Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#641 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (635) skrev:
Jeg købte ikke historien på samme måde som tidligere, selvom jeg var mega godt underholdt.
Den er også en anelse mere klodset, hvis man kan kalde den sådan. Hmm, nej købte er det rette ord. Så bare enig.

Ispep (635) skrev:
Men jeg tror ikke Hardy vil stå så mindeværdigt i historien, som Ledgers portræt.
Tror også det arbejder lidt imod Hardy, at han skulle følge efter The Joker. Udover at Ledger gjorde det fantastisk, så var rollen også mere skrevet til at folde sig ud i og jeg husker, vi var mange dengang der blev overrasket over en sådan skurk, eller hvordan han var. I TDKR var det ligesom forventet at vi skulle have en 'fantastisk' skurk.

Ispep (635) skrev:
velspillende som Ledger
Sådan lidt for sjov, hvordan måler man så egentlig det, når rollerne er så forskellige:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#642 Hr. Nielsen 11 år siden

#638 Godt spørgsmål;)
Gravatar

#643 Hr. Nielsen 11 år siden

Riqon (639) skrev:
Følger man ordentlig med, så er der intet tvetydigt i den slutning," som #636 siger
Det sagde jeg faktisk i min første kommentar, så nu forstår jeg slet ikke hvad du søger?

Riqon (639) skrev:
Alene det, at der kræves man følger ordentligt med, er jo ganske sigende og typisk Nolans måde at konstruere en slutning på
Jamen hvis du læste hvad jeg skrev, så ville det vel fremgå at jeg IKKE mener at det kræver man 'skal følge ordentligt med' i TDKR. Der serveres en fin afrunding uden twist, hvor Wayne's rejse ender og vi har fulgt historien til dørs og historien lukkes.

Kruse (640) skrev:
Ikke et godt nok spørgsmål...prøv igen!
Ja ja okay, det var lidt klodset formuleret så, Hr. Overdommer:-D Jeg mente blot, at jeg gad ikke bruge mere tid på at uddybe dette perspektiv, da jeg ikke fandt det så vigtigt og intet kunne lægge til mit svar, men at Lorden muligvis havde gerne måtte spørge løs om de andre ting. Var det godt nok Hr. Overdommer?
Gravatar

#644 Ispep 11 år siden

Thomas E. Nielsen (641) skrev:
så var rollen også mere skrevet til at folde sig ud i

Det kan man sige. Men det kræver også en god skuespiller til at folde den vittige rolle ud :D

Thomas E. Nielsen (641) skrev:
Sådan lidt for sjov, hvordan måler man så egentlig det, når rollerne er så forskellige

Godt spørgsmål. Et bud ville måske være, at Bane ligeså godt kunne spilles af en pumpet wrestler, fordi Hardy i virkeligheden udtrykker sig så lidt og hans stemme er indspillet. Sådan var den rolle skrevet. Ved godt Hardy prøver alt, men det er svært at pege på noget, der ikke kunne spilles af mange andre. Det var mere en fysisk-præstation, mere end jeg egentlig regnede med. Ledgers præstation, derimod, er noget sværere at erstatte synes jeg. Netop fordi han leverede noget enestående i hans mimik, kropssprog, stemmeføringen, der ændrer sig i takt med situationerne, var spot on. Man kunne fornemme manden nærmest var jokeren, og ikke kun spillede den.
Gravatar

#645 Kruse 11 år siden

Thomas E. Nielsen (643) skrev:
Ja ja okay, det var lidt klodset formuleret så, Hr. Overdommer:-D Jeg mente blot, at jeg gad ikke bruge mere tid på at uddybe dette perspektiv, da jeg ikke fandt det så vigtigt og intet kunne lægge til mit svar, men at Lorden muligvis havde gerne måtte spørge løs om de andre ting. Var det godt nok Hr. Overdommer?

