“Dirch” er en stor film. Men når man alligevel sidder tilbage med et aber dabei, for det gør man, er det måske, fordi de store production values ikke er Zandvliets force. Vi skal død og pine føres rundt i periodens 1950’er-univers med række efter række af skinnende biler, høje franskbrødsfrisurer og strutkjoler, og så skal der danses hipt på Royal Bar med det rette designer-interiør til øredøvende jazz. Alt perfekt gengivet ned til mindste detalje. Og det i så høj grad, at skuespillerne, især de kvindelige, af og til selv synes som fortabte, polerede rekvisitter. Her må man klandre manuskriptforfatterne Anders Frithiof August og Zandvliet for ikke at give Passers piger nok saft og kraft. Ærgerligt og irriterende. Så giv mig hellere Paprika i kornede, hæslige, ekstrem-nærbilleder i “Applaus”. Hvor der er plads til udfoldelse af metier såvel som historie – og frisuren ikke kunne være mere ligegyldig.


Se også: Filmz TV: Interview med “Dirch”-instruktøren Martin Zandvliet

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Collateral 12 år siden

BN (30) skrev:
Det er jeg helt med på. ... Selvfølgelig kan en film af så kort varighed ikke omfavne hele Dirchs liv. Det man så også skal huske, er at den p.g.a. sit fokus heller ikke omfavner hele hans personlighed.


Tja. Synes nu mest det er i den sidste del af filmen melankolien tager over. Indtil da er der da også en stor del lys og glæde. Så ja. Er i øvrigt nok enig i din karakter. Men skal se den igen en af de nærmeste dage (til anmeldelse) så nu må vi se.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#32 BN 12 år siden

Collateral (31) skrev:
Synes nu mest det er i den sidste del af filmen melankolien tager over.


Jeg kunne ikke være mere enig. ;-)

Som jeg skrev:

BN (25) skrev:
filmens noget ensidige fokus på disse ting er lige ved at give én indtryk af, at samtlige 18 år fra Kjelds død og til Dirchs egen ditto bestod af lutter tungsind, kun afbrudt af en påtaget munterhed, når han skulle optræde.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 Collateral 12 år siden

BN (32) skrev:
filmens noget ensidige fokus på disse ting er lige ved at give én indtryk af, at samtlige 18 år fra Kjelds død og til Dirchs egen ditto bestod af lutter tungsind, kun afbrudt af en påtaget munterhed, når han skulle optræde.


Det har du ret i, men det generer bare ikke mig :) Det gør slutningen til gengæld -_-
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#34 BN 12 år siden

Collateral (33) skrev:
Det gør slutningen til gengæld -_-


Tænker du på
musical-sekvensen efter hans død, hvor han pludselig er ung igen og optræder i en af Stig Lommers revyer, hvor han synger "Lille Frøken Himmelblå" sammen med Daimi? ... I så fald er vi to, der ikke kan lide den. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#35 Collateral 12 år siden

BN (34) skrev:
Tænker du på
musical-sekvensen efter hans død, hvor han pludselig er ung igen og optræder i en af Stig Lommers revyer, hvor han synger "Lille Frøken Himmelblå" sammen med Daimi? ... I så fald er vi to, der ikke kan lide den. ;-)


Det gør jeg i hvert fald. Jeg var SÅ ærgerlig over at de ikke bare slutter da
de trækker ham ud på båren (mener det er det der kommer lige inden omtalte sekvens). De er nok alligevel blevet bange for at hr. og fru. Danmark ikke fik feel good ting nok.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#36 BN 12 år siden

Collateral (35) skrev:
Det gør jeg i hvert fald. Jeg var SÅ ærgerlig over at de ikke bare slutter da
de trækker ham ud på båren (mener det er det der kommer lige inden omtalte sekvens). De er nok alligevel blevet bange for at hr. og fru. Danmark ikke fik feel good ting nok.


Ja, de skulle bare være gået direkte til prologen med dens opsummerende tekst.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#37 Collateral 12 år siden

BN (36) skrev:
Ja, de skulle bare være gået direkte til prologen med dens opsummerende tekst.


Enig. Så du i øvrigt billedet efter rulleteksterne? Meget sjov lille detalje.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#38 BN 12 år siden

Collateral (37) skrev:
Enig. Så du i øvrigt billedet efter rulleteksterne? Meget sjov lille detalje.


Nej. Jeg skal da vist lige ind og spole frem til det, mens tid er. (Lejede den gennem tdc film.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#39 Collateral 12 år siden

BN (38) skrev:
Nej. Jeg skal da vist lige ind og spole frem til det, mens tid er. (Lejede den gennem tdc film.)


Det er en meget lille ting, men meget spas.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#40 BN 12 år siden

Collateral (39) skrev:
Det er en meget lille ting, men meget spas.


Nå, det havde jeg godt set før. Men jo, en sjov, lille ting. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: