“Dirch” er en stor film. Men når man alligevel sidder tilbage med et aber dabei, for det gør man, er det måske, fordi de store production values ikke er Zandvliets force. Vi skal død og pine føres rundt i periodens 1950’er-univers med række efter række af skinnende biler, høje franskbrødsfrisurer og strutkjoler, og så skal der danses hipt på Royal Bar med det rette designer-interiør til øredøvende jazz. Alt perfekt gengivet ned til mindste detalje. Og det i så høj grad, at skuespillerne, især de kvindelige, af og til selv synes som fortabte, polerede rekvisitter. Her må man klandre manuskriptforfatterne Anders Frithiof August og Zandvliet for ikke at give Passers piger nok saft og kraft. Ærgerligt og irriterende. Så giv mig hellere Paprika i kornede, hæslige, ekstrem-nærbilleder i “Applaus”. Hvor der er plads til udfoldelse af metier såvel som historie – og frisuren ikke kunne være mere ligegyldig.


Se også: Filmz TV: Interview med “Dirch”-instruktøren Martin Zandvliet

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 elwood 12 år siden

Billede 1
Har lige netop fået og vide, han skal spille med i den nye Tempelriddernes skat

Billede 2
Nicolaj Lie Kaas, var meget glad for sin medskuespiller MEGET! glad!

Billede 3
I det mindste er vi sminket bedre end de forkælede Møgunger fra Harry Potter 7 del 2.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 X&O 12 år siden

Jeg forstår ikke hvorfor folk nedgør sminken. Jeg synes ikke der er en finger at sætte på den.

Det virker som en habil film, som jeg vil glæde mig til at se, og som med garanti vil trække mange billetter. Det glæder mig altid når Danmark kan præstere ambitiøse film som denne. Flere af den slags tak.
Gravatar

#3 elwood 12 år siden

Jeg nedgør ikke den her film, men en anden film, og nedgør er så meget sagt, poker fun at it more like it.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 Moog 12 år siden

Rigtig god anmeldelse.

Jeg var meget bange for hvordan denne film ville udarte sig, men det lader da til at Lie Kaas har ramt ham godt :)

@Elwood

Nu har jeg tit tænkt over din signatur, jeg forstår den ikke helt, er det fordi Cruise gentager Abrams?
Gravatar

#5 elwood 12 år siden

Har du hørt Kommentar sporet til Mission Impossible 3 ?

Det er den størreste omgang røvslikning/rygklapning eller hva man vil kalde det du nogensinde har hørt, jeg synes bare det var så morsomt, og høre de to herre sidde og skamrose alt.

Så for lige og forklare det hel præcis, det er to quotes taget fra kommentarsporet, ikke nødvendigvis samme sted, snart så længe siden jeg ikke kan huske det eksakt.

Så ja jeg måtte tage noget af det som min signatur 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 Sweetiebellefan 12 år siden

Der er noget at se frem til.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#7 X&O 12 år siden

elwood (3) skrev:
Jeg nedgør ikke den her film, men en anden film, og nedgør er så meget sagt, poker fun at it more like it.


I så fald skriver du det forkert...

"I det mindste var jeg ikke den sidste der kom i mål" hentyder næppe til vinderen af et løb.
Gravatar

#8 elwood 12 år siden

ok.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9 Jb-film 12 år siden

Danske film er ofte ikke velset blandt anmeldere - men jeg blev mere forarget over Ann Lind Andersens noget passiv tilgang til "Dirch"
- Som Go´ morgen Danmarks filmanmelder, har hun siden, hun viste sig første gang på TV2 i 2004 og anmeldelsen af "Familien Gregersen" ikke været synderligt interesseret i danske film!

Men til filmen - den er nok lavet ud fra et stramt koncept, som også blev brugt i tv-serien "Krøniken" - vi kan jo håbe på, at der findes mere i form at sidehistorier, som kan bruges på DVD/Blu-ray - eller en udvidet tv-serie version.

- Men det afskrækker mig ikke for at se den - det er jo historie på mange områder.
Gravatar

#10 MMB 12 år siden

Rigtig fin anmeldelse, selvom jeg næsten synes, det virker som om, den skulle have fået 1 stjerne mere. Det lyder dog som om, at det er en ret gennemført film, som måske har en lille chance ved Oscar-ceremonien.

P.S. Ann Lind Andersen er forfærdelig...

Skriv ny kommentar: