Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-smedt-meister 16 år siden

Den ser jeg da frem til...
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#22 BN 16 år siden

#18 - inside:

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at en eller anden, der har set filmen, vil besvare:

Igår læste jeg i et ugeblad, at ham der blev kaldt 'Flammen', engang flygtede på cykel fra en tysker, der skød efter ham, og at han talte skuddene, mens han cyklede. Da han så havde talt sig frem til, at tyskeren havde tømt sin pistol, vendte han cyklen og kørte tilbage og skød tyskeren ned.


Er denne hændelse med i filmen?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 filmz-Phip 16 år siden

#22
Nej det er den ikke...
Gravatar

#24 BN 16 år siden

#23:

Øv. Det var ellers ret cool gjort af 'Flammen' - lige noget der ville have fungeret godt i en film. ... og det appellerer ihvertfald til MIN sorte humor.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#25 Patriarch 16 år siden

#22

Fed historie. Ærgeligt den ikke er med!
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#26 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 19 Tak for linket !

Det havde jeg ikke lige set :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#27 davenport 16 år siden

Jeg skal ind og se den næste fredag, og slæber de grå med. (De kommer så sjældent ud..)
Og bagefter ned og få en øl, og snakke om den. Det skal nok blive hyggeligt.

Læste på IMDB at den amerikanske titel er The Flame and the Lemon.. Er det ikke lidt åndsvagt, da han jo har navnet Citronen, fordi han har arbejdet på Citroën??

Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#28 filmz-BrotherJack 16 år siden

3/6 herfra.

Den er flot, ja. Den er ikke så spændende, karakterne er ikke så dybe og spillet er generelt jævnt. En meget jævn film, der dog ser flot ud - men den er også ret lang, ik?

Som Bruce siger, kan det være den tiltrækker det udenlandske publikum. Det håber jeg, men jeg tror filmen er for fattig og i høj grad mangler mod til at skabe debat. Den tør intet, og lægger sig lunt mellem kritik og glorificering af modstandsbevægelsen. Forstod aldrig helt hvad filmen egentlig var, andet end et mislykket forsøg på at lave en dyr dansk blockbuster hele familien kan gå ind og se.

Tysklands filmen, bl.a. "Der Untergang" og "De Andres Liv", har en selvransagelse og gør op med fortidens forfærdeligheder. "Flammen og Citronen" fortæller den blide historie om modstandsfolk, som helt staccato-agtigt er blevet fortalt som mange gange før i andre lande - og i flere tilfælde bedre og mere poetisk. Skulle vi overhovedet skabe interesse i udlandet, kunne det være vi skulle beskæftige os med hvordan den danske regering samarbejdede med nazisterne under krigen, eller hvor mange upolitiske mord der blev begået af modstandsbevægelsen. Det er i hvert fald noget ikke alle har set i øjnene endnu.
Gravatar

#29 davenport 16 år siden

Mht. det med at spoile, så spoiler Ole Madsen selv sin film i Filmz (iøvrigt udemærkede) interview. Hvis HAN må... ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#30 chandler75 16 år siden

# 29 Hvor gør han det?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: