Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#491 Babo84 12 år siden
Er det en joke? ;) Mener da at huske, TDK stod på en 14 plads på din all-time liste?
What happend, som jokeren ville sige.
#492 Stilund 12 år siden
#493 BN 12 år siden
"Dalet"? Jeg gætter på, at du mener "steget".
#494 Riqon 12 år siden
Ja, den liste var først og fremmest personlige favoritter, hvoraf nogle "guilty pleasures" også sneg sig ind, ikke mindst Rain Man, men som jeg også bemærkede i nogle af begrundelserne, så var det ikke nødvendigvis, fordi jeg så disse film som verdens største mesterværker af verdens dygtigste instruktører. Det var film, som ramte på et mere personligt plan, ofte baseret på dramaet, dialogen, skuespilpræstationerne og mindre på klipning, cinematografi, score, etc..
Jeg var som mange andre høj på The Dark Knight, da jeg lige havde set den, fordi det var en stor Batman-film af den type, jeg har drømt om, siden jeg så Batman i Snurre Snups Søndagsklub hver søndag klokken halv 11. :p Jeg blev revet med af hypen, og jeg skammer mig ikke over det, da det var fuldt bevidst :) Men ja, jeg genså så TDK for et par uger siden (havde set Batman Begins dagen før), og jeg måtte bare erkende ved gensyn, at svaghederne var en hel del større, end jeg huskede dem, ikke mindst når det kom til Harvey Dent:
Alligevel er den én af mine kæreste ejer på blu-ray og en film, jeg vil se mange gange i løbet af de næste mange år. Jeg vil nyde det legendariske kup i begyndelsen, Heath Ledgers karismatiske scener, Caine og Bales kemi, musikken, og ikke mindst dens interessante skildring af menneskets anarkistiske/altruistiske natur.
#495 Kruse 12 år siden
Er skepsissen dalet? Er du sikker på at du har formuleret det korrekt i forhold til hvad du mener? :)
"The Prestige" kan måske snige sig ind på min personlige top 10 over film fra dette årtusinde, men ellers synes jeg ikke at nogen af hans andre film er i nærheden af dette.
Har han været andet? Og der er skam intet galt i at være mainstream, men jeg ærgrer mig bare over at Nolan ikke har ramt sit topniveau det sidste par film.
#496 Riqon 12 år siden
Memento var vel ikke ligefrem mainstream. Eller, den var i hvert fald eksperimenterende.
#497 Kruse 12 år siden
Jeg vil nok også nærmere kalde den for en indie-film. Men for en indie-film at være, så har den alligevel noget forholdsvis mainstream-skuespillere.
#498 BN 12 år siden
#499 Babo84 12 år siden
Så du laver en top-liste, der egentlig ikke er din top-liste alligevel, men "guilty pleasures"? Det giver ærligt ikke mening imo, men hvis det gør for dig, må det det jo være nok ;)
I så fald; kan du give os den "rigtige" liste nu, og hvad for nogle film har sneget sig på den?
#500 Riqon 12 år siden
Jeg synes nu, jeg har forklaret rimelig konsistent og tydeligt, at det var en meget subjektiv liste, og hvilke kriterier det var jeg kiggede på. Og det var min liste, så det var mig, der bestemte ("I have absolute power!") :p At den så ikke giver nogen mening for dig, kan jeg nok leve med :) Og nej, jeg vil ikke give dig nogen "rigtig" liste, hvad du så end mener med det - den kan du da selv lave :p