“Dirch” er en stor film. Men når man alligevel sidder tilbage med et aber dabei, for det gør man, er det måske, fordi de store production values ikke er Zandvliets force. Vi skal død og pine føres rundt i periodens 1950’er-univers med række efter række af skinnende biler, høje franskbrødsfrisurer og strutkjoler, og så skal der danses hipt på Royal Bar med det rette designer-interiør til øredøvende jazz. Alt perfekt gengivet ned til mindste detalje. Og det i så høj grad, at skuespillerne, især de kvindelige, af og til selv synes som fortabte, polerede rekvisitter. Her må man klandre manuskriptforfatterne Anders Frithiof August og Zandvliet for ikke at give Passers piger nok saft og kraft. Ærgerligt og irriterende. Så giv mig hellere Paprika i kornede, hæslige, ekstrem-nærbilleder i “Applaus”. Hvor der er plads til udfoldelse af metier såvel som historie – og frisuren ikke kunne være mere ligegyldig.


Se også: Filmz TV: Interview med “Dirch”-instruktøren Martin Zandvliet

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Lehrmann 12 år siden

Ja, Ann Lind Andersen er mere gossip og tanketomme interviews end vidergivelse af viden og holdninger.

Vil til hver en tid hellere se på de damer, der er med i Dirch end på Paprika "Mother Bitch" Steen.
Gravatar

#12 elwood 12 år siden

Til Oscar hmm tvivler lidt her, er det ikke en ekstrem dansk film, hvor kendt er Dirch Passer i USA f.eks. (udover Reptilicus)

Tror umiddelbart den blir svær og markedsføre for dem derover i udenlandsk film kategorien.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#13 Bruce 12 år siden

Glimragende anmeldelse!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#14 BN 12 år siden

Bruce (13) skrev:
Glimragende anmeldelse!


Haha. Et godt ord - og langt stærkere end "fremrende". ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 Hr. Nielsen 12 år siden

Jeg glæder mig til filmen. Har jeg hele tiden gjort og efter dens fine modtagelse mange steder, er min forventninger jo ikke blevet mindre. Jannie's anmeldelse er såmænd god nok. Jeg ligger ofte lidt over med stjerner, så hvis hun giver den 4/6, er det klart en stor anbefaling til mig:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#16 Collateral 12 år siden

#12: Den kunne vel strengt taget godt, i hvert fald som jeg læser det ud fra anmeldelsen, sælges som en seriøs sort of "bromance" og samtidig snakke anmelderen også om filmen som værende en deroute fortælling, hvilket jeg forestiller mig kan være relevant, selv for folk der ikke kender manden. Det er bare overvejelser selvfølgelig.

Jeg glæder mig til at se filmen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#17 Bruce 12 år siden

#14 Ja det kan faktisk være lidt tricky at finde gode sammensætninger af tillægsord, men jeg kan godt li' det ord :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#18 Leo DiCaprio 12 år siden

Har lige set den og har aldrig oplevet en bedre film- og Kaas. Fuck hvor var det imponerende. En film der meget vel kunne toppe nogle af de mest succesrige virkelighed historier fra anerkendte instruktører. Der er dog en ting jeg ikke forstår, Jannie.

Hvorfor gav du den ikke 5 stjerner? Zandevilit er nu officielt min danske ynglings instruktør!
Gravatar

#19 sluppermand 12 år siden

Rigtig god anmeldelse, som jeg er meget enig i. Det generede mig, på samme måde som Jannie, at kvinderne i filmen simpelthen er for endimensionale. Billedsiden er vældig flot og Ranthe og Kaas leverer bundsolide præstationer, men filmens fokus virker meget flakkende og de mange gengivelser af Passers store optrædener er alt for lange. Det er da sjovt at se på, men det fortæller intet om manden bag myten.
Never trust a cop in a raincoat
Gravatar

#20 Nicki52 12 år siden

Er enig i anmeldelse. Det er som Kjeld og Dirch var vigtigst, pigerne får bare fem til 10 minutters spilletid. Den mest ligegyldige person er Lommer assistent. Han udfolder sig jo slet ikke, så jeg anede ikke hvorfor Kristian Halken skulle spille ham. Så Judy som han var sammen med i fem år før hun blev smidt ud, hende regner man med at udfolde sig. Hanne (Laura Christensen) var den af hans piger der udfoldede sig mest. Ifølge filmen var Ove, Kjeld, Preben og Stig hans eneste venner, for man får ikke hans kolleger præsenteret som venner eller er de slet ikke med. Hvis der ikke var store huller i filmen, fik den fem.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: