Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#631 Riqon 11 år siden
Pudsigt. Jeg synes slutningen på Rises var en typisk Nolan-slutning med sine tvetydigheder, twists og ukomplette antydninger. At den krævede mere nosser end ellers, og at han ligefrem sked på sine fans, det kan jeg slet ikke se.
#632 Hr. Nielsen 11 år siden
#633 MMB 11 år siden
#634 Lord Beef Jerky 11 år siden
Same thing with Inception som du selv antyder. Det kan sagtens anses tvetydigt, hvis man har lyst til det. Det er dog en meget almen Nolan-afslutning. Ikke at det er en dårlig ting overhovedet. Men jeg kan ligesom Riqon ikke se, hvordan manden skider på sine fans.
#635 Ispep 11 år siden
Jeg kan tildels godt gå med til, at Rises er en tand mere følelsesmæssig rigere end TDK, men næppe mere eftertænksom. Den efterlod mig faktisk lidt tomhændet, hvad det angår. Jeg købte ikke historien på samme måde som tidligere, selvom jeg var mega godt underholdt. Jeg er enig i, at Wayne atter er i centrum, og det var godt træk, men også som ventet. Men jeg blev ikke for alvor grebet af hans "oprejsning" som hans "tilblivelse" i Begins, f.eks.
Det gør det vel altid, så den del gider jeg ikke ind i. Men jeg tror ikke Hardy vil stå så mindeværdigt i historien, som Ledgers portræt. Jeg er desuden med på, hvad Hardy/Nolan prøvede med rollen, så det behøver du ikke skærer ud for mig, ven :D Det lykkedes skam for Hardy og co. med det de ville. jeg fandt Hardy rigtig god, men han var mig ikke så uforudsigelig og velspillende som Ledger. Desuden synes jeg ikke, at Bane var Hardy's bedste præstation. Har du set ham spille i andre film? Bronson f.eks?
#636 Ispep 11 år siden
Følger man ordentlig med, så er der intet tvetydigt i den slutning, nej. Autopiloten var jo sat til og lavet. Længere er den vist heller ikke.
#637 Hr. Nielsen 11 år siden
#638 Lord Beef Jerky 11 år siden
#639 Riqon 11 år siden
Nej, min pointe var, at det var en typisk Nolanslutning. "Følger man ordentlig med, så er der intet tvetydigt i den slutning," som #636 siger, men det samme kan jo netop siges om Inception, hvis slutning er lavet lidt på samme måde. Alene det, at der kræves man følger ordentligt med, er jo ganske sigende og typisk Nolans måde at konstruere en slutning på - ikke mindst i en film, hvor alt anden information end lige netop dette med "autopiloten" bliver overfortalt og skåret ud i pap for os.
Altså følger det ikke, at "Nolan har nosser til at pisse på sine fans," hvis jeg ellers har forstået den formulering korrekt.
#640 Kruse 11 år siden
Ikke et godt nok spørgsmål...prøv igen!
Tæt på, men ikke helt godt nok!
Langt fra godt nok!
Desværre....Bedre held næste gang!