Jeg har skam intet problem med din formulering. Jeg ville bare drille Lord Beef Jerky lidt :D
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#646 Ispep 11 år siden

at jeg IKKE mener at det kræver man 'skal følge ordentligt med' i TDKR

Den detalje med autopiloten er selvfølgelig vigtig, men ja.. der kræves ikke det store, nu du siger det. Og Cain's sidste blik mod parret, og billedet af dem i næste klip, er da ikke til at misforstå.
Gravatar

#647 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (644) skrev:
Men det kræver også en god skuespiller til at folde den vittige rolle ud
Jeg har aldrig påstået andet og Ledger gjorde i hvert fald rollen ære. Men Hardy er OGSÅ en god skuespiller og en jeg generelt anser som bedre end Ledger. Men igen, hvordan måler man det:)

Ispep (644) skrev:
Et bud ville måske være, at Bane ligeså godt kunne spilles af en pumpet wrestler, fordi Hardy i virkeligheden udtrykker sig så lidt og hans stemme er indspillet.
Så strengt taget, kunne man altså sige at rollen som Bane rent faktisk er mere krævende at gøre mindeværdig?

Ispep (644) skrev:
Ledgers præstation
Præstationen behøver du såmænd ikke forsvare, det ved du:-D

Kruse (645) skrev:
Jeg har skam intet problem med din formulering.
Nej, men det har jeg med din!!!???!!!....
Pjat:-D

Ispep (646) skrev:
der kræves ikke det store, nu du siger det.
Der er i hvert fald mere end et hint kan man sige:-P
Gravatar

#648 Ispep 11 år siden

Thomas E. Nielsen (647) skrev:
Men Hardy er OGSÅ en god skuespiller og en jeg generelt anser som bedre end Ledger

Ja, han er absolut dygtig Hardy og meget lovende. Om han er bedre end Ledger ved jeg ikke. Jeg synes manden viste, at han havde klassen. Brokeback Mountain, Candy, TDK var klasse præstationer og alsidige præstationer, men det er først sent han viste sit potentiale. Ærgerligt!

Thomas E. Nielsen (647) skrev:
Så strengt taget, kunne man altså sige at rollen som Bane rent faktisk er mere krævende at gøre mindeværdig?

Kommer an på hvordan man ser på det. Rollen hæmmer selvfølgelig meget af ens ansigtsmimik, så truslen skal komme fra den fysiske side. Og rollen skal være farligt skrevet. Altså han skal fremstå kold og kynisk. Så jeg tror faktisk, udfra skuespillet, så kræves der ikke meget.
Gravatar

#649 Riqon 11 år siden

Det sagde jeg faktisk i min første kommentar, så nu forstår jeg slet ikke hvad du søger?

Måske du tygger lidt for hurtigt gennem mine indlæg, før du svarer.. prøver igen:

Det, jeg prøver at sige, er, at det er en typisk Nolanslutning, som jeg forestiller mig falder i god jord hos Nolanfans. Ingen bliver pisset eller skidt på, og Nolan viser ikke mere nosser med det, han gjorde i Rises, end han gør i andre film. Hvorfor? Fordi den er konstrueret på samme lidt luskede måde som slutningerne i hans andre film. Tvetydigheden er der, om ikke andet så i kraft af at vi kun gives hints om hvad der er sket i stedet for at blive vist det (vi ser aldrig autopiloten blive fikset eller Wayne slippe ud af maskinen i tide). Den opmærksomme vil naturligvis ikke være i tvivl om, at Wayne overlevede - det er jeg heller ikke - og alligevel er den sparsomme information her i slutningen slående og (altså igen) typisk Nolan.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#650 Riqon 11 år siden

Ispep (646) skrev:
Den detalje med autopiloten er selvfølgelig vigtig, men ja.. der kræves ikke det store, nu du siger det. Og Cain's sidste blik mod parret, og billedet af dem i næste klip, er da ikke til at misforstå.

Også her er ligheden med Inception jo virkelig slående.

Scenen hvor DiCaprios karakter møder sine børn igen ses tidligere i filmen, hvor den dog figurerer som en "fantasi" eller et "ønske", og til slut får vi den så serveret igen, men undrer os over at virkeligheden i den grad lignede fantasien - så det næsten virkede utroværdigt. "Er det en drøm?" tvinges vi så til at spørge, selvfølgelig hjulpet på vej af snurretoppen, som vi ikke ser falde.

I "Rises" er det så Alfreds drøm vi ser opfyldt til sidst på en tilsvarende måde, men igen må det jo undre os lidt, at virkeligheden i den grad kom til at ligne fantasien, han havde gået med. Men sådan var det jo nok tilrettelagt af Wayne. :)

En rigtig Nolanslutning.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: