Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 davenport 16 år siden

Jeg orker ikke lige at læse det hele igen, men der kommer en spoiler omkring slutningen et sted. Ganske kort, dog.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#32 The Insider 16 år siden

#31, I don't think so :-)
War. War never changes.
Gravatar

#33 chandler75 16 år siden

davenport ser vist syner... ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#34 davenport 16 år siden

Orgh! - Jo! Han omtaler hvad der skete med de to, ganske kort som sagt, men for fanden! Jeg har tømmermænd, og gider ikke læse det hele igen.
Av av av mit hoved! Læs det selv!


;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#35 filmz-ayham 16 år siden

Den film er så sindsygt god.

Er dog lidt enig med Per Juul Carlsen om at det kunne være fedt med noget råt realisme, kornede billeder, håndholdt kamera for at understrege den syge nervøsitet modstandfolkene levede under.

- "Insert cool quote"
Gravatar

#36 filmz-Erlingur666 16 år siden

hvem spiller Lars mikklsen er det en stor rolle eller kun lidt eller slet ikke. Har bare læst han er med i den.
Gravatar

#37 NightHawk 16 år siden

Jeg er stort set enig i anmeldelsen, (som sædvanlig en fornøjelse at læse) samt den samlede score på 4/6.

Dog er jeg ikke enig i, at det er Thure Lindhardt der er bedst af de to hovedroller. Hans iskolde og maskinagtige præstation, er idrømmet hamrende intens, men den byder ikke som jeg ser det på de store nuancer og blir derfor i længden ret monotom at se på. Jeg synes derimod, at det er Mads Mikkelsen, som det er fedt endelig at se spille mod sit cool image, hvis uglamourøse og upolerede portræt af Citronen, der har mest at byde på følelsemæssigt i sit skifte fra nervepræget chauffør til koldblodig morder også selv om den forvandling aldrig blir sæligt godt forklaret. Peter Mygind som Winther er nu ganske god, imo, men hans præstation byder, som det også blir skrevet i anmeldelsen, visse steder på irriterende overspil og lider desværre også under et par replikker, der er frygtelig kliche' at høre på. Stine Stengades karakter, Ketty, er helt klart et af filmes stærke kort i handlingen, men hendes scener med Thure Lindhardt fungerer, imo, ikke som man ku' ha' ønket sig. Det hele virker for kunstigt og for distanceret til at blive nærværende og så hjælper det bestemt heller ikke på det, at selvsamme scener er udstyret med en dialog, der forekommer temmelig konstrueret.

Det er dog ikke skuespillet som er filmens største problem når alt kommer til alt, men derimod Ole Christian Madsens nærmest overperfektionistiske fokusering på historisk korrekthed, der så at sige ender med at skyde sig selv i foden handlingsmæssigt. Det blir i store træk én lang opremsning af facts på bekosning at et egenligt flow og manglende fordybelse i de forskellige karakterer. Jeg må indrømme efter at ha' set filmen, at jeg ikke var blevet meget klogere på hvem disse to legendariske modstandsfolk var som personer bag facaden.

Der skal bestemt ikke herske nogen tvivl om, at Flammen & Citronen er suverændt flot lavet på den tekniske side og set isoleret på den måde en imponerede bedrift af Ole Christian Madsen og hans team. Men det betyder, imo, ikke rigtigt noget overordnet set, når skuespillet er for svingende, historien monotom, beskivelsererne overfladiske og problemstillingerne om etik og moral og manglen på samme slet ikke formår at brænde igennem lærredet. Desuden må indledningen med Lindhards voiceover siges at være drænende og unødvendig i det den trækker tempoet helt ned i gear og samtidig fortæller os, hvad vi allerede ser. Her ku' jeg godt ha' ønsket af Madsen, når nu han vælger den løsning, havde lavet voiceovieren som filosofisk tankespind i stedet for blot en beskrivelse at scenerne.

Så altså,...flot at se på, men let på kalorier og derfor kun 4/6.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#38 BN 16 år siden

ET LINK MED KRAFTIGE SPOILERS !!!!

Her er lidt interessant læsning for dem, der HAR set filmen. Hvis du endnu ikke har set filmen, så lad være med at læse det, for det indeholder SPOILERS, der røber slutningen på filmen:

Øjenvidne-beretning om 'Flammen' og 'Citronen'

Og så må jeg lige igen udtrykke ærgrelse og forundring over, at følgende hændelser ikke er kommet med i filmen:

Artikel fra http://www.berlingske.dk/article/20070719/kultur/107191200/:

"Året er 1944, og Danmark er besat. Modstandsmanden Bent Faurschou-Hviid, kaldet Flammen, bliver overrasket af tre Gestapo-folk hos en grønthandler på Frederiksberg. Flammen går ikke i panik, men skyder to af tyskerne med sin reservepistol gennem jakkeforet, da de vil visitere ham. Den ene bliver såret, den anden dør og den tredje jagter ham ud af forretningen, hvor han stjæler en cykel og stikker af.

Gestapo-manden skyder efter Flammen, som tæller antallet af skud, mens han kører siksak op ad gaden. Da det sidste skud lyder, bremser han op og kører tilbage igen, for han vidste, at tyskerens magasin var tomt. Den chokerede Gestapo-mand når ikke at lade pistolen igen, før Flammen skyder ham i hovedet."

citat slut

Hold da op, hvor ville det have været 2 gode scener til filmen!!!

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#39 Highland Park 16 år siden

#37: Kan folk ikke droppe det der imo/imho? Giver ligesom sig selv og er mildest talt irriterende og forstyrrende at støde på når man læser.
Ellers spændende med al den debat om en dansk film. :)
Har bestemt gjort mig nysgerrig og givet mig lidt mere lyst til at se den.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#40 filmz-BrotherJack 16 år siden

#39
Ja, det er forstyrrende, imo.

Skriv ny kommentar: