Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#611 The Insider 11 år siden

#610, ønsk dig én til jul! For at citere Ole Michelsen: Blu-ray... er nice.
War. War never changes.
Gravatar

#612 BN 11 år siden

Efter et gensyn nu hvor dvd'en er ude:

'The Dark Knight Rises' er på mange måder en bedre film end 'The Dark Knight' (som jeg dog stadig regner for et mesterværk).

Og nej: Heath Ledgers Joker er ikke uovergåelig. Tom Hardys Bane er en anderledes skurk, men matcher fuldt ud Jokeren.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#613 Riqon 11 år siden

Louise84 (610) skrev:
Jeg ejer ikke sådan en maskine og kommer ikke til det i den nærmeste fremtid!

Hvorfor dog ikke?

Hermed mit slag for BD:
Det er ved at være hvermandseje. Selv min mor, som er sidst i 50'erne, og som ikke har ret meget pejling omkring tekonologi, værdsatte det meget, da vi sønner gav hende en blu-ray. Det hun blev mest overrasket over var, at hun faktisk tydeligt kunne se forskellen (hun forventede nok halvvejs at kun unge nørdede mennesker ville kunne det).
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#614 Ispep 11 år siden

BN (612) skrev:
på mange måder en bedre film end 'The Dark Knight'

Kun måske lidt på actionfronten, men ellers når den ifølge mig ikke The Dark Knight's begavede plot, dybde og ikke mindst den hårrejsende slutningen, hvor TDKR ender lige efter bogen. Jeg finder Rises mindst begavet af de tre film. Bane er ligeledes rigtig god, men vil altid stå i skyggen af Ledger, hvis man endelig vælger at sammenligne dem (skal man ikke nødvendigvis) men Ledger var bedre.
Gravatar

#615 MMB 11 år siden

Helt enig, Rekkidr Aloc - måske bortset fra, at jeg ikke synes actionen er bedre i TDKR!
Gravatar

#616 Ispep 11 år siden

JOW, du er enig :D

Rises har bedre fight-scenes, f.eks. Og den åbningsscene synes jeg virkelig var godt iscenesat. Men ja. Som film finder jeg den også svagest. Ikke så meget i karaktererne (jeg synes Nolan skildrer dem godt), men historien finder jeg svagest fortalt/fundet på.
Gravatar

#617 MMB 11 år siden

Hehe. :) Om den har bedre fightscenes end de andre, kan jeg ærlig talt ikke huske. Det er muligt. :) Åbningsscenen formåede aldrig at fange mig emotionelt. Jeg synes, at det hele virkede kunstigt og opsat. Men det er egentlig sjovt, at jeg har det sådan, når jeg samtidig var vild med Skyfalls åbning. For man kunne sagtens komme med præcis den samme kritik af dens åbning.
Gravatar

#618 Ispep 11 år siden

Hverken Begins eller TDK havde nogle mindeværdige slåsscener, men Rises synes jeg diskede op med en enkelt, nemlig den første kamp mellem Bane og Batman.

Foeller (617) skrev:
virkede kunstigt og opsat

Altså kunstigt lavet eller??

Foeller (617) skrev:
Åbningsscenen formåede aldrig at fange mig emotionelt

Hmm.. Det er jeg heller ikke sikker på den skal?? Altså jeg hører tit kritik, som lyder lidt sådan. "den fangede mig ikke emotionelt"... Næh, nej.. Det kan man sjældent modargumentere egentligt, men på den anden side behøver det ikke være filmens fejl, hvis du kan følge mig. Scenen skal ses som en intro til Bane, som laver et stort "nummer", og mere er der vel ikke? Scenen fungerede for mig først og fremmest fordi den var fermt udført og var spændende og lidt intens.
Gravatar

#619 MMB 11 år siden

Ispep (618) skrev:
Altså kunstigt lavet eller??

Som om det var opsat for opsætningens skyld. Jeg ved ikke, om du kan følge mig, men jeg kunne ikke lade vær med at tænke, at scenen kun var der, fordi Nolan følte, at der var behov for en storladen actionscene i starten, snarere end fordi der rent faktisk var brug for det.

Ispep (618) skrev:
Hmm.. Det er jeg heller ikke sikker på den skal?? Altså jeg hører tit kritik, som lyder lidt sådan. "den fangede mig ikke emotionelt"... Næh, nej.. Det kan man sjældent modargumentere egentligt, men på den anden side behøver det ikke være filmens fejl, hvis du kan følge mig.

Hehe, altså, det er utvivlsomt scenens formål at få seeren til at føle sig involveret i filmen. Om det så er filmens eller seerens skyld, når det ikke er tilfældet, kan man selvfølgelig altid diskutere. Det vil utvivlsomt starte en diskussion omkring subjektivitet, som vi vist allerede har været lidt inde på i Prometheus-tråden. :) Jeg vil ikke mene, at det hverken er min eller filmens fejl, men må blot konstatere, at filmen ikke formåede at gøre det ved mig, som var dens formål. :)
Gravatar

#620 Batsy 11 år siden

Er enig med Foeller, TDK havde den bedste startscene, Jeg fik gåsehud da jokeren tog masken af og sagde "I believe what dosent kill you, simply makes you stranger". Synes meget bedre om den næste scene med med banen, hvor han dræber sin 2 håndlanger, der synes jeg han var meget mere skræmmende.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: