“The Fountain” er absolut ikke en film for alle, og den har fået så blandet respons, at den er umulig at anbefale til nogen specifik målgruppe. Men for tilhængere af udfordrende drama, der inviterer publikum med på filmens rejse i stedet for blot at lade dem bevidne den, er Aranofskys fascinerende værk et must. Uanset, hvad du end måtte synes om filmen, kommer du med garanti til at fundere over den i ugevis, og hvor mange nutidige film kan prale af at have en sådan effekt på sit publikum? Transferet skuffer lidt, men det engelske DD5.1-lydspor imponerer, og dvd’en indeholder også en fremragende dokumentar om filmens tilblivelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Derfor 16 år siden

En god film, sad stadig ikke stykke ind i rulleteksterne og tænkte over den. Kan klart anbefales fra min side.
Bliv en buzzador og få gratis produkter: http://www.buzzador.com?refstr=Derfor&lang=dk
Gravatar

#32 filmz-kaotmus 16 år siden

Jeg var voldsomt begejstret for både Pi og Requiem, men Fountain er simpelthen for prætentiøs til at jeg kan holde den ud
Gravatar

#33 akerman 16 år siden

OK - jeg tænkte, det skulle fandme være løgn. Så jeg samlede et par kammerater, og så den på storskærm, hele vejen igennem.

Jeg har ikke dannet mig noget overordnet indtryk endnu - andet end at jeg fattede minus af filmen. Men alligevel synes jeg den var pissefed, sagt på godt amerikansk: "i was floored".

Se den.
Gravatar

#34 Spanner 16 år siden

#33

Den er værd at gense. Der er dejligt mange fortolkningsmuligheder, så man kan finde noget nyt ved hvert gensyn
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#35 filmz-keyser 16 år siden

Til alle dem der ikke forstår den, eller ikke kan lide den: forstår i, og kan i lide '2001: a space odessey'?

Hvis i synes denne her film er svær at forstå, pga kronologien, så tag lige, at se en Tarkovsky film! specielt tænker jeg på "The Mirror" og "Stalker" - alle film der sigter efter aT ramme én, på et underbevidsthedsplan, er svært tilgængelig. DVS. Det kræver, at man kan lødsrive sig fra alle konventioner og "preconcieved notions". Kun der, kan film, som de overstående, "truly be felt".
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#36 filmz-keyser 16 år siden

I øvrigt, hvorfor er det, at 'film' som kunstform og medie, har udviklet sig til, udelukkende at omhandle realisme og 'sund fornuft', og endeløse, difinitive forklaringer? Livet er på ingen måde logisk. I hvert tilfælde ikke logisk efter den logistik, der alt for ofte portrateres i filmmediet. Alle film skal have et a, b og c stykke, med en begyndelse, en midte og en slutning. Hvorfor? Hvis film skal være en forlængelse eller en afspejlning er tilværelsen, så burde den i stedet, inkludere en masse begyndelser sat sammen i ukronolgisk rækkefølge - ydeligere, mht moderne film, hvor er absurditeten, poesien, hvor er det spirituelle?


'The Fountain' er et flot fortagende, der netop søger den tidløse poesi, dog er jeg også enig i kritikken af den. Den har skønhedsfejl, og nogle store af slagsen. Men meget af dens kritik, føler jeg også er ubegrundet. Alle film der prøver at transcendere det konventionelle, får klø: det er en forsvarsmekanisme. Alt og alle, der har gået imod noget, igennem den menneskelige historie, har fået klø: det er naturlov.
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#37 duuk74 16 år siden

#35+36
Du lægger op til en ret stor debat der. Start en tråd i stedet..jeg vil godt være med.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#38 filmz-keyser 16 år siden

#37 Tak, hehe. Jeg orker dog ikke, at starte en sådan diskussion pt, men hvis du har løst, må du gerne 'copy and past' mine ovenstående indlæg, og selv komme med en vinkel i forummet. Så skal jeg nok bygge på:)
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#39 filmz-kaotmus 16 år siden

Jeg kan ikke lide den, og er træt af fans af filmen automatisk antager, at kritikere bare ikke forstår den, fordi den er så utroligt dyb og kompleks. Det er den ikke. Den er utroligt banal og skærer sin historie ud i pap med en endeløs række af gentagelser af flashbacks. Og folk tror den er dyb og kompleks fordi den er ufatteligt prætentiøs. Men det er ikke dybt, det er bare et klodset, selvhøjtideligt manuskript. Bevares, den er flot.

Tilbage på hesten, siger jeg bare. Pi og Requiem var fantastiske, så vi ved jo, at han kan.
Gravatar

#40 filmz-kaotmus 16 år siden

Jeg kan i øvrigt godt lide 2001, men synes der er flere forskelle end ligheder.

Skriv ny kommentar: