“Dirch” er en stor film. Men når man alligevel sidder tilbage med et aber dabei, for det gør man, er det måske, fordi de store production values ikke er Zandvliets force. Vi skal død og pine føres rundt i periodens 1950’er-univers med række efter række af skinnende biler, høje franskbrødsfrisurer og strutkjoler, og så skal der danses hipt på Royal Bar med det rette designer-interiør til øredøvende jazz. Alt perfekt gengivet ned til mindste detalje. Og det i så høj grad, at skuespillerne, især de kvindelige, af og til selv synes som fortabte, polerede rekvisitter. Her må man klandre manuskriptforfatterne Anders Frithiof August og Zandvliet for ikke at give Passers piger nok saft og kraft. Ærgerligt og irriterende. Så giv mig hellere Paprika i kornede, hæslige, ekstrem-nærbilleder i “Applaus”. Hvor der er plads til udfoldelse af metier såvel som historie – og frisuren ikke kunne være mere ligegyldig.
Se også: Filmz TV: Interview med “Dirch”-instruktøren Martin Zandvliet
#31 Collateral 12 år siden
Tja. Synes nu mest det er i den sidste del af filmen melankolien tager over. Indtil da er der da også en stor del lys og glæde. Så ja. Er i øvrigt nok enig i din karakter. Men skal se den igen en af de nærmeste dage (til anmeldelse) så nu må vi se.
#32 BN 12 år siden
Jeg kunne ikke være mere enig. ;-)
Som jeg skrev:
#33 Collateral 12 år siden
Det har du ret i, men det generer bare ikke mig :) Det gør slutningen til gengæld -_-
#34 BN 12 år siden
Tænker du på
#35 Collateral 12 år siden
Det gør jeg i hvert fald. Jeg var SÅ ærgerlig over at de ikke bare slutter da
#36 BN 12 år siden
Ja, de skulle bare være gået direkte til prologen med dens opsummerende tekst.
#37 Collateral 12 år siden
Enig. Så du i øvrigt billedet efter rulleteksterne? Meget sjov lille detalje.
#38 BN 12 år siden
Nej. Jeg skal da vist lige ind og spole frem til det, mens tid er. (Lejede den gennem tdc film.)
#39 Collateral 12 år siden
Det er en meget lille ting, men meget spas.
#40 BN 12 år siden
Nå, det havde jeg godt set før. Men jo, en sjov, lille ting. :-)