Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#461 Lord Beef Jerky 12 år siden

#460 Nolan elsker de tvetydige slutninger, og lige præcis i de to film, giver de perfekt mening, da de understøtter filmenes temaer og karaktererne... Inception on the other hand går under den anden kategori du nævne... altså fortænkt og konstrueret.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#462 Babo84 12 år siden

Lord Beef Jerky (461) skrev:
altså fortænkt og konstrueret

hehe!! Ved ikke om jeg er enig, for jeg synes nu ikke slutningen i den er så tvetydig endda, som nogen måske tror. Den er måske lidt drilsk, og nogle af Nolans egne regler bliver måske brudt og modsagt (det med Totem f.eks), men den er ikke så gennemtænkt som tidligere, det kan jeg gå med til.

Jeg mener faktisk, at David Fincher laver mange konstruerede slutninger. Se7en er helt igennem konstrueret film. Men det er, paradoksalt nok, også dens styrke (og undtagelsen, som jeg elsker hehe). Men tænker man over John Doe's gerninger, så er det squ for godt til at være sandt. ALT går op i den højere enhed for Se7en. Alt Doe foretager sig, er fejlfrit udført. Altså, hvis man tænker over det. The Game ligeledes, blot svagere udført og uden den samme tyngde. Igen går alt i filmen "den rigtige vej"
så hovedrollen til sidst kan falde mm. præcist ned på puden ;)

Første gang jeg så Sjette Sans var jeg imponeret, men ser man den igen, så er den ikke specielt gennemtænkt. Saw ligeså.

(spoiler-advarsel indsat af admin)
Gravatar

#463 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (460) skrev:
Prestige afsløres twistet længe før slutningen, men det opdager man/jeg først ved andet syn.
Hvad opdagede du så, for du har ændret mening om dette et par gange mindes jeg.

Babo84 (456) skrev:
Genial rent fortælleteknisk. Først og fremmest.
Tror jeg snart må få købt den på BD!!! Du lokker med gode ord:)

Babo84 (462) skrev:
Se7en er helt igennem konstrueret film.
Det er jo fint nok, når konstruktionen går op og det gør den jo. Film er jo også en kunstform, så alt efter hvad de vil, må de for mig fortælles som de vil, så længe de blot giver mening, går op eller lignende. Det du tænker på når noget er konstrueret, er vel også nærmere, når det ender med ingen mening at give eller at man kan føre slutningen tilbage til det man har set.

Som en note (ikke som et forsvar af filmen). Det kan man i f.eks også i The 6th Sense, selv om jeg dog er enig i, at det er også alt man kan og at den taber en del ved gensyn, når man ikke længere overraskes og alle (mange) scenerne inden slet ikke mere har deres nerve, da de er nemme at afkode.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#464 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (463) skrev:
Hvad opdagede du så, for du har ændret mening om dette et par gange mindes jeg

Hvad mener du? Første gang man ser Prestige, var jeg selvfølgelig overrasket til slut. Men når man genser den, afslører den twistet længefør.
Det aner man bare ikke som tilskuer første gang. Det finder jeg jo genialt, og underbygget, som sagt. Der er mange scener med Bale/Bale der snakker med hinanden, og der zoomes ind i Bordens/Fallons makeup. Derudover afslører Angier faktisk selv, at Borden nok ikke bruger en dublent i sine tricks, men ingen tror ham. Twistet er herligt underbygget - det har jeg altid ment og mener stadig. Intet er ændret der.
Gravatar

#465 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (463) skrev:
Det du tænker på når noget er konstrueret

Det er selvfølgelig slemmest når konstruktionen ingen mening giver ;) Men det var ikke kun dét jeg snakkede om. Men hvorvidt tingene blev underbygget via. små hints og clues, som leder op til "overraskelsen". I Sjette Sans skal vi jo tro på, at Willis har vandret rundt alene i et år uden at fatte en skid ;)
Gravatar

#466 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (464) skrev:
Hvad mener du? Første gang man ser Prestige, var jeg selvfølgelig overrasket til slut. Men når man genser den, afslører den twistet længefør.
Jeg mener (intet negativt) hvor du er endt, da jeg husker du har tolket på slutningen og snakket om du var uenig med kære gamle sandmand, for senere måske alligevel at være enig og sådan. Intet forkert i det, Babo, det tjener dig da til ære, at du gider tænke over det og ikke lukker døren for en anden tolkning. Så jeg var blot nysgerrig om dit take på twistet:)

Babo84 (464) skrev:
Twistet er herligt underbygget - det har jeg altid ment og mener stadig. Intet er ændret der.
Det var såmænd heller ikke det jeg ville antyde, din paranoide skiderik:-D

Babo84 (465) skrev:
Men det var ikke kun dét jeg snakkede om. Men hvorvidt tingene blev underbygget via. små hints og clues, som leder op til "overraskelsen".
Det var også præcis det jeg mente og at jeg mente, at du mente og det jeg forsøgte at skrive mener jeg:)

Babo84 (465) skrev:
I Sjette Sans skal vi jo tro på, at Willis har vandret rundt alene i et år uden at fatte en skid ;)
Det kan man jo købe eller lade være (jeg har lidt svært ved helt at sætte din kommentar ind i den kontekst snakken går på?).
Da manden er død og det er overnaturligt, ophæves visse former for logik jo.
De kunne også have ladet det foregå over en uge. Uanset hvad, så understøtter scenerne mere eller mindre slutningen, også selv om det kan forekomme søgt (og lidt hjemsøgt måske;) Det var som sagt ikke for at uderstøtte det jeg først skrev, at jeg nævnte Sixth Sense. Det var blot en tilføjelse og ikke en film jeg gider forsvare (hvilket heller ikke ville give mening, da vi mere eller mindre vist er ret enige).
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#467 MOVIE1000 12 år siden

Tager den også lige ;)

Following - ?/10
Memento - 5/10
Insomnia - 8/10
The Prestige - 7/10
Batman Begins - 7/10
The Dark Knight - 9/10
Inception - 8/10
The Dark Knight Rises - 5/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#468 The Insider 12 år siden

Star Trek: The Motion Picture - 3/6
Star Trek II: The Wrath of Khan - 5/6
Star Trek III: The Search for Spock - 4/6
Star Trek IV: The Voyage Home - 6/6
Star Trek V: The Final Frontier - 3/6
Star Trek VI: The Undiscovered Country - 5/6
Star Trek: Generations - 4/6
Star Trek: First Contact - 6/6
Star Trek: Insurrection - 2/6
Star Trek: Nemesis - 2/6
Star Trek - 5/6
The Prestige - 4/6
War. War never changes.
Gravatar

#469 Ericmase 12 år siden

The Insider (468) skrev:
The Prestige - 4/6

Hvornår er den film lige indblandet i "Star Trek"-universet? :-?
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#470 The Insider 12 år siden

Watch closely.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: