia, 6
Gravatar

#459 Ericmase 12 år siden

akerman (458) skrev:
Dark Knight Rises, 6

Rettet ;)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#460 Babo84 12 år siden

Det jeg godt kan lide ved både Memento og Prestige er, at twists er underbygget. Jeg hader twists, hvor alt kan blive sandsynligt. Altså fortænkte og meget konstruerede twists, hvor man ikke føler de er særligt gennemtænkte, men blot twistede. Memento handler mere om selvbedrag og det hovedpersonen vælger/ikke vælger at trøste sig med for at udfylde tomheden. Han har ingen greb om tiden hellere. Det geniale er det små flachbacks, hvor hovedrollen f.eks nipper på konens lår, mens det næste flachback er udspillet anderledes, med afgørende detaljer, som blot er ændret i hovedpersonens sind. Ved Prestige afsløres twistet længe før slutningen, men det opdager man/jeg først ved andet syn.

Skriv ny kommentar: