Dirch
Udgivet 25. aug 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Dirch Passer var en sjov mand. Måske den sjoveste af dem alle. Men hans liv var alt andet end sjovt. Det fortæller instruktør Martin P. Zandvliets ærlige portræt-film “Dirch” os. Skiftevis ætsende stærkt og ikke mindst rørende, men desværre også pligtopfyldende detaljeret.
Ind og ud af Dirchs liv flyver den ene kvinde efter den anden. Først skuespillerinden med den markante skærebrænderrøst, Sigrid Horne (Laura Bro), som Dirch skilles fra i 1956. Dernæst blandt andre den blonde brystbombe Judy Gringer, Dirchs anden hustru Hanne og til sidst den lovligt meget yngre Bente. Men alle disse kvinder, der i filmen fremstilles helt og aldeles intetsigende, rør ikke Dirch på samme måde som vennen, kollegaen og den medsammensvorne Kjeld Petersen.
“Dirch” er en flot skæbnefortælling om en egentlig sky og bange mand, der næsten snubler ind i sin store karriere. En karriere, der oprulles trofast og nok rigeligt bukkende med Dirchs største scenesucceser minutiøst gengivet. “Tømmerflåden”, “Kæmpebabyen” og Daimi-duetten “Hvem har du kysset i din gadedør”. De er der alle sammen. Og i forbifarten selvfølgelig teaterdirektør Stig Lommer (Lars Brygmann) med høj cigarføring og flankeret af de lårkorte Lommerpiger, en blid Ove Sprogøe og en overraskende seriøs Preben Kaas (præcist portrætteret af Martin Buch fra “Rytteriet”). Da Zandvliet i sin instruktørdebut “Applaus” gik helt tæt på Paprika Steens furede skuespillerdiva, grænsende til det udstillende, føltes det som et frisk pust. Her er en mand, der tør, tænkte man. Her lefles ikke. Den dristighed har han heldigvis bragt med videre i “Dirch”. Dirch helgenkåres langt fra, men får lov at fremstå som det mangelfulde menneske, han var: En utro ægtemand, for ikke at sige womanizer, med en lidt for sundhedsskadelig hang til gedigne whiskysjusser til at holde problemerne for døren. Men det vidste man vel godt i forvejen.
“Dirch” er en stor film. Men når man alligevel sidder tilbage med et aber dabei, for det gør man, er det måske, fordi de store production values ikke er Zandvliets force. Vi skal død og pine føres rundt i periodens 1950’er-univers med række efter række af skinnende biler, høje franskbrødsfrisurer og strutkjoler, og så skal der danses hipt på Royal Bar med det rette designer-interiør til øredøvende jazz. Alt perfekt gengivet ned til mindste detalje. Og det i så høj grad, at skuespillerne, især de kvindelige, af og til selv synes som fortabte, polerede rekvisitter. Her må man klandre manuskriptforfatterne Anders Frithiof August og Zandvliet for ikke at give Passers piger nok saft og kraft. Ærgerligt og irriterende. Så giv mig hellere Paprika i kornede, hæslige, ekstrem-nærbilleder i “Applaus”. Hvor der er plads til udfoldelse af metier såvel som historie – og frisuren ikke kunne være mere ligegyldig.
Se også: Filmz TV: Interview med “Dirch”-instruktøren Martin Zandvliet
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet